שתף קטע נבחר

בגלל עיצומי המפקחים: כ-1,500 משפחות לא יכולות להכנס לדירותיהן החדשות

לפי תחשיב התאחדות בוני הארץ, שביתת מפקחי הבנייה ברשויות המקומיות הנמשכת מזה 10 ימים, הביאה עד כה לעיכוב במסירת כ-1,500 דירות לרוכשים. עוד מזהירים שם, כי כל יום נוסף של שביתה - משמעותו דחייה במסירת 130 דירות נוספות

כ-1,500 משפחות נמצאות במרחק נגיעה מדירותיהן החדשות, אך לא יכולות להכנס אליהן. הסיבה: עיצומי מפקחי הבנייה המועסקים ברשויות המקומיות. כך עולה מניתוח כלכלי שערכה התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר), בעקבות עיצומי 600 המפקחים הנמשכים מזה כ-10 ימים.

 

המפקחים, המועסקים ברשויות המקומיות ברחבי הארץ ובוועדות המרחביות לתכנון ובנייה, החלו לנקוט בעיצומים במסגרתם הם לא מבצעים את מטלות הפיקוח באתרי בנייה, לא מבוצעות פעולות אכיפה, אין הנפקה של תעודות גמר ו"טפסי 4" (אישור אכלוס) ולא ניתן מענה טלפוני.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בהתאחדות טוענים כי אי מתן טפסי אכלוס לבניינים, הנדרשים כדי למסור דירות מוכנות לרוכשים, הביא עד כה לדחייה במסירת כ-1,500 דירות לרוכשים, וכי כל יום נוסף של עיצומים מוסיף לרשימה זו כ-130 דירות נוספות שלא ימסרו. 

 

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, מסר כי "בעוד הממשלה מתגאה בשיווקי מחיר למשתכן ומסנוורת את הציבור עם נתונים על עשרות אלפי זוכים בהגרלות ליחידות דיור שישווקו בעתיד, היא מתעלמת ממה שקורה בשטח.

 

"העיצומים הללו הם תוצאה של המשך ההסתכלות הצרה של ממשלת ישראל על שוק הדיור ותו לא", הוסיף. "על שר האוצר להתערב ולהביא לכך שהצדדים ישבו ויפתרו את הסכסוך הזה מיידית. המחיר הכלכלי למשק כולו מכל יום שביתה הוא בלתי נסבל".

 

המפקחים חוששים מהתנכלות

המפקחים השובתים אחרים במסגרת תפקידם לבצע ביקורות רשמיות וביקורות פתע באתרי בנייה ברשויות המקומיות, גם במהלך הבנייה וגם בסיומה, על מנת לאשר שהפרויקט עומד בכל התנאים ואפשר לאכלסו. בסמכותם בחינת עבירות בנייה ונושאי רישוי.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מההסתדרות נמסר כי הרקע לעיצומים הוא מבוי סתום במשא ומתן מול משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי להסדרת תנאי העסקתם של המפקחים, לאור התיקון שנעשה בחוק התכנון והבנייה. התיקון הרחיב את סמכויות המפקחים וקבע כי עליהם לחלק באופן אישי דוחות וקנסות כספיים בגובה של עד 400 אלף שקל לחשודים בעבירות תכנון ובנייה. עד כה, הסמכות לחלוקת הצווים ומתן הקנסות הייתה מצויה אך ורק בידי רשויות השיפוט.

 

כמו כן, התיקון מחייב את המפקחים ללבוש מדים ייחודיים אשר גורמים לזיהויים באתרי הבנייה, ולא מאפשר להם לערוך ביקורות סמויות כפי שביצעו עד עתה. עוד ציינו בהסתדרות, כי החשש המרכזי הוא כי הדרישות החדשות בעבודתם חושפות את המפקחים לסיכונים מקצועיים, התנכלות ומקרי אלימות קשים. כחלק מהמשא ומתן דורשת נציגות העובדים לתת מענה מיידי לסוגיית ביטחונם של העובדים, בין אם על ידי תגבור אבטחתי ובין אם באמצעים אחרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים