תקיפה ישראלית בסוריה // צילום: AP

בדקנו לאן יכול להגיע מטוס החמקן F-35

חשיפתו של מפקד חיל האוויר כי מטוס ה"אדיר" השתתף בפעילות מבצעית "במזרח התיכון" הציתה את הדמיון • אז מה הטווחים של המטוס המתקדם?

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, חשף אתמול (שלישי) כי מטוסי F-35 "אדיר" ישראלים ביצעו שתי תקיפות במזרח התיכון והציג תמונה של המטוס בשמי ביירות. מדובר בפעם הראשונה בעולם שבה השתתף מטוס מסוג חמקן בתקיפה כלשהי, מה שעורר עניין רב בישראל ובעולם. 

המתינו מספר שניות להטענת הממשק

ניתן להניח על פי פרסומים שונים כי המדינה השנייה שבה השתתף ה"אדיר" בתקיפה הוא בסוריה, אם בתקיפה המסיבית שהתרחשה לפני שבועיים נגד מטרות איראניות או בהתקפות אחרות שיוחסו לישראל על פי פרסומים זרים. אך למרות הנחות אלו, ישנן גם אפשרויות אחרות. בשנים האחרונות נפוצו מדי פעם שמועות ודיווחים, שלא אושרו על ידי צה"ל, לפיהן חיל האוויר הישראלי תקף יעדי טרור במדינות שונות, גם במרחק רב מישראל. 

לרגל התקיפה הרשמית הראשונה של המטוס המתקדם יצאנו לבדוק איפה בדיוק יכול יכלו הטייסים לתקוף בטווח המירבי של המטוס, 2,200 ק"מ ללא מיכלי דלק חיצוניים. יצויין כי חלק מהיעדים שיובאו להלן הינם בקצה הטווח של המטוס, מה שיצריך תדלוק באוויר בדרך או נחיתה לצורך תדלוק במדינה שלישית. לצורך הנוחות בלבד, כל החישובים של המרחקים האוויריים נעשו כשנקודת היעד היא ירושלים.

דמשק, סוריה – 220 קילומטר

ישראל תקפה מספר פעמים בשנים האחרונות באופן מוצהר יעדים איראנים וסורים במדינה, ובנוסף פורסמו דיווחים זרים על תקיפות נוספות נגד יעדי טרור, כדוגמת מחסני נשק ומטרות נוספות, שנועדו למנוע העברת נשק מתקדם לידי חיזבאללה והתבססות איראן בסוריה. 

ביירות, לבנון – 240 קילומטר

צה"ל פועל רבות על מנת למנוע העברת נשק מתקדם לידי חיזבאללה. לצורך כך, הותקפו על פי פרסומים זרים שיירות נשק ומטרות נוספות במדינה. 

בגדד, עיראק – 870 קילומטר

גם שנים ארוכות אחרי ההפצצה, אי אפשר לשכוח את התקיפה של הכור העיראקי. אומנם, מאז חלפו כמה מלחמות קשות וחילופי שלטון, מה שהוביל את המדינה לכאוס, אך לא מן הנמנע שצה"נאלץ או ייאלץ לתקוף במדינה על מנת למנוע העברות נשק וכדומה. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

טהרן, איראן- 1,500 קילומטר

מדובר כנראה ביעד המשמעותי ביותר שאליו יכולים בצה"ל לכוון, והוא יותקף רק במקרה קיצון. בתקופה האחרונה עולה שוב הסוגיה של הגרעין האיראני, מה שמובילה לתהייה האם חיל האוויר יצטרך לתקוף יעדים במדינה האסלאמית הקיצונית על מנת למנוע נשק גרעיני. 

טיל איראני // צילום: רויטרס

ח'רטום (סודאן) - 1,800 קילומטר

ב-2009 ניסתה איראן להעביר אמצעי לחימה אל ארגון חמאס. בתגובה, כך על פי דיווחים זרים, ביצע חיל האוויר הישראלי בסודאן תקיפה משולבת יחד עם כוחות שייטת 13 נגד שיירת משאיות. התקיפה בוצעה על פי הדיווחים באמצעות שני מטוסי קרב או כלי טיס בלתי מאויישים. בנוסף לתקיפת המשאיות תקפה ישראל על פי הדיווח ספינת נשק איראנית באמצעות כוח של חיל האוויר או לוחמי קומנדו. ב-2012 התרחשה תקיפה נוספת שמיוחסת לישראל, שבה הופצץ מחסן נשק.  לא מן הנמנע שהתרחשו בסודאן מבצעים נוספים באמצעות מטוסים של חיל האוויר על מנת למנוע העברות נשק לארגוני טרור. 

צנעא, תימן - 2,000 קילומטר

ישראל לא מתערבת באופן אקטיבי במלחמה בתימן, אך הסיוע האיראני למורדים החות'ים עלולה להכריע את הכף. גם חיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לסעודיה, על פי הפרסומים השונים, עלולה לגרום לשינוי במדיניות ולתקיפה אפשרית. אם ישראל תחשוד שנשק כלשהו שיגרום לשינוי במאזן הכוחות נמצא בתימן ועלול לעבור לארגוני הטרור לא מן הנמנע שהיא תתקוף באזור. למעשה, מומחים שונים טוענים כי ישראל כבר ביצעה תקיפות שכאלו, אך זאת ללא אימות כלשהו מצד צה"ל.

הפצצות בתימן // צילום: רויטרס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו