מרחיבים את מפעל הטילים בצ' קוריאה (צילום: צילום מסך מתוך ה-Wall street journal, חדשות)
צילומי הלוויין בחודש יוני 2018 | צילום: צילום מסך מתוך ה-Wall street journal, חדשות

קים ממשיך לפתח את יכולות הגרעין? לפי דיווחים בכלי תקשורת במערב, צפון קוריאה שוקלת הרחבה של מפעל לייצור טילים. צילומי לוויין שבוצעו בשבוע שעבר מעלים חשד לגבי כוונותיה של צפון קוריאה - פחות מחודש לאחר הפסגה של קים ג'ונג און וטראמפ.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

המתקן שצולם בסוף חודש יוני נועד לייצור טילים בליסטיים - מהסוג שיכול לבצע תקיפות גרעיניות ברחבי אסיה: המפעל גם יכול, לפי הדיווחים, לייצר אמצעים לכניסת ראשי נפץ ששוגרו לחלל בחזרה לאטמוספירה - פיתוח שעשוי לאפשר פיתוח טילים שיפגעו בארצות הברית.  לידי הוול סטריט ג'ורנל הגיעו צילומי לוויין שנותחו על ידי מכון מחקר מקליפורניה: בהשוואה בין הצילומים שנערכו בחודש אפריל ובחודש יוני נראות עבודות הבנייה המתקדמות במפעל. מניתוח הצילומים עולה כי קים האיץ את בניית המפעל דווקא בתקופה בה הוא נפגש עם שליט דרום קוריאה ועם נשיא ארה"ב.

צילומי הלוויין בחודש אפריל 2018 (צילום: צילום מסך מתוך ה-Wall street journal, חדשות)
צילומי הלוויין בחודש אפריל 2018 | צילום: צילום מסך מתוך ה-Wall street journal, חדשות

בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבהיר בריאיון לרשת פוקס כי הוא מאמין בכנותו של שליט צפון קוריאה לגבי פירוז ארצו מגרעין. דבריו של הנשיא האמריקני מגיעים על רקע הדיווחים לפיהם בכירים בקהילת המודיעין האמריקנית טוענים שקים ממשיך לייצר אורניום בסתר וכי הוא מרמה את האמריקנים. "אני מאמין שהוא מתכוון לזה", אמר טראמפ.

אתמול אמר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, כי ניתן לפרז את צפון קוריאה מגרעין בתוך שנה אחת בלבד. לפי בולטון, שנחשב מקורב מאוד לנשיא טראמפ ולדמות מרכזית במגעים עם צפון קוריאה, המשא ומתן בין המדינות נערך בידיעה שפיונגיאנג לא עמדה בהבטחות שסיפקה בעבר. "אין שום תחושה של עיוורון מהשיחות", הבהיר בראיון. "אנחנו מודעים היטב למה שעשו הצפון קוריאנים בעבר".

טראמפ וקים לוחצים ידיים (צילום: SKY NEWS, חדשות)
טראמפ וקים בפסגה | צילום: SKY NEWS, חדשות

בריאיון, התייחס בולטון גם לפגישתו האחרונה עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, שהייתה מקדימה לפגישה הצפויה בין פוטין לטראמפ. בולטון סיפר לרשת האמריקנית שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכחיש את מעורבותה של רוסיה בבחירות האחרונות לנשיאות ב-2016. "בהחלט דיברנו על עניין ההתערבות בבחירות", אמר. "פוטין הבהיר כי לא הייתה שום התערבות רוסית בבחירות ב-2016".

בשבוע שעבר דווח כי שר החוץ האמריקני ייפגש בפיונגיאנג עם השליט קים ג'ונג-און. בשיחה שנערכה אמש עם מספר מחוקקים בוושינגטון, הדגיש פומפאו כי צפון קוריאה עדיין מהווה איום גרעיני וסתר את דבריו של טראמפ. על אף אמירה זו הוא הגן בשיחה על הנשיא, שטען מיד לאחר הפסגה עם קים כי האיום הוסר. "אני בטוח שהנשיא התכוון לכך שצמצמנו את הסכנה מכיוון צפון קוריאה", הבהיר פומפאו. "לא חושב שיש עוררין על כך. הורדנו את רמת המתח הגרעיני בעולם".

בדרך לפירוז או הונאה של קים? (צילום: קוריאה הצפונית, חדשות)
בדרך לפירוז או הונאה של קים? | צילום: קוריאה הצפונית, חדשות

"צפון קוריאה מנסה להונות אותנו"

ברשת NBC האמריקנית דיווחו בסוף השבוע כי ההערכה בקרב קהילת המודיעין האמריקנית בנוגע לפירוז חצי האי הקוראני מנשק גרעיני היא שמשטרו של קים ג'ונג און מנסה להונות את האמריקנים: "נעשית עבודה על מנת להונות אותנו בכל הנוגע למספר מתקני הגרעין, ראשי הנפץ והטילים שברשות המשטר".

הדיווח מסתמך על 12 גורמי מודיעין רשמיים המעורים בתוכן הערכת המודיעין אשר התראיינו לכתבה בעילום שם, ואישרו את הפרטים. להערכתם, משטרו של קים ג'ונג און ממצב את עצמו בצורה כזאת שיוכל לחלץ כמה שותר ויתורים ממשל טראמפ, ובמקביל להיאחז בנשק הגרעיני אשר בפיונגיאנג מאמינים כי הוא ערובה להישרדות המשטר.