הקיץ כבר כאן והטמפרטורות הנוסקות מחייבות את כולנו, גם אם בחורף הרשינו לעצמינו לוותר, לשים דאודורנט למען עצמנו ולמען הסובבים אותנו. אחת השמועות שצצה כל קיץ מחדש היא ששימוש ארוך טווח בדאודורנטים מסורתיים (כאלה שאנו מוצאות בכל חנות רגילה) עלולים להעלות את הסיכון לסרטן השד.

כשכל כך הרבה דאודורנטים טבעיים זמינים בשוק, השמועה הזו בהחלט מספיקה בשביל לתת לרבות מאיתנו סיבה לעזוב את הדאודורנט הרגיל ולעבור הלאה. אבל לפני שאת מחליטה לשנות את הרגלי ההגיינה שלך (במיוחד אם את באמת אוהבת את הדאודורנט שלך), הנה כמה דברים שאת צריכה לדעת.

מאחורי השמועות

בתור התחלה חשוב לדעת: אין ראיות חד משמעיות ששימוש בדאודורנט שם אותך בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד. נכון להיום אין מחקרים אפידמיולוגיים משמעותיים בספרות הרפואית המקשרים בין הסיכון לסרטן השד לבין השימוש בדאודורנטים מסורתיים.

via GIPHY

אז מאיפה הגיעה השמועה? מקורה של השמועה, ככל הנראה, הוא בעובדה שרוב סוגי סרטן השד מתפתחים ברבע החיצוני העליון של השד (רבע השד הקרוב ביותר לבית השחי), שהוא האזור הקרוב ביותר לקשרי הלימפה שנחשפו לחומרים המצויים בדאודורנטים המסורתיים. אבל במציאות אין ראיות שתומכות בטענה כי המיקום של סרטן בתוך השד קשורה לדאודורנט.

אז למה התיאוריה הזו קיימת מלכתחילה? הכל מסתכם באלומיניום. המרכיבים הפעילים בדאודורנטים המסורתיים הם מהמשפחה של האלומיניום, אשר חוסמים את בלוטות הזיעה כדי למנוע מהזיעה להגיע אל פני העור. זה יהיה מפחיד יותר אם אלומיניום היה נקלט דרך העור בכמויות גבוהות - אבל זו הדרך בה דיאודורנטים עובדים. למעשה, כמות האלומיניום שנספגת בפועל דרך דאודורנטים נמוכה מזו שנספגת מאוכל שאנו אוכלות.

via GIPHY

מה עם דיאודורנטים טבעיים?

כמובן שזה לא אומר שאת לא צריכה לנסות דאודורנטים טבעיים אם הם עושים לך טוב. למעשה, אם יש לך עור רגיש הם עשויים להיות אפשרות טובה יותר עבורך. דיאודורנטים טבעיים הם היפואלרגניים, ולכן הם נוטים פחות לגרום לתגובות אלרגיות או לרגישות בעור מאשר הדאודורנטים המסורתיים.

בעוד דאודורנטים מסורתיים מכילים ניחוח שמשמש כמחסום כדי למזער את הריח הטבעי, דאודורנטים טבעיים מכילים בדרך כלל שמנים אתריים כדי לדכא זיעה וריח. אז אם את רוצה לתת צ'אנס לדאודורנט טבעי – לכי על זה, אבל אם את מעדיפה להישאר עם הדאודורנט הרגיל שלך, את יכולה להיות סמוכה ובטוחה שזה לא מעלה את הסיכון לסרטן.