שתף קטע נבחר

חרם באינדונזיה: אמדוקס הוצאה ממכרז סלולרי

משרד התקשורת במדינה המוסלמית החליט לאסור השתתפות חברות ישראליות במכרזים על בסיס תקנה העוסקת בשמירת האינטרס הציבורי. מומחה לשוק האינדונזי: עשרות חברות מישראל עדיין פועלות במדינה

חברת הסלולר האינדונזית PT Telkomunikasi, המפעילה הגדולה במדינה, נאלצה להוציא את חברת אמדוקס מתוך מכרז שהיא עורכת - כך דווח בעיתון "ג'קרטה גלוב". הסיבה: משרד התקשורת האינדונזי דרש לסלק מהמכרזים במדינה כל חברה שיש לה קשר לישראל. צעד זה מגיע זמן קצר לאחר שדרישה דומה התקבלה לגבי מכרז ה־WiMAX, שבו ככל הנראה מעורבת חברת אלווריון הישראלית. ל"כלכליסט" נודע שמשרד התמ"ת שלח נציג בכיר של המשרד לאינדונזיה לנסות ולטפל במשבר.

 

 

לא ידוע שוויו של המכרז, אולם אמדוקס מתמודדת על פי רוב במכרזים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. בהתייחסות לעניין, שהובאה ב"ג'קרטה גלוב", אמר שר התקשורת והטכנולוגיה טיפאטול סמברינג (Tifatul Sembiring), כי חברת אמדוקס הישראלית לא תשתתף במכרז לאספקת שירותי בילינג לחברת הסלולר האינדונזית הגדולה במדינה, PT Telkomunikasi, משום שחלק מבעלי המניות שלה ישראלים. דובר משרד התקשורת, גאטוט דיווה ברוטו, אמר: "אנחנו נבדוק מעורבות של חברות הקשורות בישראל בתעשיית התקשורת שלנו, ונטיל סנקציות על החברות המקומיות שלנו אם נגלה שיש הפרה של החוקים".

 

השר טיטאפול הוא חבר במפלגה האסלאמית השמרנית במדינה, אולם לטענת דוברו, אין קשר בין ביטול השתתפות אמדוקס לזהות המפלגתית של השר. הדובר הבהיר כי ההחלטה נובעת מהעובדה שלישראל ולאינדונזיה אין קשרים דיפלומטיים, הנדרשים לקיום יחסים מסחריים על פי הרגולציה האינדונזית בתחום התקשורת. הוא הוסיף כי אמנם לא קיימת רגולציה ספציפית בנושא, אך להערכתו השר התכוון לסעיף רגולטורי משנת 1999, הגורס כי יש לשמור על האינטרס הציבורי, גם אם "לא נאמר במפורש שאסור לחברות להשתתף, פירשנו את הסעיף כדי לשמור על האינטרס הציבורי". 

 

היסטוריה של חוזים

למרות היעדר היחסים בין המדינות, באינדונזיה מתקיימת נוכחות לא מבוטלת להיי־טק הישראלי. על פי הערכות, פועלות כיום באינדונזיה חברות תקשורת ישראליות רבות, בעיקר ספקיות ציוד, וכולן משתדלות להסתיר את הפעילות במדינה. מומחה לענייני אינדונזיה אמר ל"כלכליסט", שמספר חברות ההיי־טק הישראליות שפועלות באינדונזיה מגיע לעשרות. רק באוגוסט 2009 ביקרה משלחת ישראלית רשמית ראשונה באינדונזיה, והיתה אורחת של לשכת המסחר האינדונזית "קדין". 

 

לאמדוקס עצמה היסטוריה ארוכה של חוזים באינדונזיה, ולאחרונה היתה בין נותנות החסות לתערוכת טלקום בג'קרטה, יחד עם אי.סי.איי הישראלית, שעל פי הערכות פעילה גם היא בשוק האינדונזי. לאחרונה דיווחה חברת הסטארט־אפ הישראלי סלטיק על עסקה גדולה באינדונזיה עם חברת התקשורת האינדונזית טלקום־סל.  

 

"אינדונזיה היא שוק טלקום ענק, שכולל הרבה פעילות, ולא פחות משמונה מפעילים סלולריים גדולים", אומר המומחה ל"כלכליסט". "חברות ישראליות עושות שם חיל. אם הצעד של השר הוא לא רק בגדר פרופגנדה, הוא יכול לפגוע קשות בהיי־טק הישראלי הפועל שם". 

 

"החלטה לא חכמה"

אדי קורניה, דובר חברת התקשורת PT Telkomunikasi, אמר בתגובה לדברים, כי החברה עדיין בודקת את העניין, ועם זאת מתכוונת לתמוך בכל הרגולציות הממשלתיות.

 

לעומת זאת, נציג של ארגון צרכנות אינדונזי גדול טען כי החלטת השר לא רלבנטית ולא חכמה: "הטכנולוגיה הישראלית חשובה לתעשית ההייטק המקומית מאחר שישראל היא שחקנית מרכזית בתחום. 90% מהחלקים בתעשיית ההייטק שלנו מיובאים, וברבים מהם מעורבות חברות ישראליות. אם אסור לסחור עם מדינות שאין לנו עמן יחסים דיפלומטיים", הוסיף, "אנחנו צריכים גם להפסיק לקנות מוצרים מטייוואן". 

 

יחסי מסחר ענפים: טקסטיל, תרופות וכימיקלים

למרות היעדר יחסים דיפלומטיים, נתוני היחידה הכלכלית של מכון היצוא מעלים שהיקף הסחר בין ישראל לאינדונזיה הסתכם בינואר עד אוקטובר השנה בכ־85 מיליון דולר - ירידה של כ־67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עיקר היבוא מאינדונזיה הוא של מוצרי טקסטיל, מכונות ושמנים. ישראל מייצאת לאינדונזיה תרופות וכימיקלים. נתוני מכון היצוא אינם משקפים ככל הנראה עסקאות של חברות הייטק ישראליות, מאחר שרבות מהן רשומות כחברות זרות.

 

ב־2008 הסתכם הסחר בין המדינות בכ־309 מיליון דולר, מהם יבוא ב־293 מיליון דולר ויצוא ב־16 מיליון דולר. ב־2009 הצטמצם משמעותית היבוא מאינדונזיה - היקף של כ־75 מיליון דולר בלבד בחודשים ינואר־ספטמבר 2009. היצוא מישראל לאינדונזיה בחודשים אלה הגיע ל־10 מיליון דולר, ירידה של כ־31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלום בר טל
חברת אמדוקס
צילום: שלום בר טל
מומלצים