שתף קטע נבחר

ביהמ"ש לזוגות להט"ב: אי אפשר להכיר בהורות על עובר

בנות זוג שאחת מהן בהיריון ביקשו צו עתידי שיכיר מראש בהורות של האם הלא ביולוגית. אבל היועמ"ש התנגד ובית המשפט למשפחה הסכים איתו

בית המשפט למשפחה בתל אביב דחה לאחרונה בקשה שהגישו בנות זוג שאחת מהן בהיריון, למתן צו עתידי שיכיר מראש בהורות של השנייה, ובכך יחסוך מהן את ההליך המשפטי הסבוך הצפוי לאחר הלידה. השופט שמואל בר יוסף הסביר כי "אין כל דרך לבחון את טובתם של קטינים, ובכלל זה את מערכת היחסים ההורית בינם לבין הורה שאינו ביולוגי, אלא לאחר שבאו אל העולם".

 

בבקשה שהגישו בנות הזוג בפברואר האחרון הן סיפרו שהן מנהלות זוגיות יציבה מ-2011. לפני כשנה וחצי נישאו בארה"ב וזמן קצר לאחר מכן נכנסה אחת מהן להריון מתרומת זרע אנונימית. הטענה המרכזית שהעלו הייתה שהן מופלות ביחס לזוגות הטרוסקסואליים. לטענתן, גברים מוכרים כאבות מיד לאחר שבנות הזוג שלהן יולדות, ואילו במקרה שלהן עליהן להגיש בקשה מיוחדת ולעבור תהליך משפטי שלם עד להכרה.

 

כדי למנוע את עוגמת הנפש והנזקים שעלולים להיגרם להן אם יחלו את ההליכים לאחר הלידה, ביקשו השתיים לקבוע מראש שבת הזוג שלא נושאת את ההיריון היא אמו המשפטית של הילד מרגע שייצא לאוויר העולם, באמצעות מתן צו הורות פסיקתי עתידי.

 

היועץ המשפטי לממשלה – המשיב בהליך – התנגד לבקשה. לגישתו הן המחוקק והן בתי המשפט טרם הכירו באפשרות להעניק צו הורות כלפי עובר. עוד נטען כי את קשר ההורות של בת הזוג והילד אפשר לבדוק רק לאחר שיוולד.

 

השופט שמואל בר יוסף הדגיש שבית המשפט מכיר בדרך כלל בהורות של אדם שאינו הורה ביולוגי רק אם הדבר עולה בקנה אחד עם טובתו של הילד, אבל במקרה הנוכחי אי אפשר לבדוק זאת מאחר שהילד טרם נולד.

 

לדבריו יש הבדל "משפטי דרמטי" ו"מעשי-פרקטי" בין עובר לבין רך נולד. "בין עובר לבין מי שאינו נושא את ההיריון (גברים כנשים) מתקיים (אם בכלל) קשר הדדי חלש", כתב בפסק הדין. "מבחינת העובר, אמו הביולוגית הינה רובו המכריע של העולם שאותו הוא מכיר, ותופעות חיצוניות מועברות לעובר דרך פריזמת גופה של האם הנושאת אותו".

 

השופט בר יוסף ציין שרק לאחר הלידה ניתן יהיה לבחון נושאים שרלוונטיים לקביעת הורותה של בת הזוג במקרה הנוכחי, כמו מידת המחויבות והמסירות שלה כלפי הילד והיחסים המשפחתיים בין השלושה.

 

הוא העיר כי גם אם נגרם לזוגות חד-מיניים עוול מסוים בנוגע לרישום המיידי שלהם כהורים בבית החולים, עדיין הוא לא מצדיק מתן צו הורות לפני שהילד נולד.

 

בסופו של דבר הבקשה נדחתה, ולכן בנות הזוג תאלצנה לנהל הליכים להכרה בהורותה של האם הלא ביולוגית לאחר שהילד יוולד.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
אמיר קוזקוב
עו"ד ליטל קוזקוב
אמיר קוזקוב
מומלצים