שתף קטע נבחר

חברות הלוואות העמיתים פונות גם לעסקים הקטנים

לא רק למשקי הבית: אחרי הסדרת פעילותן של החברות המתווכות בין לווים ומלווים, כעת הן פועלות לקחת נתח במתן אשראי לעסקים קטנים. חברת טריא: "עד סוף 2018 נגיע להלוואות של מיליארד שקל"

חברת הלוואות העמיתים (P2P) טריא, תיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, כך נודע ל-ynet. החברה שהתמקדה עד כה בהלוואות במסגרת שיתופי פעולה עם ארגונים וחברות, תציע לעסקים הקטנים אשראי בתוך שלושה ימי עסקים מיום מילוי הבקשה במלואה.

 

מדובר בשינוי משמעותי ראשון בשוק הזה, לאחר כניסתו לאחרונה לתוקף של החוק המסדיר את פעילותן של הפלטפורמות העוסקות בתיווך אשראי ומקשרות בין לווים למלווים, ללא צורך במעבר דרך המערכת הבנקאית.

 

החברה שמפעילה את הפלטפורמה ומספקת את שירותי התיווך, מציעה מצד אחד לציבור להשקיע את כספו ומהצד השני היא מלווה את הכסף הזה. עם זאת, היא לא נוטלת על עצמה את הסיכון של אי החזר החוב, בניגוד למערכת הבנקאית. תמורת שירותי התיווך הפלטפורמה גוזרת עמלה והיא מאפשרת למשקיע לעקוב באופן שוטף אחרי התיק הפיננסי שלו.

 

במסגרת החקיקה החדשה, נאסר על הבנקים להיכנס לתחום למשך 3 שנים, על מנת לאפשר לפלטפורמות הללו להתבסס ולהוות אלטרנטיבה ותחרות לאשראי הבנקאי. כמו כן אושר לאותם גופים להעניק הלוואות גם לעסקים בסכום שאינו עולה על מיליון שקל להלוואה.

 

אילוסטרציה: כסף (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה: כסף(צילום: shutterstock)

בישראל פועלות כיום ארבע פלטפורמות להלוואות בין אנשים - Eloan שבבעלות מיטב דש, בלנדר וטריא המתמקדות בהלוואות לאנשים פרטיים ו- BTB בניהולם של שלומי תורג'מן ואלון כץ, המתמחה בהלוואות לעסקים בלבד. 

 

היקף האשראי הכולל שהעניקו כל הפלטפורמות יחד מתקרב למיליארד שקל, כאשר טריא מחזיקה בנתח האשראי הגדול ביותר, כ-560 מיליון שקל. רק חלק קטן מהפעילות של החברות, כאמור, מכוון לעסקים קטנים. 

 

לדברי נדב מנסדורף, שותף וסמנכ"ל אסטרטגיה בטריא, החברה פיתחה מערכת לניהול וחיתום אשראי עסקי שמתבסס, על הרחבת יכולות מערכת החיתום לאשראי צרכני שלה. "הריבית בהלוואות שתעניק החברה לעסקים תנוע בין 5%-9% כשכל הריביות הן קבועות ולא צמודות".

 

לדבריו, מאז החלה את פעילותה בשלב ההרצה, העניקה כבר למעלה מ-20 מיליון שקל הלוואות לעסקים. בטריא מעריכים כי עד סוף 2018 יחצה תיק ההלוואות שלה את מיליארד השקלים.

 

שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים עומד על כ-250 מיליארד שקל ובניגוד לאשראי הצרכני, הנשלט רובו ככולו על ידי המערכת הבנקאית, בשוק האשראי העסקי ניכרת כניסה אינטנסיבית של שחקנים קיימים וחדשים בעיקר מקרב הגופים המוסדיים.

 

"לא יכול להיות שמגזר שתרומתו למשק כל כך משמעותית (למעלה מ-50% מהתוצר העסקי) מקבל פחות מחמישית מהאשראי בזמן שחברות ואנשים שתרומתם מוטלת בספק, נהנים מזרימה בלתי פוסקת של אשראי בתנאים שרובנו היינו חולמים עליו", אומר מנסדורף.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים