פסל של מרקס הצית הפגנות בגרמניה

טריר, עירו של הפילוסוף הגרמני ממוצא יהודי, מציינת 200 שנים להולדתו • פסל בדמותו שנתרם על ידי סין עורר מהומה בעיר השלווה

פסל הברונזה של קרל מרקס ברגע חשיפתו לקהל // צילום: אי.פי

עיר הולדתו של קרל מרקס, טריר שבגרמניה, חגגה 200 שנה להיוולדו של הפילוסוף, כלכלן היסטוריון וסוציולוג גרמני ממוצא יהודי. לכבוד ציון התאריך העגול, העיירה ייבאה מסין פסל בדמותו בגובה 5.5 מטר, ובמשקל של 2 טון מברונזה.

העיר הפסטורלית על שפת הנהר, שבה מרקס הצעיר נשאר עד גיל 17, לא הסתפקה רק בחגיגת פסלים. באופן אירוני או שלא, טריר "ניצלה" את מאורע ההולדת במכירה של מזכרות רבות, ביניהן שטרות, עליהם מודפס דיוקנו של הפילוסוף לצד הספרה 0, במחיר של 3 יורו לשטר אחד, והלהיט המקומי – ברווזי גומי העוטרים לראשם רעמת זקן אפור גדול בדומה לסימן ההיכר המפורסם של מרקס.

קרל מרקס, שכתביו המפורסמים הם "המניפסט הקומוניסטי" (יחד עם פרידריך אנגלס), ו"הקפיטל", היה מההוגים המשפיעים ביותר במאה ה-19, ונחשב לאבי התורות הסוציאליסטיות והקומוניסטיות. כתביו הובילו למהפכות, משטרי דיכוי ועריצות ושלל תכניות לימודיות באוניברסיטאות ומכללות ברחבי העולם.

על כן, לא מפתיע שהתומך בדיקטטורת הפועלים, גרם לחילוקי דעות ואף הפגנות לקראת חגיגת ה-200. הפסל, שלא רק יובא מסין, אלא גם מומן, עוצב ונבנה על ידה, גרם לעיירה להתפצל בנכונותה לקבל את המונולית לשטחה.

מצד אחד, הפגינו היום (שבת) מאות אזרחים השייכים למפלגת השוליים הקומוניסטית, עם דגלים של המפלגה וקריאות עידוד, ומנגד, הפגינו קבוצה מגוונת של אנטי-פשיסטים, תומכי טיבט החופשית, וארגוני זכויות אדם. המשטרה המקומית הציבה מתרסים כדי להפריד בין הניצים ודאגה לשמור על הסדר.

ראש העיר טריר, וולפראם לייבה, התעקש על כך שהפסל לא נועד להלל את מרקס אלא להצית דיון, ולשפר ולהדק את היחסים הגלובליים עם סין. "זו מחוות ידידות", אמר ראש העיר.

אחרים, הסכימו פחות עם גישתו, והזכירו כי סין היא מדינה אוטוריטרית שמחפשת לייצא את התעמולה שלה לאוזניים תמימות כמו אלה של הנהגת העיר. "אין שום ספק שיש אג'נדה פוליטית ברורה מאחורי המהלך הזה", אמר פרופסור ללימודי סין מאוניברסיטת טריר.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

רק בשישי האחרון, הנשיא הסיני צ'י ג'ינפין ציין את הולדת מרקס ב-1818 באירוע יוקרתי שבו אמר על הדמות השנויה במחלוקת: "ההוגה הגדול ביותר של הזמנים המודרניים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר