תִּשְׁתַּפֵּכְנָה אַבְנֵי-קֹדֶשׁ

פולנייה שיפצה את הבית וזה מה שהיא מצאה ברפת

מוניקה פרליאן, נוכריה המתגוררת בכפר הפולני קלונפיה גורפה, עסקה בשיפוץ ביתה כאשר מצאה שברי מצבות יהודיות בקרקעית הרפת • האבנים הועברו לבית עלמין קרוב (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מוניקה פרליאן, נוכריה המתגוררת בכפר פולני קטן, הופתעה לגלות כי קרקעית הרפת שבבעלותה נבנתה על שברי מצבות יהודיות. את האבנים איתרה פרליאן במהלך שיפוץ, כך דווח ב-ynet.

לפי הדיווח, מוניקה ובעלה עסקו בשיפוץ החצר בביתם שבכפר קלונפיה גורפה, הממוקם מרחק שעתיים וחצי נסיעה מן הבירה ורשה. כשחפרו בקרקעית הרפת שבבעלותם, גילו כיתובים "מוזרים" על האבנים, שהיו מכוסות עד כה בעפר. הגשם שירד בכפר גרם להתגלות הכיתובים, כאשר בשלב זה לא ידעו בני הזוג פרליאן כי מדובר בלשון הקודש.

מוניקה אספה את האבנים והניחה אותן בקצה החצר למשמרת. בשלב מאוחר יותר נתקלה בדיווח בטלויזיה המקומית, על מקרה שבו שברי מצבות יהודיות שימשו לסלילה ולבניית רצפות. באותו דיווח טלויזיוני, הופיע יהודי בשם ג'וני דניאלס שמתעסק בזיכרון השואה, ודיבר על החשיבות של שימור אותן אבני מצבות והחזרתן לבית עלמין יהודי.

לאחר בירורים הצליחה מוניקה להשיג את מספר הטלפון של דניאלס ולספר לו על האבנים שמצאה היא בחצרה. דניאלס, הפועל במסגרת ארגון בשם "ממעמקים", הביא מתנדבים לחצר ואסף עימם את שברי המצבות. לאחר חיפושים, אותר בית קברות יהודי שיטפל בממצאים, במרחק של כעשרים דקות נסיעה, ביישוב בוזקוזדורוץ.

העיר קיילצה כיום. עבר יהודי מפואר (צילום: שאטרסטוק)

הכפר קלונפיה גורפה שוכן בסמוך לעיר קיילצה, שהיה מרכז יהודי גדול וביתם של כ-20 אלף יהודים שהתגוררו בה לפני השואה. בתקופת הכיבוש הנאצי על פולין, הועברו יהודי העיר לגטו, ורובם נספו לאחר מכן במחנה טרבלינקה.

ההערכה היא כי בתי הקברות היהודיים, ובעיקר המצבות, שימשו כחומר גלם ממוחזר ששימש במקרים רבים לריצוף של בתים ואף רחובות, בצורה מבזה וחסרת רגישות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר