שתף קטע נבחר

בהריון? אל תאבדי את הכיסוי הביטוחי בגלל חופשת הלידה

לקראת לידה? כך תשמרי על הכיסויים הביטוחיים גם בחופשת הלידה ושמירת היריון. מדריך

צפויה לצאת לחופשת לידה? קרן הפנסיה שלנו כוללת, מלבד חיסכון לגיל פרישה, גם כיסויים ביטוחיים למקרה של מוות או נכות, חלילה. עבור הכיסויים הללו נגבה תשלום מההפקדה החודשית לחיסכון.

 

ככלל, במקרה של הפסקת הפקדות, המבוטח בקרן הפנסיה מאבד את הכיסויים הביטוחיים שלו בקרן – כיסויים חשובים המגנים עליו ועל משפחתו מפני מקרי מוות ונכות כאמור.

 

חוק עבודת נשים ותקנות עבודת נשים, קובעים את הכללים להפקדות לקופת גמל (בכלל זה גם קרן פנסיה, קרן השתלמות וכו') על ידי המעסיק במהלך חופשת לידה ובתקופת שמירת הריון.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עובדת בחופשת לידה או/ו שמירת הריון שעבדה אצל המעסיק לפחות 6 חודשים לפני תחילת ההריון, והמעסיק נהג לשלם בגינה תשלומים לקופת הגמל, זכאית להמשך תשלום הפקדות לקופות גמל על-ידי המעסיק בהתאם לשכר עבודתה, כאילו הוסיפה לעבוד בתקופה זו.

 

לעובדים שעתיים או יומיים ההפקדות יחושבו על-פי הממוצע של שכרם ב-6 החודשים שקדמו לתקופת זכאותם לדמי לידה/ גמלת שמירת הריון. לעובדים במשכורת, ההפקדות יחושבו בהתאם לשכר העבודה הקבוע שלהם שקדם לתקופת זכאותם לדמי לידה/ גמלת שמירת הריון.

 

יש לשים לב כי הזכאות כאמור חלה רק בגין התקופה שבה זכאית העובדת לדמי לידה/ גמלת שמירת הריון מביטוח לאומי.

 

לדוגמא: עובדת הזכאית לדמי לידה עבור 15 שבועות, זכאית להמשך הפקדות לקופת הגמל במשך 15 השבועות הללו בלבד (גם אם היא זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות).

נתונים ילודה פריון חופשת לידה תינוקות ילדים (ynet)
(ynet)
 

כאשר מדובר בחופשת לידה, המעסיק ינכה מראש ומתוך השכר האחרון שלפני היציאה לחופשת לידה את החלק של העובדת בהפקדות עבור החודשיים הראשונים של חופשת הלידה, וישלם בעצמו את החלק של העובדת עבור יתרת חופשת הלידה כמקדמה על חשבון השכר. את תשלומי העובדת כאמור ואת תשלומיו, מחויב המעסיק להעביר לקופת הגמל מידי חודש בחודשו כפי שהיה טרם חופשת הלידה.

 

כאשר מדובר בשמירת הריון, העובדת נדרשת להפקיד אצל המעסיק בכל חודש (עד ה-9 לכל חודש) בתקופה זו את התשלומים החלים עליה, והמעסיק מחויב להעביר את התשלומים לקופת הגמל תוך 7 ימי עסקים. עם זאת, חשוב לציין כי על פי חוק, אין באיחור בהעברת ההפקדות על ידי העובדת כאמור, כדי לגרוע מחובתו של המעסיק לשלם את התשלומים החלים עליו ולהעבירם בתוך 7 ימי עסקים כאמור לקופת הגמל.

 

על מנת שעובדת תדע את זכויותיה, חלה חובה על המעסיק למסור לעובדת, בתוך זמן סביר מיום שנודע לו על דבר הריונה, מסמך המפרט את זכויותיה. נוסח המסמך הינו אחיד ומופיע בתקנות.

 

בהקשר זה יצוין כי החוק מסדיר את המשך ההפקדות רק לגבי עובדת שכירה, אך לא לגבי עצמאית - הנדרשת לטפל בעניין בעצמה.

 

הארכת חופשת לידה

כאמור, הזכאות להמשך הפקדות על ידי המעסיק חלה רק בגין התקופה שבו זכאית העובדת לדמי לידה. עם זאת, על פי חוק, אישה שילדה רשאית להאריך את חופשת הלידה ב-11 שבועות נוספים, אך זאת ללא תגמול כספי מהמעסיק. בנוסף, עם תום חופשת הלידה הקבועה בחוק, ישנה זכאות לתקופת חל“ת (חופשה ללא תשלום), עד שנה מיום הלידה.

 

כיוון שנשים רבות בוחרות להאריך את השהייה בבית עם הרך הנולד מעבר לתקופת הזכאות כאמור, על מנת להמשיך לשמור על רציפות הזכויות הפנסיוניות ובכדי שלא לפגוע בחיסכון העתידי, רצוי להמשיך את ההפקדות לקרן הפנסיה באופן עצמאי. עם זאת, מכיוון שלא לכולם יש יכולת להמשיך להפקיד סכומים בגובה שכזה, מומלץ לבצע הסדר "ריסק זמני" בקרן הפנסיה וזאת עד 5 חודשים מתום ההפקדה האחרונה לקרן הפנסיה. הסדר זה למעשה מאפשר להמשיך להיות מבוטחת בקרן הפנסיה בהתאם לשכר ולהיקף הכיסוי הביטוחי אשר היו בטרם הופסקו ההפקדות.

 

אייל סיאני ()
אייל סיאני

במסגרת הסדר זה אין צורך לבצע הפקדות מלאות כפי שהיו טרם הפסקת ההפקדות אלא רק לשלם את עלות הכיסויים הביטוחיים בלבד. תשלום זה יכול להיות בהפקדה ישירה לקרן הפנסיה או לחילופין להורות לקרן הפנסיה לגבות עלות זו מהיתרה הצבורה בקרן הפנסיה. ככלל, תקופת ההסדר הזו יכולה להיעשות עד 24 חודשים מתום ההפקדה האחרונה לקרן הפנסיה.

 

כל שצריך לשם כך הוא להתקשר לחברה המנהלת את קרן הפנסיה, או לסוכן הביטוח, ולבדוק איתם מהי התקופה בה ניתן להפסיק להפקיד לקרן הפנסיה אך עדיין לשמור על הביטוח, ולהסדיר בהתאם את התשלום של הכיסוי הביטוחי.

 

הסדר הביטוח כאמור רלוונטי לשכירות ועצמאיות כאחד.

 

הכותב הוא סמנכ"ל מקצועי ומנהל ציות ואכיפה בהלמן-אלדובי קופות גמל ופנסיה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים