“לבלום את ההשתלטות הדורסנית”: האופוזיציה תקים ועדה לחקיקה?

ארגון המשמר החברתי יוזם: הקמת ועדה שתגבש את עמדת האופוזיציה לחוקים - ותיאבק במשמעת הקואליציונית, אותה הם מכנים "הדורסנית", של ועדת השרים לענייני חקיקה
אריה ריבקינד
י"א תמוז התשע"ח / 24.06.2018 10:56

ארגון המשמר החברתי יוזם מהלך להקמת ועדה של חברים במפלגות האופוזיציה שתהיה “ועדת האופוזיציה לחקיקה”.

המטרה היא להקים ועדה שתגבש את עמדת האופוזיציה לחוקים ותיאבק במשמעת הקואליציונית, אותה הם מכנים “הדורסנית”, של ועדת השרים לענייני חקיקה.

המשמר החברתי פונה בימים אלה לחברי כנסת בכירים בכל המפלגות באופוזיציה – המחנה הציוני, יש עתיד, הרשימה המשותפת, מרצ ואורלי לוי-אבוקסיס –  מציג בפניהם את הרעיון וקורא להם להתחיל בגיבוש הוועדה.

 “ועדת השרים לחקיקה השתלטה בשנים האחרונות על הכנסת, כופה על הח”כים מהקואליציה להצביע אך ורק לפי עמדה הממשלה ומחליטה במקום הכנסת איזה חוקים יעברו, פשוטו כמשמעו”, אומר מנכ”ל המשמר החברתי, יוסי צרפתי.

“אנחנו קוראים לאופוזיציה להקים את ‘ועדת האופוזיציה לחקיקה’. הרעיון הוא שנציגי סיעות האופוזיציה ייפגשו מדי שבוע ויגבשו את עמדת האופוזיציה בנוגע לכל החוקים שעולים להצבעה במליאת הכנסת.

“שיתוף פעולה כזה יוכל לעזור לסיעות האופוזיציה להילחם נגד חוקים אנטי חברתיים ואנטי דמוקרטים ויבלום את ההשתלטות הדורסנית של הממשלה”.

רכזת פעילות המשמר החברתי בכנסת, רעות ברג: “במעקב שלנו אחרי החקיקה בכנסת אנחנו מגלים יותר ויותר שוועדת השרים לחקיקה משליטה משמעת ברזל שהופכת את מרבית הח”כים מהקואליציה לחותמת הגומי של הממשלה. גם מי שמסכים עם דרכה של הממשלה וגם מי שלא מסכים איתה צריכים להבין שמהלך של השתלטות הממשלה על הכנסת, מסכן את מערכת האיזונים והבלמים המתרופפת של הדמוקרטיה שלנו”.

 ועדת השרים לחקיקה קמה ב-1956 ונועדה במקור להיות ועדה מייעצת, שתייעץ לממשלה מדי פעם כיצד להצביע בהצבעות גורליות. רק שנים רבות אחר כך הפכה לגוף שמנהל בפועל את הכנסת.

פעילות הוועדה איננה מוסדרת בחוק רשמי ומבחינה רשמית ניתן לומר שהיא אינה קיימת.

הפרוטוקולים של דיוני הוועדה אינם מתפרסמים ונשארים חסויים.

המשמר החברתי וארגון “100 ימים של שקיפות” עתרו בעבר לבג”צ בבקשה לפרסם את הפרוטוקולים של דיוני ועדת השרים לחקיקה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות