הצליחה לטפס על האוורסט - אך מצאה מותה כשנפלה בביתה

אסונות רבים פקדו את שרלוט פוקס האמריקנית: מאירועים קשים שחוותה על בשרה ועד לאנשים הקרובים ביותר בחייה • אך דווקא בגיל 61, הרחק מסכנות הספורט האתגרי, היא מעדה למוות במורד 77 מדרגות

שרלוט פוקס בהרי ההימליה ב-1996 , צילום: דייב האן

נסתרות דרכי הגורל: היא שרדה אסון נורא על הר האוורסט, שבו מתוך 11 מטפסים נותרו בחיים שלושה בלבד וטיפסה על 53 הפסגות הגבוהות ביבשת אמריקה – אך מתה מנפילה ארעית של 77 מדרגות בביתה הפרטי בגיל 61.

לאחר מקרה נפילתה הפתאומית והטרגית, חבריה הביעו עצב רב על מותה. "היא היתה ההגדרה של אדם מאושר. זה עצוב שהיא מתה ככה בביתה", אמרו חבריה.

שרלוט פוקס עלתה לאוורסט ב-10 במאי 1996 במסגרת קבוצת מטפסים של 11 חברים. היא היתה בת 39 כשהגיעה לפסגת ההר הגבוה בעולם, וזאת, לאחר שכבר הספיקה לטפס על 53 הפסגות הגבוהות ביותר ביבשת אמריקה כולה.

כשהיא ו-11 חברי המשלחת ירדו חזרה מהפסגה, השתנה מזג האוויר על ההר: הטמפרטורה צנחה למינוס 50 מעלות עם רוח של 70 מייל לשעה ושלג החל לרדת. הקבוצה לא יכלה להמשיך ללכת ונותרה במקום בתוך אוהלים. בשלב הזה הם התחילו לקפוא, פשוטו כמשמעו, באופן כה חמור שהעדשות שהיו לשרלוט על העיניים קפאו ואיתן העיניים שלה.

אחרי יומיים של מאבק הרואי באיתני הטבע קפאו ברכיה. ניסיונותיה לקום וללכת לא הואילו ולמעשה לא הצליחה לקום מהאדמה. למזלה, חברה למשלחת ממוצא סורי הביא לה מסכת חמצן וסחב אותה למחנה למטה. ל-8 מתוך אנשי הקבוצה לא שפר המזל והם קפאו למוות באחד האסונות הקשים שפקדו קבוצת מטפסים על ההר.

לדברי שרלוט, "מלכתחילה הגעתי להר לאחר שלמדתי לאהוב את הרי הרוקי בארצות הברית. נולדתי בצפון קרוליינה ואחר האוניברסיטה עברתי למדינת קולורדו כדי לזכות לטפס על ההרים האלו. ככה החלה אהבת הטיפוס שלי", היא סיפרה בראיון מהעבר.

פוקס עם חבריה למשלחת ב-1996 // צילום: דייב האן

תכננה לשוב לטפס בהרי ההימליה

אלא שאחרי האסון על האוורסט הפסיקה שרלוט את תחביבה לטפס על הרים למשך תקופה ארוכה וחזרה לחיות חיים שקטים בביתה. אולי גם בשל העובדה שאסונות ומקרי מוות בספורט אתגרי, ליוו את שרלוט במשך שנים ארוכות. בשנת 1993 למשל, חברה לחיים בזמנו, מארק ביבי, נהרג במפולת שלגים. לאחר מכן בשנת 2004, בעלה זה ארבע שנים, ריס מרטין השלישי, מת בתאונת מצנחי רחיפה.

על כן, אירונית במיוחד העובדה שמותה הגיע דווקא כששהתה בביתה הפרטי. זאת ועוד, דווקא השנה ביום הולדתה ה-61, פוקס תכננה לשוב לטפס על הרי ההימליה ודנה על כך עם חברים שהגיעו לחגוג איתה.

מי שירצה לדעת עוד על חייה של שרלוט פוקס, יכול לעשות זאת בצפייה בסרט "אוורסט" שיצא בשנת 2015, שמבוסס על האסון שפקד את פוקס וחבריה על פסגת ההר הגבוה בעולם. בסרט כיכבו השחקנים ג'ייק ג'ילנהול, קירה נייטלי, ג'וש ברולין וסאם וורת'ינגטון.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

השחקן ג'ייק ג'ילנהול ב"אוורסט" // צילום מסך מתוך הסרט

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר