לבדוק חשד להסתה, ליברמן (צילום: רויטרס)
לבדוק חשד להסתה, ליברמן | צילום: רויטרס

שר הביטחון אביגדור ליברמן פנה היום (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור חשד להסתה לאי ציות כנגד ארגון "בצלם". השר פנה ליועמ"ש קריאת הארגון למפקדי וחיילי צה"ל לסרב פקודה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אני רואה בחומרה רבה את הניסיון לזרוע חשש ופירוד בקרב לוחמי צה"ל ומפקדיו, בעת שצה"ל מגן על גבולה הדרומי של ישראל מפעולות חבלה ומפרובוקציות המאורגנות על ידי ארגון חמאס", כתב שר הביטחון. "גם במצבים המורכבים ביותר, מפקדי צה"ל ולוחמיו פועלים באופן ערכי וחוקי. הניסיון לחתור תחת המערכת הצבאית ולהנחות את החיילים לפעול אחרת, הוא חמור מאוד".

ליברמן ביקש מהיועץ המשפטי לבחון ללא דיחוי את פנייתם של ארגון בצלם ללוחמי צה"ל ולבדוק האם התקיימה עבירה פלילית. ליברמן ביקש לבחון גם האם ניתן, בהתאם לחוק להטיל על הארגון ענישה מוגברת.

הכרזה של בצלם (צילום: בצלם)
הכרזה של בצלם | צילום: בצלם

בשבוע שעבר השיק ארגון "בצלם" קמפיין חדש הקורא לחיילי צה"ל המוצבים בגבול רצועת עזה לסרב פקודה ולא לפתוח באש לעבר מפגינים בהפרות הסדר. "לקראת ההפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב, (הארגון) שב ומבהיר כי ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכי פקודות לבצע ירי כזה הן בלתי חוקיות בעליל", נכתב בהודעת הארגון.

הארגון פרסם את הכרזה שתלווה את הקמפיין, הנושאת תמונה מהפרות הסדר ביום שישי האחרון ועליה כתוב: "מצטער המפקד, אני לא יורה". בהמשך מוסבר לחיילים כי הפקודה לפתוח בירי קטלני לעבר אזרחים הוא בלתי חוקי בעליל. "השימוש בכוח קטלני מותר רק במצבים של סיכון ממשי ומיידי לחיי אדם, בהעדר כל ברירה אחרת".

בחלק התחתון של הכרזה מזהירים בארגון את החיילים שאמנם האחריות על הפקודות הן על דרגים גבוהים יותר - "אך הציות להן הוא עבירה פלילית וחובתך לסרב פקודה". בדברי ההסבר של הארגון לקמפיין הם מסתמכים על הפסיקה המשפטית בפרשת כפר קאסם משנות ה-50.