חרירי הבן ואסד. נשיא סוריה חיסל את האב? (צילום: רויטרס)
חרירי ואסד, אתמול בדמשק | צילום: רויטרס

לראשונה מאז רצח אביו, נפגש אתמול בדמשק ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, עם נשיא סוריה, בשאר אסד, לסבב שיחות בן יומיים שנועד לבנות מחדש את הקשר הפוליטי בין שתי השכנות הערביות. חרירי שהאשים בעבר את סוריה והעומד בראשה בהתנקשות באביו, אך ככל הנראה הספיק כבר לסלוח לו.

הפגישה, שנמשכה למעלה משלוש שעות, עסקה בעיקר בחיזוק הקשר האסטרטגי בין שתי המדינות, לאחר שנים רבות של מתח, כך נמסר על-ידי בכירים משני הצדדים. "הפגישה בין ראש ממשלת לבנון לנשיא הסורי עזרה לשכוח את מחלוקות העבר", אמרה יועצת בכירה לנשיא הסורי, בוטיינה שאבאן.

גם הנושא הישראלי עלה בבדיונים

הנושא הישראלי כמובן שלא נעדר משולחן הדיונים בין שני הבכירים הערבים. לדברי שאבאן, אסד וחרירי שוחחו על "האתגרים שצפויים לשתי המדינות בעקבות הכיבוש הישראלי על האדמה הערבית".

מאז שנת 2005 ועד לפגישתם הנוכחית, שמרו שני המנהיגים על יחסים קרירים בין המדינות. מוקדם יותר החודש נאם חרירי בפני הפרלמנט הלבנוני וטען כי ברצונו לחזק את "יחסי האחווה", כך להגדרתו, עם סוריה, כדי "לחזק את הקשרים ההיסטורים בין שתי המדינות ולהביא למימושם של האינטרסים המשותפים".

הגעתו של חרירי לדמשק נערכה על רקע הנסיון האמריקני לחמם את היחסים הדיפלומטים עם סוריה. בשבוע שעבר ביקר במדינה גם הנשיא הלבנוני, מישל סולימאן, לאחר סבב פגישות שערך בוושינגטון.