החשש משיטפונות: 50 טיולים לדרום בוטלו

במשרד החינוך הודיעו ל-50 בתי ספר כי המסלולים שתוכננו למקומות בהם ייתכנו מחר שיטפונות מבוטלים ואין להם אישור להגיע אליהם. לבתי הספר יוצעו מסלולים חלופיים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נחל צפית בעת האסון הכבד (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)

הפעם לא לוקחים סיכונים: משרד החינוך ביטל טיולים של 50 בתי ספר שהיו אמורים להתקיים מחר (שני) באזור הנגב, זאת בעקבות התחזית שצופה סופות ושיטפונות באזור. בשירות המטאורולוגי הזהירו מפני קיום טיולים באזור והמליצו לבטל לחלוטין את הטיולים, אך במשרד החינוך הדגישו: "גשם הוא לא סיבה לביטול טיול".

על פי הדיווח ב- ynet, החזאי עמית סביר מהשירות המטאורולוגי אמר, כי מחר צפוי מזג אוויר סוער שמזכיר את זה שהיה בזמן האסון בנחל צפית, שבו נספו עשרה בני נוער בטיול של מכינת "בני ציון". לדבריו, "המערכת הזו יוצרת גשם, בעיקר בדרום ובאזורים המזרחיים, בהם ים המלח והבקעה. יש חשש גם לגשמים וסופות רעמים. בנוסף, יש חשש לשיטפונות בכל האזורים הללו. למעשה, השיא של המערכת הזו צפוי מחר. יש חשש די משמעותי לשיטפונות וזה מזכיר לנו את האופי של האירועים באפריל".

"מחר זה לא יום לטיולים בכל אזור הדרום", קבע סביר באופן חד-משמעי. "הוצאנו היום התרעה. זה לחלוטין לא יום להסתובב באזור הזה, ללא ספק. יש סכנה לילדים שיטיילו באזור. הם יכולים ליפול ולהחליק. אנחנו גם מדברים על סוף עונת הגשמים ויש עומסי חום. זה עניין משמעותי שהולך להטריד אותנו בימים הקרובים".

אך למרות קביעת השירות המטראולוגי במשרד החינוך החליטו רק לבטל את הטיולים שמגיעים למקומות בהן יש חשש לשיטפונות אריה מור, מנהל אגף ביטחון ובטיחות במשרד החינוך הודיע כי שלח הודעות לבתי הספר שאמורים להגיע מחר לדרום לאזורים המועדים בה נמסר להם כי המסלול אינו מאושר.

עם זאת מדגישים במשרד כי "גשם לא מונע טיול. בית ספר שיבקש לבטל את הטיול יקבל את האישור לעשות כן מחדר המצב. אנחנו לא מבטלים טיולים על גשם אלא רק על עומס חום כבד וחשש לשטיפונות".

מהשירות המטאורולוגי נמסר, כי ביומיים הקרובים יש סיכוי להתפתחות זרימות הולכות וגדלות בנחלים בדרום הארץ. לטענתם לא מדובר באירוע שיטפונות בעוצמה כמו בפעם הקודמת, אך בהחלט יש להימנע מכניסה לנחלים בשלושת הימים הקרובים באזור אילת, גבול ישראל-מצרים, דרום ומרכז הנגב, הערב ונחלי ים המלח.

שיטפונות בעין בוקק בחודש שעבר(צילום: AFP)

החזאי עמית סביר מהשירות המטאורולוגי אמר כי מחר צפוי מזג אוויר סוער שמזכיר את זה שהיה בזמן האסון בנחל צפית, שבו נספו עשרה בני נוער בטיול של מכינת "בני ציון". סביר הוסיף: "המערכת הזו יוצרת גשם, בעיקר בדרום ובאזורים המזרחיים, בהם ים המלח והבקעה. יש חשש גם לגשמים וסופות רעמים. בנוסף, יש חשש לשיטפונות בכל האזורים הללו. למעשה, השיא של המערכת הזו צפוי מחר. יש חשש די משמעותי לשיטפונות וזה מזכיר לנו את האופי של האירועים באפריל".

"מחר זה לא יום לטיולים בכל אזור הדרום", קבע סביר באופן חד-משמעי. "הוצאנו היום התרעה. זה לחלוטין לא יום להסתובב באזור הזה, ללא ספק. יש סכנה לילדים שיטיילו באזור. הם יכולים ליפול ולהחליק. אנחנו גם מדברים על סוף עונת הגשמים ויש עומסי חום. זה עניין משמעותי שהולך להטריד אותנו בימים הקרובים".

כוחות חילוץ באזור האסון בנחל צפית(צילום: AFP)
קורבנות אסון השיטפון בנחל צפית

"קיבלנו כבר אתמול את ההתרעה על כך שיש חשש לשיטפונות", אמר אריה מור, מנהל אגף ביטחון ובטיחות במשרד החינוך - שאמון על חדר המצב של המשרד. "אנחנו יודעים למפות את כל אותם נחלים ואתרים שמושפעים מהחשש הזה ואיתרנו כבר 50 טיולים שצפויים להתקיים באזור. כעת אנו פועלים למצוא מסלולים אחרים. יש בתי ספר שיחליטו לבטל את הטיול ואלו שלא יטיילו במסלולים חלופיים".

מור סיפר שנשלחו היום הודעות לבתי הספר שצפויים להגיע לאזור שבהם נמסר כי המסלול אינו מאושר. עם זאת מדגישים במשרד כי "גשם לא מונע טיול. בית ספר שיבקש לבטל את הטיול יקבל את האישור לעשות כן מחדר המצב. אנחנו לא מבטלים טיולים על גשם אלא רק על עומס חום כבד וחשש לשטיפונות". כמה בתי הספר חוששים לבטל את הטיול השנתי באזור, משיקולים כלכליים.

חדר המצב במשרד החינוך (צילום: אלכס גמבורג כתב: אדיר ינקו)

מהשירות ההידרוגולוגי נמסר כי ביומיים הקרובים יש סיכוי להתפתחות זרימות הולכות וגדלות בנחלים בדרום הארץ. לטענתם לא מדובר באירוע שיטפונות בעוצמה כמו לפני חודשיים, אך בהחלט יש להימנע מכניסה לנחלים בשלושת הימים הקרובים באזור אילת, גבול ישראל-מצרים, דרום ומרכז הנגב, הערב ונחלי ים המלח.

חדר המצב של משרד החינוך מאשר מידי שנה כ-160 אלף טיולים ברחבי הארץ ו-12 פקחים בלבד אמונים על הפיקוח בשטח. בתוך כך, לאחר האסון בנחל צפית הוחלט על הקמת ועדה משותפת למשרדי החינוך והביטחון שתסדיר את פעילויות החוץ של המכינות הקדם צבאיות, שכן עד כה אלו לא היו כפופות לחדר המצב של המשרד. הגשת מסקנות הוועדה המשותפת צפויה בשבועות הקרובים, ואולם כעת, חלק ניכר מן המכינות הקדם צבאיות כפופות לחדר המצב. עם זאת, במשרד החינוך אומרים כי זהו פיתרון זמני, וכי ייתכן שבסופו של דבר, גם לאחר הלחץ הציבורי והביקורת על היעדר הפיקוח, טיולי המכינות לא יהיו כפופים לחדר המצב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר