המעגל שנסגר בגבעת התחמושת

איתן נאוה ז"ל נפל במלחמת ששת הימים בקרב בגבעת התחמושת • יורם טהרלב הנציח אותו בשיר "גבעת התחמושת" • 51 שנים אחרי הקרב נפגש טהרלב עם הנכד של איתן, לוחם בצנחנים • טהרלב: "מרגש שהנכד נושא את השליחות של הסבא"

יורם טהרלב ועופרי נאוה בגבעת התחמושת // צילומים: מרים צחי

מפגש מרגש, אחרי 51 שנים: המשורר יורם טהרלב נפגש עם נכדו של איתן נאוה ז"ל, שנהרג בקרב על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים. בשיר "גבעת התחמושת", שכתב טהרלב ומתאר את הקרב, הונצח איתן.  

טוראי איתן נאוה ז״ל היה לוחם מילואים בחטיבת הצנחנים. במהלך היום השני לקרבות נתקל כוח הלוחמים בהתנגדות קשה והתקדמותו נעצרה, איתן יצא מן התעלה וחיפה על הכוח כשהוא חשוף.

 הוא ירה במקלעו מהמותן, הסתער וחיפה על הכוח ובכך אפשר לחבריו להמשיך בהתקדמות בתעלה. איתן ליווה וחיפה על הלוחמים עד שנפגע מכדור, ונהרג. 

על הגבורה שגילה בלחימה הוענק לו עיטור הגבורה. 

איתן, בן 23 בנופלו, הותיר אישה ותינוק בן תשעה חודשים. 

נכדו של איתן, עופרי נאוה הוא לוחם בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים שעתה עובר  קורס מ"כים, וממשיך בדרכו של סבו. 

את גבורתו של איתן נאוה הנציח טהרלב בשיר מספר חודשים לאחר המלחמה. השיר הפך לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית בכלל וממורשת הקרב של גבעת התחמושת בפרט. 

המשורר יורם טהרלב החדיר את דמותו של איתן לתודעה הישראלית וקשר אותו לסיפור הגבורה שהתחולל בקרב.

 

איתן נאוה ז"ל

 

עדות מהקרב 

יורם ועופרי כבר ביקרו פעמים רבות בגבעת התחמושת, אך המפגש במקום היה עבורם מרגש במיוחד. "זאת חוויה בלתי נשכחת שיורם, שכתב את המילים שאני שומע ומזמזם כל הזמן, יושב פה לידי. אני זכיתי", אמר עופרי. יורם: "המפגש מאוד מרגש, יש שירים שמחדירים דמויות לתודעה שלנו. זה דבר מאוד נדיר, ומרגש אותי כל פעם מחדש". 

יורם כתב את השיר ללהקת פיקוד מרכז. את ההשראה הוא קיבל מגיליון "במחנה" שבו קרא עדויות של חיילים מהקרב. "המטרה הייתה לתאר את הקרב כפי שהלוחמים ראו אותו. כמעט אף אחד מכותבי השירים לא היה בקרב, והם ניסו לתאר דברים שהם יותר רגשות או תמונה של הקרב. אני רציתי לתאר את הקרב, שיישאר בתור תעודה", הסביר יורם. החלק שמתאר את גבורתו של איתן בשיר לקוח מעדותו של מפקדו, ששלח אותו לחפות על הכוח. "איתן היה אחד הסיפורים שנראו לי מאוד דרמטיים, זה היה סיפור מאוד מצמרר, ובגלל זה הכנסתי אותו לתוך השיר. יש בו עדות אותנטית אמיתית שנכתבה על ידי חיילים ולא על ידי משוררים, ואני חושב שזה כוחו של השיר", הסביר יורם.

הנכד עופרי גדל על סיפור גבורתו של הסבא איתן, וזה השפיע גם על שירותו הצבאי: "החיבור שלי עם צה"ל זה דרך סבא שלי. בזכותו אני לוחם, וזה מה שדוחף אותי. יש לי ערך שנקרא 'סבא', והוא מודל לחיקוי, הוא הוביל אותי לאיפה שאני היום. אני מקווה שכשיהיה לי בן ביום מן הימים אנציח את הסבא שלי ואקרא לו איתן". 

 

בשם הסבא

השיר שכתב טהרלב הפך להמנון בביתו של עופרי: "השיר אצלנו נשמע הרבה, יורם אצלנו בבית כל הזמן. אין יום זיכרון שלא שומעים אותו ואין רגע בצבא שלא אומרים לי 'איתן לא היסס לרגע־עופרי לא היסס לרגע', זה עובר בדורות", מסביר איתן בחיוך. "ככה הוא נקרא  - שם פרטי 'איתן', שם משפחה 'לא היסס לרגע', זה מן משפט שהולך לפניו - השיר הזה תפס מאוד חזק". 

יורם לא תיאר לעצמו בזמן שכתב את השיר כי הוא יהפוך את איתן לאגדה ושהוא אף יזכה לפגוש את נכדו: "זה מרגש מאוד לראות שהנכד נושא על גבו את השליחות של הסבא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר