ציפורים רובוטיות צופות באזרחי סין

בחמישה מחוזות בסין מפעילה הממשלה ציפורים רובוטיות המצוידות במצלמה ובולשות אחרי אזרחים במחוזות החשודים בבדלנות • לצופה התמים מהקרקע הן נראות כמו ציפורים רגילות, אך הן מצוידות במצלמה ויודעות לפעול במשותף

בסין, ציפור מרגלת אחריך // צילום: Getty Images

האם האח הגדול הסיני משדרג את עצמו בצורה דרמטית ועוקב אחרי אזרחיו על ידי להקות ציפורים רובוטיות? בחמישה מחוזות בדרום מדינת הענק זו כבר מציאות. כיום נעות בהם בשמים להקות ציפורים תוצרת המכון הפוליטכני של אוניברסיטת פרובינציית שאנשי, כך לפי הדיווח של הסאות' צ'יינה מורנינג פוסט. המדובר במחוזות הגובלים ברוסיה, אגניסטאן, פקיסטן ועוד, שבהם הממשלה המרכזית בסין רואה כר גידול לבדלנות, ומנהלת מעקב אחר האזרחים. שם הקוד של הפרויקט, הוא באופן אירוני, "יונה".

מדעני המכון העובדים בצמוד עם צבא סין ורשויות המדינה, וייצרו בעבר מטוס חמקן עבור הצבא הסיני ולאחרונה הם השיקו אבות טיפוס של ציפורים הנשלטות על ידי תקשורת לוויינים, ונראות מהקרקע כציפורים טבעיות, כשכל רחפן כזה כולל בתוכו מצלמה ומנוע קטן להנעת הכנפיים וכן בקר GPS ויכולות העברת מידע ותקשורת עם הלוויינים ועם שאר החברים בלהק המעופף. 

בכיר במכון סיפר כי "הטכנולוגיה הזו היא בשלבים הראשוניים שלה, אם כי אבות טיפוס כבר פעילים ממש בשטח. בהתאם לדרישה של הצבא והרשויות האזרחיות מייצרים את הציפורים האלו באופן שלא ייראה משונה מהקרקע,  והאפשרויות הגלומות בלהקות מהסוג הזה הן ממש עצומות. יש להן פוטנציאל צבאי וגם אזרחי בכל התחומים של בנייה ומידע כלכלי במגזר האזרחי", אומר הבכיר. 

לא מדובר במיזם הלהקה הטכנולוגית היחידי של המעצמה האסייתית. הצי הסיני ייצר בשנים הקודמות כלי שייט אוטונומיים קטנים שיכולים לעבוד יחד במבנה התקפי דמוי כריש כנגד ספינות אויב. תרגיל מבצעי ראשוני של הלהק הימי ההתקפי וההגנתי הזה אף נערך לאחרונה בים סין הדרומי כשהצי בחן לעומק את היכולות של כוח משימה מהסוג הזה והסיק מסקנות מהתרגילים והיכולות שהתקבלו.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר