עימותים סוערים

המחסור במים: המהומות באיראן נמשכות

מפגינים איראניים יצאו לרחובות העיר אבדן שבאיראן כשהם זועמים על מצבם בשנים האחרונות וחוסר ההתחשבות בהם אל מול בצורת שהותירה אותם ללא מים נקיים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המהומות במוצ"ש בחוראמשהר (צילום: מתוך תיעודים ברשת)

שוב מהומות באיראן על רקע המחסור הקשה במי שתיה. הפעם העימותים נרשמו בעיר אבדן שבדרום-מערב איראן, ובמהלכם יידו המפגינים אבנים וחפצים על שוטרים והעלו באש פחי אשפה ומכונית.

בניגוד לפעמים קודמות, הפעם נראה כי איראן אינה מנסה להסתיר את האירועים, וסוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית אירנ"א דיווחה עליהם. עם זאת היא לא מסרה כמה בני אדם השתתפו במהומות. לטענתה לא היו נפגעים, אך את הדיווח הזה קשה כמובן לאמת אל מול דיווחים אחרים המספרים אל ארבעה הרוגים אתמול ופצועים רבים.

היה זה הלילה השני ברציפות של עימותים בין מפגינים לשוטרים בדרום איראן על רקע המחסור במי שתייה. לפי אירנ"א, המשטרה חסמה כבישים ליד זירת המחאה באבדן והמצב היה "תחת שליטה". המהומות פרצו בשעת לילה מאוחרת.

מהומות דומות פרצו במוצאי שבת בעיר חוראמשהר הסמוכה, ולפי שלטונות איראן במהומות ההן נהרג מפגין אחד ועשרה שוטרים נפצעו. בסרטוני וידאו שפורסמו ברשת ושבהם תועדו לכאורה העימותים בחוראמשהר נשמעו קולות ירי ונראו סניפי בנק שחלונותיהם נופצו. אחד המפגינים נראה חמוש ברובה.

אבדן וחוראמשהר הן שתי ערים עשירות בנפט השוכנות במחוז חוזסטן, בגבול עיראק. במחוז זה גרה אוכלוסייה ערבית גדולה, והיא מרבה להתלונן על אפליה ועל יחס רע מצד כוחות הביטחון הפרסיים. מחוז חוזסטן נפגע קשות במהלך מלחמת איראן-עיראק, שהתנהלה בשנים 1980–1988.

על פי הדיווחים של סוכנויות הידיעות, אזור חוזסטן סובל מבצורת שנמשכת כבר שנים, ורוב המים בו אינם ראויים לשתייה בשל זיהומים ומליחות גבוהה במאגרי המים. רק אתמול דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" כי 230 בני אדם במחוז הורעלו משתיית מים מזוהמים, וזה – אחרי 20 שעות של מחסור במים שאילצו אותם לצרוך את המים המזוהמים.

המהומות באיראן נערכות גם על רקע המצב בכלכלי החמור בשל ירידת ערך המטבע האיראני מאד לרמה של 90 אלף ריאל עבור דולר אמריקני. הצניחה בכלכלה האיראנית קשור ישירות לסנקציות על איראן שצפויות אף להחמיר אל מול פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין והצהרותיו של טראמפ כי 'יעניש' מדינות שיסחרו עם איראן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר