שתף קטע נבחר

נתניהו חוזר בו: אם יושג הסכם מול חברת החשמל - יוותר על מניעת זכות השביתה

רה"מ מוותר על זכותו למצות את הדיון בבג"ץ על זכות השביתה של עובדי חברת החשמל - שהיה המוקש העיקרי ביישום הרפורמה בחברה. התנאי: השלמת המו"מ על הרפורמה תוך 45 יום

ראש הממשלה מוותר על זכותו למצות את הדיון על זכות השביתה של עובדי חברת החשמל, וזאת בתנאי שתושלם הרפורמה בחברת החשמל. בהודעה שפרסם היום (ג') משרד ראש הממשלה נכתב כי "בסיכום שאליו הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ, וכן הגורמים המקצועיים בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, באשר לרפורמה בחברת חשמל, הוחלט כי במידה שב-45 יום הקרובים יבשיל המשא ומתן המתקדם עם ההסתדרות בנוגע להשלכות הרפורמה על העובדים, תתייתר העתירה לבג"ץ והמדינה תשמור את כל טענותיה".

 

עד כה התעקש נתניהו כי הוא רוצה לקיים דיון בבג"ץ שימנע את זכות השביתה של עובדי חברת החשמל. הליך זה היה המוקש העיקרי ביישום הרפורמה בחברת החשמל.

בנימין נתניהו (צילום: AFP)
בנימין נתניהו(צילום: AFP)
 

לפני כחצי שנה הודיע בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, על כוונה לדון בזכות השביתה של עובדי חברת החשמל. ההסתדרות, שהשתתפה בדיון, חששה שכניסה לנושא עלולה להוביל לשינוי סטטוס קוו בתחום יחסי העבודה, מה שעלול להשליך גם על יכולתם של עובדים אחרים לשבות דוגמת הנמלים, נמל התעופה או רכבת ישראל. לפיכך, המדינה וועד עובדי חברת החשמל נכנסו למו"מ אינטנסיבי על גיבוש רפורמה בחברה, פעולה שהסתיימה בדצמבר האחרון, כשהשרים כחלון ושטייניץ הכריזו על הסכמה לרפורמה. הרפורמה כללה בין השאר הוצאה לגמלאות של כ-3,000 עובדים, מכירת תחנות כוח לשוק הפרטי והוצאת ניהול המערכת מידי חברת החשמל.

 

לצערם של השרים, נתניהו לא רצה לוותר על האפשרות להגבלת זכות השביתה של העובדים ש"יושבים על השאלטרים במשק". נתניהו דרש להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולקדמה במסלול חקיקה נפרדת, זאת בנוסף לדרישה שנייה לקדם את הדיון בזכות השביתה של העובדים בין כותלי בית המשפט.

 

מנגד, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע יחד עם יו"ר ועד עובדי חברת החשמל שוויתור המדינה על הדיון בזכות השביתה הוא תנאי מקדים להתקדמות ברפורמה. כך נותר בשטח מצב תקוע: מצד אחד גובשה רפורמה, אך היא טרם זכתה לברכת הדרך של ראש הממשלה. מצד שני, נתניהו רצה למצות את הדיון על שביתות מונופולים ממשלתיים מתוך תקווה שההסתדרות תוותר על התנאי שהציבה ותקדם את הרפורמה בחברת החשמל בכל מקרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנימין נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים