החגיגה נגמרה: 12 התנאים של ארה"ב לאיראן

מזכיר המדינה פומפאו הציג את התנאים להסכם חדש עם טהרן • איראן חייבת לחדול מתמיכה בחיזבאללה, בחמאס ובארגוני טרור אחרים • להפסיק לאיים בהשמדת ישראל • לחסל את תוכנית הטילים • לשחרר את כל האמריקנים שכלואים במדינה • לסגת מסוריה ולפרק את המיליציות בעיראק

רוחאני // צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו חשף היום (שני) את 12 התנאים החדשים שארצות הברית מציבה לאיראנים, בכדי לחזור להסכם הגרעין. בבסיס התנאים, לבד מניטור מלא של מתקני הגרעין, זניחת תכניות הטילים – גם הסגת כל הכוחות האיראניים מסוריה.

12 התנאים של ארה"ב מאיראן:

1. איראן חייבת למסור דין וחשבון מלא על ההיבטים הצבאיים שהיו לתכנית הגרעין שלה, ולנטוש באופן קבוע ובר-וידוא כל עיסוק בהיבטים אלו.

2. איראן חייבת להפסיק להעשיר אורניום ולסגור את כור המים הכבדים שלה, ולעולם לא לעבד מחדש פלוטוניום.

3. איראן חייבת להעניק לסבא"א גישה מלאה ובלתי מותנית  לכל האתרים ברחבי המדינה.

4. איראן חייבת לחדול מהפצת טילים בליסטיים ולעצור את פעולות הניסוי והפיתוח הקשורות לטילים בעלי יכולת גרעינית.

 

5. איראן חייבת לשחרר את כל האזרחים האמריקנים המוחזקים תחת האשמות שווא, כמו גם את האזרחים של שותפותיה ובנות בריתה של ארה"ב.

6. איראן חייבת לחדול לתמוך בארגוני טרור במזרח התיכון, לרבות בחזבאללה, חמאס, והג'יהאד האסלאמי.

7. איראן חייבת לכבד את הריבונות של עיראק ולאפשר את הפירוק של המיליציות השיעיות במדינה.

8. איראן חייבת להפסיק להעניק תמיכה צבאית במורדים החות'ים בתימן ולעזור בקידום פתרון פוליטי למשבר בתימן.

 

9. איראן חייבת להסיג את כל הכוחות הנמצאים תחת פיקודה בסוריה.

10. איראן חייבת להפסיק לתמוך בטליבאן ובארגוני טרור אחרים באפגניסטן ובאזור ולהפסיק לתת מקלט לאל-קאעידה.

11. איראן חייבת למנוע מכוח קודס של משמרות המהפכה מלהעניק תמיכה למחבלים ולגורמים עוינים.

12. איראן חייבת לחדול מההתנהגות המאיימת כלפי שכנותיה, ובכלל זאת לא לאיים בהשמדת ישראל.

איראן תסיג את כוחותיה מסוריה? הפצצת מתקנים איראניים בסוריה // צילום: AFP

פומפאו אמר כי ארה"ב תפעיל על איראן לחץ כלכלי חסר תקדים. פומפאו הוסיף כי "הסנקציות על איראן יהיו החזקות ביותר בהיסטוריה, איראן 'תילחם על מנת לשמור על כלכלתה'". פומפאו הוסיף כי "הסכם הגרעין היה גרוע לארה"ב, לאירופה, למזרח התיכון, ולעולם כולו".

 

מעבר לכך, פומפאו גם איים כי ארה"ב "תרסק" את שלוחיה של איראן והוסיף כי "לאיראן לעולם לא תהיה עוד 'שליטה' שתשלוט במזרח התיכון".

בתוך זמן קצר הגיבו האיראנים לדבריו של פומפאו, חבר הוועדה לביטחון לאומי של איראן מוג'תבא זו-נורי אמר כי "איראן לא צריכה רשות של אף אחד כדי למלא את תפקידה באזור. כוחות הטילים שלנו הם הגנתיים והטווח שלהם מגיע עד לאיפה שאנו רואים איום".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה לדברים: "המדיניות של ארה"ב היא נכונה. איראן נמצאת בתנופת התפשטות ותוקפנות בכל המזרח התיכון. היא שואפת להשיג נשק גרעיני באמצעים שונים, שחשפנו אותם. המדיניות של הנשיא טראמפ נכונה: אפס העשרה, אין צורך בזה, וגם איראן צריכה לצאת מסוריה. אנחנו מאמינים שזו המדיניות הנכונה ואנחנו קוראים לכל הקהילה הבינלאומית להצטרף לעמדה הזאת של ארה"ב. מי שרוצה להפסיק את התוקפנות האיראנית, ומי שרוצה להבטיח ביטחון, ומי שרוצה לקדם את השלום - שיתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל".

 

הנאום התקיף של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו וההתניות המרחיקות לכת שהציב לאיראן נהדפו בביטול בטהרן. גורם בכיר במשטר אמר ל"רויטרס" כי הנאום מוכיח כי ארה"ב חותרת לערער את היציבות במדינה ולהביא למשטר חדש. "אמריקה רוצה ללחוץ על איראן כדי שתיכנע ותקבל את הדרישות הבלתי חוקיות שלה; הדברים שנשא פומפאו מלמדים באופן ברור כי וושינגטון רוצה להביא להפלת המשטר," הוא אמר.

נשיא איראן חסן רוחאני הגיב בביטול מוחלט לדבריו של פומפאו ותקף את עצם הדברים. "מי שמך להחליט עבור איראן ושאר העולם? העולם היום לא מקבל את אמריקה כגורם המחליט עבורו, העידן הזה חלף לו, המדינות של היום הן עצמאיות. אנחנו נמשיך לצעד בנתיב שלנו שמקבל את תמיכת העם האיראני," צוטט רוחאני בסוכנות הידיעות האיראנית ILNA.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר