מעצבים את בתי הכנסת של המחר

איך מעצבים ארון קודש? איך מתאימים את שפת העיצוב של בית הכנסת, לטעמם של המתפללים? באלו חומרים ניתן לעשות שימוש בבניית ריהוט ולבית הכנסת? כל השאלות הללו, הם מוטיבים אותם לומדים תלמידי הקורס הייחודי מסוגו בארץ-עיצוב פנים לבתי כנסת, של בית הספר לעיצוב 'פרוג' (עיצוב, שיווקי)

מעצבים את בתי הכנסת של המחר. פרוג. (צילום: יחצ)

תלמידי מגמת עיצוב בתי הכנסת של 'פרוג' בסיור עיצובי בעקבות ארון הקודש

התלמידים לא עוסקים בתאוריה בלבד, ויוצאים לשטח למסע בעקבות ארון הקודש ובתי הכנסת. הלימודים מכוונים לעשייה בתחום עיצוב בתי הכנסת, ואודות למערך ההשמה של 'פרוג', מרבית התלמידים מקבלים פרויקטים עוד במהלך הקורס.

מיד בתחילת הקורס, קיימו התלמידים ביחד עם המרצה מעצב בתי הכנסת זאב מוסקוביץ' סיור בעקבות בתי הכנסת העתיקים ששוחזרו במוזיאון ישראל. במהלך הסיור נחשפו התלמידים לקווי המתאר של בתי הכנסת ובהיסטוריה הארכיטקטונית של בתי הכנסת העתיקים.

בשלב מתקדם יותר, לאחר שרכשו כלים בסיסים בעיצוב בית הכנסת, יצאו התלמידים למסע בעקבות עיצוב ארון הקודש וריהוט בית הכנסת, עם המעצב זאב מוסקוביץ'. המסע נועד לתת לתלמידים כלים להפוך את הרעיונות העיצובים למוצר מוגמר.

את המסע פתחו התלמידים במפעל בראש העין לעיבוד קוריאן. קוריאן הינו חומר פולימרי בתערובת של גרגירי אבן. כאשר מחממים אותו ניתן לעשות אתו מגוון רחב של תוצרים. בסיור במפעל קיבלו התלמידים סקירה על החומר שניתן להשתמש בו במסגרת עיצוב בתי כנסת. המעצבים לעתיד נוכחו באופן שבו המכונות מקבלות את הקבצים שעיצב המעצב, ובעזרת מכשירים דמויי רובוט מתרגמים את השרטוט על גבי החומר. במקביל, התלמידים קיבלו הזדמנות ליצור בידיהם באמצעות כפפות מיוחדות, בחומר שהותך בתנור, מעין חלות קשר, המתקשות לאבן עם התקררותם.

עם תום הלמידה על הקוריאן ועל היכולות הגלומות בו ומה שניתן להפיק ממנו עבור בתי כנסת, שמו התלמידים והמרצה את פעמיהם צפונה לקיבוץ לביא. הקיבוץ מוביל כיום בייצור ריהוט לבתי כנסת. במפעלי הקיבוץ מיוצרים מערכי ישיבה בייצור המוני לבתי כנסת. לצד זה פועלים במקום גם נגרות אומן המייצרים ארונות קודש בגילוף אומנותי. מנהלי החברה והטכנולוג הראשי של מפעלי הריהוט, הסבירו לתלמידים את השילוב שיש בין הישן לחדש. בין ריהוט שמייצרים רובוטים שאינם מתעייפים, לגילוף עדין ויצירות תלת ממד בעץ בשיטות הישנות.

בתום הסיור במפעלי הריהוט, ירדו התלמידים לטבריה לבית הכנסת שאותו עיצב, המרצה זאב מוסקוביץ'. בית הכנסת מעוצב בשילוב של מסורתי ונגיעות מודרניות. הרצפה מתכתבת עם התקרה. שילוב נכון של מתכת עץ זכוכית תאורה. מוסקוביץ' הציג בפני התלמידים את קו החשיבה שלו בבחירת הצבעים הנכונים לבית הכנסת. המרצה הדגיש את הצורך של המעצב להבין את הטעם הייחודי של הקהילה הרלוונטית שעבורה נבנה בית הכנסת, בכדי להציג את המוצר המושלם ולקלוע לטעם שלהם.

נקודת הסיום הייתה בבית הכנסת 'אביר יעקב' ברמת ישי. הייחודיות של בית הכנסת שגם אותו עיצב זאב מוסקוביץ' הינה בכך שארון הקודש המפואר שמעטר את היכל בית הכנסת, הינו היחיד בארץ שנבנה ברובו מקוריאן. ארון הקודש עוצב בשפה מודרנית בהתאם להשתייכות הקהילתית של המתפללים והעיצוב הכללי של בית הכנסת כולו.

בהרצאת הסיכום של המסע, ציין מוסקוביץ' את התהליך שעברו התלמידים החל משיח למידה עם אנשי הקוראין עבור בנגרות, ואז סגירת מעגל איך רעיון מעובד משלב הרעיון ועד הביצוע הלכה למעשה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר