המערכת הפוליטית נגד בד”צ העדה: “סלקציה! האם מזכיר לכם משהו?”

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות חשיפת 'כאן' על דרישת כשרות 'העדה' להדיח עובדים אתיופים כי הם 'לא מספיק יהודים' • בוז'י הרצוג: "מדובר בסחיטה לכל דבר" • שלי יחימוביץ: "לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן. סולקו מכל מגע עם היין משל היו נושאי חיידקים של שחפת דבר ושחין גם יחד"
אריה ריבקינד
י"ג תמוז התשע"ח / 26.06.2018 10:38

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החשיפה של העיתונאי אוריה אלקיים מ’כאן’ על דרישת בד”צ ‘העדה החרדית’ לפטר עובדים ממוצא אתיופי מיקבי ‘ברקן’ בטענה כי הם “לא יהודים מספיק”.

חבר הכנסת לשעבר יגאל גואטה הגיב: “מעניין אם מערכת הכשרות בדקה גם את יהדותם של עובדים אחרים שצבע עורם אינו כהה? בושה וכלימה! סלקציה! מזכיר לכם משהו?”

יו”ר הסוכנות היהודית הנבחר יצחק הרצוג: “הגזענות הבוטה שנחשפה בתחקיר ‘כאן’ כלפי יהודים – כן יהודים! – בני העדה האתיופית ביקב ברקן היא בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה לכל דבר. כפי שאמרתי לפני מספר ימים: יהודי הוא יהודי הוא יהודי ללא קשר מאיזה זרם הוא או אם יש לו כיפה על הראש או לא,  וכמובן בלי קשר לצבע עורו”.

יו”ר הוועדה לביקורת המדינה שלי יחימוביץ’ התייחסה בפוסט בפייסבוק לפיטורי בני העדה האתיופית ביקב ברקן.

“אני לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן”, כתבה יחימוביץ’, “זה לא שאני קוראת לחרם. לא אוהבת חרמות. אני פשוט מכירה את עצמי מספיק לדעת שבקניות לבישולי סוף השבוע, גם אם יין ברקן יהיה במבצע, הלב שלי לא ייתן ליד שלי לקחת את הבקבוק מהמדף.

“זה אחרי ששלושה ישראלים, יהודים, ממוצא אתיופי – סולקו בידי ההנהלה מכל מגע עם היין או קרבה אליו. משל היו נושאי חיידקים של שחפת דבר ושחין גם יחד, בכניעה מוחלטת לרצות גחמה אכזרית של בד”צ העדה החרדית”.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: “אני מחזק את ידי הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, על דבריו הנכוחים והנחרצים נגד העוולה הנוראה שנעשתה ביקבי ברקן, ראוי שדבריו יכנסו אל ליבו של כל אדם באשר הוא אדם.

“וכך אמר: ׳אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם׳, כך בדברי הרב.

“יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מוכנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות ביסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא ישנו מקרים שכאלה ויתוקנו משגים חמורים כזה אשר התרחש ביקבי ברקן”.

ח”כ עמיר פרץ: “דבר לא מכשיר גזענות, גם לא הסברים הלכתיים. אלו שכשרים מספיק כדי לשרת בצבא ולסכן את חייהם, כשרים דיים גם כדי לעבוד ביקבי ברקן.

“דבריו של הרב יוסף הבוקר, ששולל כל טיעון הלכתי המצדיק לכאורה את התופעה הפסולה הזאת, הם חשובים, ושומטים את הקרקע לאלו שמשתמשים בתירוצים כדי להצדיק גזענות.

“מצופה שפוסקי ההלכה ימצאו דרכים לגשר במקום לפלג, ולפגוע בפרנסה של עובדים. אין לעבור לסדר היום על המקרה, ועל הנהלת הייקב לתת את הדין.”

ח״כ קסניה סבטלובה: “מדובר במקרה מזעזע ובלתי נסבל, אך לצערי הוא לא הראשון וכנראה שגם לא האחרון. לפני חודשיים הייתה זאת ישראלית שנולדה באוקראינה שלא נתנו לה לטגן שניצלים בכרמיאל, והיום אלו ישראלים ממוצא אתיופי מודרים מעבודתם ביקב ברקן״.

היא הוסיפה: “הרבנות הראשית שהיום מגנה את המקרה בעצם יוצרת את האווירה של קיצוניות והדרה. מקצינה כל הזמן ופוגעת במאות אלפי ישראלים עולים חדשים וותיקים”.

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: “החלטת הבד”ץ להרחיק עובדים אתיופים שלא יבואו במגע עם היין מטעמים הלכתיים הנה החלטה שערורייתית. המשך הטלת הספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה והמשך אפלייתם על הרקע הזה הנה עוד תירוץ להכשרת הגזענות נגדם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בקשר לשאלת האתיופים
    26/06/2018 22:05
    זאב ריטרמן
  1. הסבא של בוזי הרב הרצוג, פסק שהם גוים.