בדרך ל"דיל המאה"? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פגש אמש (שני) את מלך ירדן עבדאללה בבית הלבן בוושינגטון, ואמר לעיתונאים כי חל שיפור משמעותי במצב במזרח התיכון מאז שהחליט על נסיגה מהסכם הגרעין עם אירן. "עשינו התקדמות רבה באזור וגם המלך יודע זאת", תיאר טראמפ. "דברים רבים השתנו מאז שסיימנו עם הסכם הגרעין".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בתשובה לשאלה מתי הוא מתכוון לחשוף את תכניתו לשלום במזרח התיכון, סירב הנשיא האמריקני להתייחס לפרטים אך הבהיר כי חלה התקדמות רבה במזרח התיכון. "ההסכם עם אירן היה אסון, הרבה דברים השתנו מאז - הרבה מאוד. אנחנו פועלים טוב במזרח התיכון", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים לצד המלך הירדני.

בשבוע שעבר, התייחס מלך ירדן עבדאללה לתכנית השלום האמריקנית שצפויה להתפרסם ואמר כי לא ניתן להגיע לשלום במזרח התיכון ללא הקמת מדינה פלסטינית, שבירתה ירושלים. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, המבקרת בירדן אמרה בפגישה בין השניים כי יש צורך בצעדים נגד "הנטיות התוקפניות" של אירן במזרח התיכון.

דונלד טראמפ והמלך עבדאללה (צילום: רויטרס, חדשות)
מהלך אזורי? טראמפ ועבדאללה | צילום: רויטרס, חדשות

מוקדם יותר באותו שבוע נפגשו עבדאללה ונתניהו ברבת עמון, ירדן. השניים שוחחו ביניהם על ההתפתחויות באזור, על קידום התהליך המדיני ועל קידום היחסים הכלכליים בין שתי המדינות. כמו כן, נתניהו חזר בשיחה על מחויבותה של ישראל לשמירת הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים - כך לפי לשכת ראש הממשלה. בפגישה השתתפו ראש המוסד, המזכיר הצבאי, היועץ המדיני וראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורביץ - וגם נציג של מל"ל. אבי שמחון, יועצו הכלכלי של נתניהו, השתתף גם הוא. "חזרתי לפני שעה קלה לירושלים מפגישה מדינית חשובה עם המלך עבדאללה השני ברבת עמון שבירדן. בין היתר שוחחנו על ההתפתחויות באזור ועל קידום היחסים בין המדינות", עדכן נתניהו.

ההצעה הישראלית להקלה על הפלסטינים בעזה

אמש, פורסם לראשונה במהדורה המרכזית על הצעה ישראלית חסרת תקים שתוכל, במידה מסוימת, להקל את המצור על רצועת עזה: הקמת רציף ימי למעבר סחורות - בחופי קפריסין. חבילת ההטבות לפלסטינים צפויה להגיע עם תנאי ישראלי - החזרת החיילים ושחרור הישראלים שנמצאים בשבי חמאס בעזה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן סיכם עקרונית על המהלך עם נשיא קפריסין במהלך סוף השבוע - והחל לפעול כדי לקדם את הנושא. לפי המתווה, בתוך כשבועיים יוקמו צוותי עבודה ובתוך כשלושה חודשים תוצג התכנית להקמ הרציף הימי הייעודי לטובת עזה. הנמלים בקפריסין, לפי התכנית, יכללו מנגנון פיקוח ישראלי שהחמאס לא יוכל לנצל כדי להבריח חומרי לחימה ואמצעי טרור לרצועה.

הצעה שתקל על הלחץ? רצועת עזה (צילום: חדשות)
הצעה שתקל על הלחץ? רצועת עזה | צילום: חדשות

בנוסף, בישראל צפויים לסייע לאמריקנים להזרים כסף גדול כדי להוביל את השיקום ההומניטרי ברצועת עזה ולהביא לשיפור דרמטי של איכות החיים בעיר הפלסטינית. כאמור, חבילת ההטבות הישראלית צפויה להגיע עם תג מחיר ברור: החזרת החיילים ושחרור הישראלים שנמצאים בידי חמאס.

המסע של קושנר במזרח התיכון: הפלסטינים מודאגים

ביום שישי נפגשו יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ראד קושנר ושליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים. בפגישה, שארכה כ-4 שעות, נכח גם השגריר האמריקני בארץ דיוויד פרידמן. הגעתם לישראל של שני הבכירים נערכה במסגרת מסע מדיני שהם מקיימים במצרים, ירדן, קטר, סעודיה וגם בישראל.

מהבית הלבן נמסר בהודעה רשמית כי בפגישה הם דנו בדרכים להקל על המצב ההומניטרי בעזה, זאת תוך שמירה על בטחונה של ישראל. בנוסף, כך על פי ההודעה, הם דנו "במחויבות המתמשכת של ממשל טראמפ ושל ישראל להמשך קידום השלום בין ישראלים לפלסטינים".

קושנר, גרינבלט ונתניהו (צילום: חיים צח / לע"מ, חדשות)
פגישת נתניהו קושנר | צילום: חיים צח / לע"מ, חדשות
כסף לא חסר (צילום: משרד החוץ, חדשות)
עסקת המאה? קושנר ואיוונקה | צילום: משרד החוץ, חדשות

ברשות הפלסטינית מודאגים מהמאמצים שמקיים השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, במטרה להביא לפריצת דרך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים עם הצגת תכנית השלום של הממשל בוושינגטון. על פי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא, בכיר הרשות סאיב עריקאת אמר כי האמריקנים מעוניינים להוביל לכך שהרשות שפלסטינית תחדל מלהתקיים, במקביל להקמת ישות "חצי מדינתית" ברצועת עזה.

עריקאת התבטא בנושא הפליטים הפלסטינים ואמר כי שליחי טראמפ פועלים כדי להסיר את סוגיית הפליטים מעל סדר היום באמצעות חוסר התחשבות בתפקיד שממלאת סוכנות הפליטים של האו"ם, אונר"א. "המטרה מאחורי המהלך הזה היא להפריד בין רצועת עזה לגדה המערבית, ליצור מיני-מדיני ברצועת עזה ולהביא לקריסה של הרשות בגדה". "הם מעוניינים לבטל את אונר"א על ידי כל שהם יעבירו סיוע ישיר מהמדינות המארחות של הפליטים הפלסטינים", אמר עריקאת בהתייחס למדינות המפרץ. "הכוונה היא להעביר מיליארד דולר לרצועת עזה בנפרד מאונר"א ובכך לפתור את המצוקה ההומניטארית ברצועה".