מאחורי הקלעים

מי ישלם את חשבון המלון של הדיקטטור?

הפסגה בסינגפור מעוררת סקרנות ועניין רב בעולם. ההכנות בשיאן וכעת מתחבטים האמריקאים בשאלה מי יממן וכיצד את העלויות הגבוהות ואת המלון המפואר שהוזמן לאון (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ההכנות לקראת מפגש הפסגה ההיסטורי ב-12 ביוני בסינגפור בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג און נמשכות, ואמש (רביעי) הודיע הבית הלבן על המלון המפואר שיארח את הפסגה. נשיא ארה"ב ורודן צפון קוריאה ייפגשו במלון קפלה המפואר באי סנטוזה, שבו 112 חדרים. "אנחנו מודים למארחים הסינגפורים הנהדרים על הכנסת האורחים", אמרה דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס.

האי סנטוזה ידוע בחופיו המרהיבים, בתי המלון והקזינו, גני השעשועים וכמה ממגרשי הגולף הטובים באסיה. מלון הפאר קפלה מרוחק מריכוזי אוכלוסייה, מה שיקל על משימות האבטחה של הפסגה. סביבת המלון תוכרז כשטח סגור מ-10 ביוני עד 14 ביוני. לאותו אזור לא ניתן יהיה להכניס נשק, מזל"טים זיקוקים, רמקולים ושלטים. סביב הפסגה יש התרגשות רבה גם של המארחת סינגפור שהנפיקה מטבעות מיוחדות לקראת הפגישה שעליהן נכתב "שלום עולמי".

בינתיים נמשכות ההכנות מאחורי הקלעים במלוא המרץ, לקראת הפגישה בסינגפור נפגשו במלון נציגים אמריקנים וצפון קוריאנים, כדי לקבוע את כל הפרטים: איפה כל מנהיג יישב, מי יהיה רשאי להיכנס עם המנהיגים לחדר, כמה ארוחות והפסקות יהיו, איזה שי יקבל כל אחד מהמנהיגים ומה למזוג בהרמת הכוסית – בהתחשב בכך שנשיא ארה"ב לא שותה אלכוהול.

דיפלומטים אמריקנים אמרו לסוכנויות הידיעות, שקבלת ההחלטות התעכבה מכיוון שהצפון קוריאנים שהיו בשיחות נדרשו להעביר כל החלטה לאישור ההנהגה הצפון קוריאנית.

מי ישלם את החשבון? נראה כי האמריקאים יהיו אלה שיישאו בהוצאות הגבוהות, אם כי תידרש מהם מידה של יצירתיות לעשות זאת בצורה עקיפה. בוושינגטון פוסט דווח כי פיונגיאנג המרוששת דורשת שמדינה שלישית תממן את עלות המלון היקר. מחיר לילה בסוויטה נשיאותית במלון "פולרטון", עשוי להרקיע עד ל-6,000 דולר. עוד דווח כי ייתכן שהמשלחת הצפון קוריאנית תזדקק בנסיעתה למטוס שיסופק לה על ידי מדינה אחרת.

צפון קוריאה ידועה בכך שהיא גורמת לממשלות אחרות לשלם על הוצאותיה בנסיעות של דיפלומטים מעבר לים. כזכור, במהלך אולימפיאדת החורף שהייתה השנה בדרום קוריאה שילמה סיאול על הוצאות המלון, הארוחות והנסיעות של המשלחת הצפון קוריאנית – סכום שהגיע ל-225 אלף דולר. שר ההגנה של סינגפור, נג אנג הן, אמר שארצו מוכנה לשלם על חלק מהעלות של הביקור. הוא לא אמר בדיוק כמה וככל הנראה גם את העלות הזו יממנו האמריקאים בעקיפין וזאת כדי לא לשלם ישירות את החשבון ו"להעליב" את הצפון קוריאנים.

כמו בשאר הביקורים של נשיא אמריקני בעולם, גם לפסגה בסינגפור יגיע טראמפ עם פמליה גדולה. את הנשיא ילווה צוות של השירות החשאי, מסוקים, לימוזינות ורכבים משוריינים נוספים. טרם ידוע מה יהיה היקף האבטחה של קים. לרודן צפון קוריאה אין ניסיון עשיר בנסיעות לחו"ל כמנהיג ולו רק בשל העובדה שהוא מבודד לחלוטין וכמעט ולא מוזמן למדינות אחרות. השנה הוא ביקר בדרום קוריאה ובסין. סינגפור יהיה היעד הרחוק ביותר שאליו הגיע מאז שעלה לשלטון ב-2011.

הסקרנות בעולם לקראת הפגישה בין שני המנהיגים גדולה במיוחד גם לאור ההיסטוריה הקצרה של השניים שהספיקו בשנה האחרונה להתנגח לא מעט מעל הרשת.

הדרישה המקורית של טראמפ הייתה שצפון קוריאה תתחייב להתפרק מנשק גרעיני. אחרי הפגישה עם בכיר צפון קוריאני בבית הלבן, נראה שהמטרה שלו השתנתה. טראמפ אמר שההישג הגדול ביותר של הפגישה חסרת התקדים בסינגפור תהיה חתימה על מסמך שישים סוף לעוינות בחצי האי קוריאה. "האם אתם יכולים להאמין שאנחנו מדברים על סיום מלחמת קוריאה?", שאל טראמפ את העיתונאים ביום שישי.

אם טראמפ יצליח להשיג הכרזה על הפסקה רשמית של המלחמה, לקראת הסכם שלום, זה יהיה רגע גדול מבחינתו – ותנופה לקמפיין שקורא להעניק לו פרס נובל לשלום בעקבות הפגישה עם קים, הישג שיגרום לו להאפיל על קודמו אובמה שקיבל את הפרס ללא שום סיבה ממשית.

כאמור, בעבר לא הציעו נשיאים אמריקנים הסכם שלום לפיונגיאנג מכיוון שהיא סירבה להתפרק מנשק גרעיני. לאחרונה בירכו גורמים אמריקנים על החלטתה של צפון קוריאה להפסיק את הניסויים הגרעיניים ולסגור את אתר הניסויים הגרעיניים, אך אמרו שמדובר בצעדים הפיכים. במידה וצפון קוריאה אכן לא תהיה מוכנה לוותר על הנשק הגרעיני טראמפ יצטרך לקחת החלטה בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר