אושר: פוליגרף לשוטרים - על סמים והדלפות

כפי שפורסמו לראשונה ב"ישראל היום": ועדת הפנים אישרה את הנושאים שעליהם יישאלו הקצינים • בין השאלות: עבירות פליליות ושימוש במידע פנימי • המפכ"ל: "המבדק מונע גיוס של אנשים לא מתאימים"

פוליגרף // צילום: GettyImages // פוליגרף // צילום: GettyImages

ועדת הפנים של הכנסת אישרה אתמול את ביצוען של בדיקות פוליגרף לקצינים בכירים במשטרה - בין היתר בנושא הדלפות לתקשורת. הנושאים שעליהם יישאלו פורסמו לראשונה ב"ישראל היום".

הדיון נערך בעקבות אישור החוק שיזם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שחייב את אישורה של ועדת הכנסת בנושאים שלגביהם אפשר יהיה לבדוק קצינים בכירים וכאלה המועמדים לתפקיד בכיר בארגון. הוועדה אישרה כי אפשר יהיה לבצע פוליגרף בנושאי עבירות פליליות, סמים, ניצול יחסי מרות והדלפת מידע מסווג לגורמים בלתי מוסמכים, כולל אמצעי תקשורת. 

האישור שניתן נוגע לקצינים מדרגת ניצב משנה ומעלה, למפקדי תחנות, למפקדי יחידות מרכזיות ולראשי מפלג ביחידה הארצית וביחידה המרכזית. האישור תקף גם למועמדים לקבלת דרגת ניצב, וכן למועמדים לתפקיד בדרגת תת־ניצב, לתפקידי חבר סגל הפיקוד הכללי, ראש יחידה ארצית, ראש חטיבה באגף המבצעים וראש חטיבה באגף החקירות והמודיעין.

מפכ"ל המשטרה, רב־ניצב רוני אלשיך, אמר אתמול בדיון כי היו קציני משטרה שהעדיפו לפרוש ולא לעבור פוליגרף. "היו מקרים שמועמדים לגיוס ישבו על השאלון 45 דקות ולאחר מכן הודיעו 'לא מתאים לי להיות שוטר'", אמר. לדבריו, המבדק מונע גיוס של אנשים לא מתאימים.

בחודש יולי אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את "חוק הפוליגרף". בחוק נקבע כי אישור לנושאים שלגביהם אפשר יהיה לבצע בדיקה שכזו יינתן על ידי ועדת הפנים. "האישור שניתן נועד לחזק את המשטרה. בדיקות הפוליגרף יגבירו את אמון הציבור במשטרה ויובילו לכך שרק מפקדים נקיים מכל רבב יוכלו לכהן בתפקידים בכירים ורגישים", אמר אתמול ארדן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר