פורצת דרך: יעל פולמן גאה ברומן הלהט"בי הראשון לנוער

רגע לפני פרק סיום העונה של "שכונה", מספרת יעל פולמן, שמגלמת את אחת הדמויות האחראיות לסיפור האהבה הלהט"בי הראשון בסדרת ילדים ונוער בישראל, על הגאווה שבהעברת מסר מקרב ומעודד • "יש תחושת אחריות גדולה לשחק בתפקיד הזה, שמביא את הנושא לפרונט"

צילום: נתי עמוס // "ואוו, אני כבר בת 28, לא חשבתי שאשחק עוד בסדרת נוער". יעל פולמן ב"שכונה"

בימים אלה ממש, כשהיא מככבת בפרקים החושפים את סיפור האהבה הלסבי בין שתי הנערות דורי ורחלי בסדרת הנוער היומית "שכונה" (ערוץ טין ניק, HOT) - השחקנית יעל פולמן נמצאת באיסלנד הרחוקה, בעיצומו של ירח דבש עם בעלה אלעד צור.

• הכי גאווה: המורה לפרובוקציה מאוהבת

פולמן הצטרפה לסדרה המצליחה בעונה השלישית שלה ובה היא מגלמת את דמותה של דורי, נערה בת 19 מאילת. דורי עובדת בבית מלון בעיר, שם היא מתוודעת לחבורת הנערים והנערות המתארחים במלון, ובהמשך מצטרפת לחבורה וחוזרת איתם לישובם "נרקיס". לקראת סוף העונה היא מתאהבת ברחלי (תותי ניניו) הדמות הראשית בסדרה, ויוצאת מהארון.


"אני כבן אדם יכולה בקלות להתאהב באישיות שלה. היא קסמה לי מהפגישה הראשונה". תותי ניניו ויעל פולמן ב"שכונה" // צילום: נתי עמוס

עבור מי מכם שלא מכיר את "שכונה" נספר שמדובר בסדרה יומית (בכל עונה 50 פרקים) המתארת את חייהם של תושבי הישוב "נרקיס" בו מתגוררות משפחות עשירות מאד שבניה מכונים "נרקיסים" לצד משפחות ממעמד הפועלים הנקראים "שכונקים". כעת אפשר לומר בזכות סיפור האהבה הלהט"בי שחותם את העונה שמדובר גם בסדרה פורצת דרך.

גם בעונות הקודמות נגעה הסדרה בנושאים רגישים אחרים כמו הבדלי מעמדות ומצב כלכלי. ואולם, זוהי הפעם הראשונה בארץ (יתכן שגם בעולם) שסדרת נוער עוסקת בסיפור אהבה לסבי המתקיים בין הדמויות הראשיות בעלילה, והוא כולל עוד פרטים שייחשפו היום (27.6) בפרק סיום העונה.

כהכנה אפשרית לקראת דיונים סוערים ותחושות שונות בקרב הצופים ובעיקר של הוריהם, יזמו יוצרי הסדרה מפגש בין השחקנים ונציגים מ ארגון הנוער הגאה "איגי", ואלה הדריכו את השחקנים וציידו אותם בכלים להתמודד עם פניות, בקשות עזרה והתייעצות מצד צעירים המחפשים תשובות.

"ואוו, אני כבר בת 28, לא חשבתי שאשחק עוד בסדרת נוער. זה מאד מרגש אותי להיכנס לעולם הזה ולסדרה אהובה ואיכותית", מתגאה פולמן. "לא היה לי קשה להיכנס לדמות של דורי. מבחינה אישית אני פתוחה ומקבלת. אני חושבת שזה הישג לסדרה שבחרה להתמודד עם נושא כזה. יש תחושת אחריות גדולה לשחק בתפקיד הזה, שמביא את הנושא לפרונט. זה מסעיר ומטלטל אותי לקחת חלק בפרויקט ראשוני כזה. בעבר ראינו בקולנוע ובטלוויזיה סיפורי אהבה בין גברים אבל לא סיפור אהבה לסבי בין שתי נערות. 

"כשאני חושבת על רחלי שמגלמת השחקנית תותי ניניו אני כבן אדם יכולה בקלות להתאהב באישיות שלה. היא קסמה לי מהפגישה הראשונה". 

לא חששת מתגובות?

"עד כה לא נחשפתי לתגובות הומופוביות, ואני עוקבת כל הזמן אחרי מה שנכתב בבלוגים ובטוקבקים ברשתות החברתיות. קשה להאמין לפעמים עד כמה בני הנוער פתוחים, אינטליגנטים ורגישים לסביבה. אין לי ולדמות בסדרה כל כוונה לעודד או להכניס לצעירים רעיונות לראש. הרי מדובר בנטייה מינית. אני חושבת שדווקא הצפת הנושא בסדרת נוער תיתן מענה לבני נוער ששואלים את עצמם שאלות - מה איתי? מה לא בסדר איתי? - ולהראות להם שהם לא לבד. אפשר להיות הומו או לסבית ולא להישאר כלוא בתוך עצמך, אלא להיות מקובל ומגניב וחלק מהחברה. העיסוק בנושא יגרום לילדים להבין טוב יותר מי הם ודווקא בגיל צעיר, להרגיש שיש להם לגיטימציה. מאידך, יהיו בוודאי צופים שיבינו מהסדרה שהם לא כאלה, ואולי הם ילמדו לקבל חברים שהם כן".


סדרה פורצת דרך. "שכונה" // צילום: נתי עמוס

מהשוליים לפריים טיים

יש לפולמן רקורד עם דמויות לא מיינסטרימיות בלב המיינסטרים. בדומה לדורי, אבל ממש בקצה השני, שיחקה פולמן בסדרת הטלוויזיה "כיפת ברזל" (קשת) בתפקיד אלישבע, חיילת דתיה, פליטת קורס טיס, שהפכה למש"קית ת"ש המתאהבת בעמרם, חייל חרדי יפה מראה ובעל נטיות עברייניות. 

"כל שחקן/ית שואפת שיהיה איזה קטע ומשהו ייחודי בדמות שהוא משחק. אני מרגישה שניתנה לי הזדמנות בתפקידים ראשונים שעשיתי בטלוויזיה להביא מסר מקרב, עד כמה שטלוויזיה יכולה לתרום לקירוב לבבות", אומרת פולמן. "בדמות של אלישבע יש משהו אצילי ושמור, בעוד שבדורי יש משהו משוחרר ומתפרץ. אני אוהבת את שתיהן, הן משקפות שני חלקים שמצויים בי. שמחתי שהתסריטאית נועה פניני בחרה להציג דמות שיש בה אלמנטים קומיים. גם אני, יעל האמיתית, מתמודדת עם מצבים שונים באמצעות הומור".

פולמן נולדה וגדלה בירושלים. היא האמצעית מבין שלושה ילדים לאב עורך דין ואם מטפלת באמנויות. היא למדה בבית הספר הניסויי מטרום חובה עד יב'. "היה לי ממש טוב לגדול במקום משפחתי ופתוח. אני טיפוס כזה. אוהבת שנותנים לי חופש שמאפשרים לי לבחור ולהתנהל כמו שאני רוצה. אני חרוצה ושאפתנית אבל אני לא אוהבת שכופים עלי, לכן מאד התאים לי ללמוד בניסויי, במסגרת שיש בה רוך", היא מעידה על עצמה.

בצבא היא שירתה תקופה קצרה בבאר שבע כמאבחנת פסיכוטכנית ולאחר מכן יצאה לקצונה ושירתה בצריפין כמפקדת קורס מאבחנים פסיכוטכניים. מיד עם השחרור היא עברה לתל אביב לשלוש שנות לימוד משחק, בבית הספר של יורם לוינשטיין. בין לבין היא מלצרה במסעדות והלכה לאין ספור אודישנים.

"יש משהו בירושלמיות שלי, במבע העיניים החולמניות ובכל מה שאספתי בדרך, שבולט בתעשייה. לא אחת קורה שאומרים לי 'ואוו איך שאת נראית ירושלמית'. כן, ירושלים היא עיר שמגיבים אליה חיובית ושלילית. זו עיר עם אישיות חזקה. שם גם גרה המשפחה שלי. אני ממש מתגעגעת לירושלים".

יש פער בין אהבתנו לירושלים לבין האהבה שמפגינה הבירה לקהילה הגאה.

"כל כך עצוב שבמאה ה-21 אנשים נפגעים ונרצחים רק בגלל נטיה מינית. קשה לי לדמיין משהו חשוך מזה. זה מצער אותי באופן אישי. אני סבורה ששינוי אינו קורה ברגע אחד, זהו תהליך שמתקדם צעד צעד ו'שכונה' היא צעד ענק בכיוון. יש לה אמירה ברורה וחד משמעית שיש מקום לכולם".

• הרב הראשי של י-ם לא רוצה את האירוויזיון בישראל


איך נראית ירושלמית? יעל פולמן ב"שכונה" // צילום: נתי עמוס

קשר משפחתי

פולמן היא קרובת משפחה (בן דוד של אביה) של הבמאי ארי פולמן ("ואלס עם בשיר"). "אני אוהבת ומעריכה את ארי. איך אפשר שלא? חוץ מהכישרון המשוגע שלו אני מקבלת השראה מהתשוקה שלו לקולנוע, מהאמביציה והביטחון ללכת עד הסוף עם הרעיונות שלו, זה מדהים. האם אני חולמת לשחק בסרט שלו? בטח. אפילו דמות מצוירת, מה שצריך", היא אומרת. "אני חולמת על הרבה תפקידים יפים ומאתגרים. רוצה להפתיע את עצמי, בקולנוע כמובן, בטלוויזיה וגם בתיאטרון".

אבל זה נכון לעתיד, כי בינתיים היא בירח דבש. "לאחר שלוש שנות זוגיות אלעד ואני התחתנו לפני כשנה. החתונה נערכה בתוך כרם במזכרת בתיה בטקס חילוני שהנחה אחי הצעיר. זה היה טקס אישי וחשוב לנו כמי שאינם אנשים דתיים".

ורק עכשיו יצאתם לירח דבש?

"כן היינו צריכים לסיים התחייבויות קודמות. אלעד שהוא איש היי טק, לאחרונה סיים את התזה לתואר שני. עכשיו, לפני שאנחנו נשאבים לשגרה, החלטנו לפנות לעצמנו חודשיים וחצי לטייל, רק שנינו יחד. התחלנו בנסיעה לפסטיבל בהולנד, ועתה אנחנו בעיצומו של הטיול שיתחלק לחודש באיסלנד וחודש בקובה. בחרנו בשני יעדים שונים כדי לראות שני עולמות".

רק התחלנו להכיר אותך ואת מתרחקת?

"לא פשוט להתרחק מהצורך להיות בעניינים ולדעת מה קורה עם אודישנים ותפקידים. אבל זה טיול של פעם בחיים, מתנה גדולה להתפתחות שלי. יש לי הזדמנות לעצור לרגע ולפנות זמן להתבוננות פנימית, גם זמן לזוגיות שלנו. כשנחזור נמשיך משם.

"אנחנו מטיילים בקמפר, מעין קרוון קטן, ומדי יום עוצרים בקמפ אחר. אלעד נוהג כי הוא יותר מיומן. לפני כמה ימים עצרנו בעיירה קטנה באיסלנד שיש בה 200 תושבים וצפינו איתם במשחק כדורגל מהמונדיאל בבית קולנוע מקומי. היה משעשע ומגניב. חוץ מזה קר פה נורא".

האם את מלהקת את עצמך לתפקיד של החיים, אימהות ומשפחה?

"ברור. אני לא יכולה להגיד שעכשיו זה הרגע, אבל אני חולמת על אימהות מגיל קטן. אמא שלי היתה אומרת עלי שלו יכולתי הייתי חוטפת תינוקות מעגלות... אבל אין לחץ, אני לא ממהרת. זה חלום ושאיפה שאני מקווה שיתגשם".

• אילת מציגה: כך נתמודד על אירוח האירוויזיון
• הירידה לצורך עלייה של ביונסה
• סטטיק ובן-אל בהופעה: פסטיגל בלי עלילה

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר