נעקצתם בשטח במהלך טיול? תירגעו

בעקבות מותו של הפעוט בדרום מעקיצת עקרב צהוב ולרגל תחילת הקיץ: הכירו את בעלי החיים הארסיים הנפוצים בישראל ואת הדרכים להתגבר על עקיצותיהם

עקרב צהוב

הבוקר (ראשון) נקבע מותו של פעוט מהפזורה הבדואית לאחר שנעקץ על ידי עקרב צהוב. המקרה העגום הזה מזכיר שלמרות שבישראל לא ניתן למצוא בעלי חיים אקזוטיים, עדיין ישנם בעלי חיים מהם כדאי להיזהר שכן הם עלולים לגרום אפילו למוות. 

רגע לפני שנכיר לעומק את בעלי החיים והסכנות שהם מביאים עמם, ישנם  מס' דברים שעליכם לדעת במקרה ואתם נתקלים במקרה בו קרוב אליכם נעקץ או חלילה, אתם בעצמכם.

1. תחילה, חשוב להכיר ולזהות את בעל החיים העוקץ. הדבר יאפשר לרופא או לחובש למצוא את הטיפול הנכון במהרה.

2. תירגעו! הלחץ גורם לארס המצוי בגוף שנעקץ "להתפזר" מהר יותר בגוף ולכן צריך לשמור ככל האפשר על רוגע ושלווה. 

3. תתרחקו מבעל החיים אם הדבר אפשרי, רוב העקיצות נעשות כשבעל החיים מרגיש מותקף, והדבר עלול לגרום לו להמשיך ולעקוץ.

עקרב צהוב/עקצן צהוב

מדובר בעקב הנפוץ ביותר בארץ ככל הנראה. הוא מצוי בעיקר באזורים מדבריים או בעלי צמחיה נמוכה ופעיל בעיקר בשעות הלילה. נוסף על היותו הנפוץ ביותר בישראל, הוא גם המסוכן ביותר. תערובת הרעלים המצויה בעקיצה שלו עלולה לגרום לשיתוק ולמוות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים, קשישים או אנשים עם בעיות לב. 

צורת הטיפול המומלצת : במקרה של עקיצת עקרב צהוב, מומלץ להרגיע את הנפגע, להניח קרח על אזור העקיצה, דבר שיקטין את הכאב ואת זרימת הארס. אחרי כן לפנות בדחיפות את הנעקץ לבית חולים.

עקרב הקטלן הדו גוני

בניגוד לדעה הרווחת בארץ לפיה עקרבים שחורים אינם ארסייים, הרי שלפנינו עקרב שחור שנפוץ במרכז ישראל ובדרומה, והוא מסוכן וקטלני לא פחות מהעקרב הצהוב. את העקרב הזה אפשר למצוא בכל סוגי הקרקע ובעיקר מתחת לסלעים, בתוך מחילות ולעיתים גם בחולות שעל שפת הים. מדובר בעקרב אלים שלא רק עוקץ אלא גם מחדיר כמות גדולה של ארס לגוף. לכן הוא מחולל פגיעה במערכת העצבים. התסמינים של עקציה כזו הם הם צניחת עפעפיים, כאבי בטן, אובדן קואורדינציה ותחושת שיתוק בשרירי הצוואר. במקרים קיצוניים, הארס של קטלן דו גוני יכול לגרום לגוף לפתח הפרעות בתפקוד הלב, לגרום לאי ספיקת לב קשה ובסופו של דבר גם למוות.

טיפול מומלץ: אותו הטיפול המתאים לעקיצת עקרב צהוב. 

צפע מצוי ושרף עין גדי

הצפע המצוי הוא הנחש הנפוץ ביותר בישראל. הוא פעיל בעיקר בשעות הלילה ונפוץ באזורים מיושבים בעיקר במקומות חמימים. בארץ תועדו הכשות רבות של צפעים בגלל הסמיכות של מגוריהם למגורי בני אדם. הצפע הוא בעל הסיכון הרפואי הגדול ביותר לבני אדם. התסמינים המקומיים הראשונים שמופיעים בעת ההכשה הם: כאבים עזים, נפיחות, בחילה ותחושת נימול, וללא טיפול מתאים האזור המוכש עלול להתנפח ולהשחיר, ועשויות להתפתח בו שלפוחיות שמלאות בנוזל. בנוסף, הארס יכול לגרום לכשלים מערכתיים בגוף, כמו ירידה בלחץ הדם, בצקת בדרכי הנשימה, סיבוכים בקרישת הדם ודימום פנימי, והנפגע עלול גם לפתח הלם אנפילקטי (תגובתיות יתר של מערכת החיסון), אשר יכול להסתיים בקטיעת האיבר ואפילו במוות.

 טיפול מומלץ: להימנע מלחץ נפשי וממאמץ גופני כלשהו, חשוב לקבע את האיבר שהוכש כך שלא יזוז, ולפנות את המוכש לבית חולים. בישראל אין נסיוב נגד הארס של שרף עין גדי ולכן ראוי לתעד טוב את הצורות שעל הנחש כדי שהצוות הרפואי יידע להתאים לנפגע את הטיפול המתאים ביותר בהתאם לנחש ולארס שלו.

עכביש אלמנה שחורה שעקץ ילדה בקיסריה בשנה שעברה

 ששן /ארסן חום 

הארסן החום שנקרא גם ששן חום הוא עכביש ארסי מאד, שאינו מוכר כל כך כמו עכבישי האלמנה השחורה אך מסוכן כמעט כמוהם. מדובר בעכביש מאד נפוץ בישראל גם בתוך הבתים. העכביש הזה פעיל בעיקר בלילות והוא נוהג להימצא בארונות, בערמות בגדים, במרתפים, בעליות גג או בארגזי אחסון. יש לציין כי הנשיכה של העכביש אינה בהכרח מסכנת חיים אך ב2013 אדם מת בארץ כתוצאה מסיבוכים של הנשיכה הזו. מעניין לציין כי לנשיכה יש אפקט מצטבר כשבתחילה היא לא מורגשת ואז לאחר מספר שעות או ימים נוצר במקום נגע אדום שדומה לשלפוחיות וכל האזור נהיה מגורה. אם העכביש הזה עלה עליכם בטעות אל תיבהלו ותמעכו אותו כי הוא ינשוך אתכם כהתגוננות. עדיף להסיט אותו בעדינות אך ללא ויתור על ידי חפץ או בגד. ברוב המקרים העכביש ייכנע וירד מהגוף. 

צורת הטיפול המומלצת: בדרך כלל אפשר להחלים באופן עצמאי מהנשיכה וזאת משום שלא פעם העכביש מסתפק בנשיכה בלבד ולא בהחדרת ארס. אך אם נוצרת במקום שלפוחית יש לפנות לטיפול על ידי רופא.

עכביש אלמנה שחורה 

האלמנה השחורה הוא אחד ממיני העכבישים הנפוצים בארץ הנחשבים למסוכנים לאדם. מדובר בעכביש שפעיל בשעות היום ואפשר למצוא אותו בין עשבים, שיחים נמוכים, בשולי שדות חקלאיים, בין ערמות פסולת או בפינות חשוכות במחסנים. לא מדובר בבעל חיים תוקפני ואם הוא מגיב בנשיכה ובהחדרת ארס הרי שמדובר רק בגלל שהוא מתגונן וחש מאוים מהאדם אותו הוא פוגש. לכן במקרה של מפגש עם אלמנה שחורה רצוי להתרחק ממנו ולא לגרום לעכביש לחוש מאוים. הארס של האלמנה השחורה משפיעה על מערכת העצבים של האדם ויוצר התכווצות ממושכת באזור הנשיכה וגורם לכאבים עזים בחזה, בגב ובבטן, ובמקרים נדירים גם למוות. סימפטומים נוספים שיכולים להופיע אם לא חדרה כמות גדולה מדי של ארס הם: הקאות, זיעה קרה, קשיי נשימה, עליה בלחץ הדם, הפרשת ריר ואי סדירות בקצב הלב. במקרים קשים יותר התסמינים יכולים להחריף והארס עלול להגדיל את בלוטות הלימפה ולגרום לאובדן הכרה והתקפי אפילפסיה.

טיפול מומלץ: להרגיע את הנעקץ ולהוריד את הפעילות שלו כדי שהארס לא יתפשט בגוף במהירות. בנוסף לגשת לבית חולים עם העכביש חי או מת על מנת שהרופאים יזהו את המין והאם באמת מדובר באלמנה שחורה. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר