תלמידים בבחינת הבגרות באנגלית (למצולמים אין קשר לכתבה) // צילום ארכיון: יהושע יוסף

נכשלים בקלוֹת: מרבית הנכשלים - בשלוש יחידות לימוד

דווקא בבגרות בשלוש יח"ל במתמטיקה ובאנגלית, מספר הנכשלים כפול לעומת 4 ו-5 יח"ל • מ' החינוך: "95% עוברים"

אחוז התלמידים הנכשלים ברמת 3 יחידות במתמטיקה ובאנגלית גבוה יותר מאחוז הנכשלים ברמות של 4 ו־5 יחידות - זאת אף על פי שמדובר בבחינה קלה יחסית ביחס לבחינה ברמת 4 ו־5 יחידות במקצועות אלה.

כמו כן, כ־27% מהתלמידים נכשלים בבגרות בכימיה (3 יחידות), ו־6% מהם נכשלים בבגרות באזרחות (3 יחידות). כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" ומראים באילו מקצועות תלמידים מתקשים במיוחד.

בחינות הבגרות במתמטיקה נחשבות לקשות במיוחד, אלא שמרבית הנכשלים הם דווקא ב־3 יחידות לימוד, שם 5% מהתלמידים לא עוברים את הבחינה (2,791 נכשלים מתוך 49,989 נבחנים), מנגד, 2.2% מהתלמידים (443 תלמידים) נכשלו ברמת 4 יחידות מתמטיקה, ופחות מ־2% נכשלו ברמת 5 יחידות לימוד (235 תלמידים). המגמה קיימת גם במקצוע האנגלית: 5% מהתלמידים נכשלו בבגרות ברמת 3 יחידות לימוד (כ־1,010 תלמידים), ומנגד ברמת 4 ו־5 יחידות לימוד, 99% מהתלמידים עברו את הבחינה בהצלחה.

"3 יח"ל במתמטיקה ובאנגלית זה מה שנקרא 'ערי מקלט'", אומר ישראל גלסנר־פרץ, מנהל פדגוגי ברשת "קידום", "ניגשים אליהן רק תלמידים שביה"ס לא מצליח לדחוף אותם ל־4 ול־5 יחידות, ואז המערכת לא משקיעה בהם". 

לדבריו, "אלה תלמידים ברמה נמוכה שמקבלים הוראה ברמה נמוכה ובאופן טבעי לשם מצטברים הכישלונות. מי שהולך ל־4 ול־5 יחידות מקבל יותר שעות לימוד ולוחצים עליו להצליח, זה משהו שרואים בכל המקצועות - זה נובע ממדיניות, המערכת לא משקיעה מאמצים. אם זה היה חשוב למערכת היו נותנים להם יותר שעות והיו מצליחים להעביר אותם את הבגרות". 

הנתונים מתייחסים לשנת הלימוד תשע"ו, זאת מכיוון שנתוני תשע"ז טרם עובדו במערכת החינוך, ומהם עולה כי הבגרות בכימיה ברמת 3 יחידות היתה הבעייתית ביותר - כ־27% מהתלמידים נכשלו בה. זאת לעומת 5 יחידות בכימיה, שאותה 99% מהתלמידים עברו בהצלחה.

המצב במקצוע הגיאוגרפיה גם הוא אינו מזהיר - 16% מהתלמידים נכשלו בבחינת הבגרות של יחידת לימוד אחת. 12% נכשלו בבגרות בגיאוגרפיה ברמת 3 יחידות ו־3% נכשלו ברמת 5 יחידות גיאוגרפיה.

עוד עולה מהנתונים כי כמעט 7% מתלמידי ישראל נכשלים במקצוע האזרחות - 5,360 תלמידים נכשלו במקצוע זה (2 יחידות לימוד), 4% מהתלמידים נכשלו בבגרות בהבעה עברית (2,530 תלמידים), 6% מהתלמידים נכשלו בבגרות בספרות ברמת 2 יחידות (3,000 תלמידים) ואחוז זהה נכשל גם בבגרות בתנ"ך ברמה זו. 4.5% מהתלמידים נכשלו בבגרות בהיסטוריה (2 יחידות). מעל 99% הצלחה ניתן למצוא גם בבגרות בערבית לבתי ספר יהודיים ברמת 4 ו־5 יחידות לימוד, והבגרות בסינית עם 0% נכשלים - כלומר כל 43 התלמידים שניגשו לבחינה (5 יחידות) עברו אותה.

במשרד החינוך אמרו כי "הנתונים מצביעים באופן ברור על כך שהרוב מכריע של התלמידים, קרוב ל־95%, עובר את בחינת הבגרות ב־3 יחידות מתמטיקה. מדובר בשיעור גבוה של הצלחה".

במשרד החינוך הדגישו כי "אנו סבורים כי יש למקד את המאמצים דווקא בהבאתם של תלמידים מ־3 יח"ל לרמה מוגברת של 4 יחידות וכן להגדיל את שיעור הזכאים ברמה זו. בתוך כך, אנו פועלים במסגרת התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה לקידום שינויים אלה. הקצינו שעות רבות והרחבנו את ההכשרה של אלפי מורים בתחום. הצלחת התוכנית הלאומית כבר נותנת את פירותיה, ובכלל זה גם ב־3 יחידות לימוד".

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו