לא יגיע לטקס. נשיא הונדורס (צילום: רויטרס)
נשיא הונדורס (ארכיון) | צילום: רויטרס

נשיא הונדורס בחמש השנים האחרונות, חואן אורלנדו הרננדס, יהיה ראש המדינה הזרה הראשון שמדליק משואה בטקס המרכזי של יום העצמאות בירושלים. מיהו הנשיא ומה הקשר שלו ומדינתו לישראל? פרופיל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

בשנת 1992 הרננדס היה הראשון שהשתתף בקורס הכשרה של המרכז לסיוע ולשיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ הישראלי שהפך לראש המדינה. מאז הוא חזר לבקר בישראל ומנהל מדיניות חוץ פרו-ישראלית, הוא תומך בישראל בזירה הבינלאומית ומקדם שיתופי פעולה בין המדינות.

הרננדס נבחר בשנת 2013 לנשיאות הונדורס אחרי מערכת בחירות סוערת, לדעת רבים מזויפת. למרות שהחוקה קראה להגבלת הנשיא לכהונה אחת, הרננדס נבחר בסוף 2017 לכהונה נוספת. המועמד שרץ מולו טען שהתוצאות זויפו והוא ומשקיפים בינלאומיים הצביעו על תקלות מסתוריות בספירת הקולות שהביאו בסופו של דבר להכרזה על ניצחונו של הרננדס הלאומן השמרן.

הפגנות נגד השחיתות בהונדורס (ארכיון) (צילום: רויטרס)
הפגנות נגד השחיתות בהונדורס (ארכיון) | צילום: רויטרס

עשרות ממתנגדיו של הרננדס נהרגו בהפגנות אחרי פרסום התוצאות הרשמיות, אבל אלימות אינה זרה למדינה. עד תחילת העשור האחרון המדינה בעלת 9 מיליון התושבים נחשבה לאלימה בעולם עם שיעור נרצחים של 85.5 איש לכל 100,000 אזרחים. היום- בזכות מדיניות של הרננדס - המצב השתפר במעט. אך גם היום היא סובלת מכמעט 30% אבטלה.

מקור המונח "רפובליקת בננות" הוא בהונדורס. המדינה המרכז אמריקנית קיבלה את הכינוי הלא מחמיא במיוחד לאחר שבתחילת המאה הקודמת שלטו במדינה, שרוב תושביה עבדו בחקלאות ובעיקר גידול בננות, עושי דברם של גורמים מחוץ למדינה.

הפגנות נגד נשיא הונדורס (צילום: רויטרס)
הפגנות נגד נשיא הונדורס | צילום: רויטרס

למרות שנבחרת הכדורגל של המדינה אינה מאריות אמריקה הלטינית, ב-1969 פרצה בין הונדורס לאל סלבדור "מלחמת הכדורגל". המשחק שנערך במסגרת מוקדמות המונדיאל התקיים לאחר שנשיא הונדורס האשים את נשיא אל סלבדור בפגיעה בכלכלה הלאומית.

בשנות ה-80 הונדורס הייתה המדינה הראשונה שממנה פעלו אנשי ה'קונטראס' - הגורמים שאחראים להתנגדות לממשלים סוציאליסטים או קומוניסטים, בתמיכה אמריקנית לא רשמית. כוחות אלו היו אחראיים למעשי רצח ואונס המוניים.

נשיא הונדורס (ארכיון) (צילום: רויטרס)
נשיא הונדורס (ארכיון) | צילום: רויטרס

ישראל וארצות הברית אחראיות לחימוש ולבניית הצבא החזק של הונדורס. בעבר אף סייעה ישראל להקים את חיל האוויר של המדינה שהפך לחזק ביותר במרכז אמריקה.