10 אתרי הטיולים הרוחניים ביותר בעולם

אוהבים לטייל אבל מחפשים חוויה אחרת? אספנו את 10 המקומות המיוחדים ברחבי העולם בהם לטיול עצמו יש ערך מוסף בגלל האווירה המיוחדת שמשרה המקום • למי שנמאס מהטיולים הצפויים אלו המקומות אליהם כדאי להגיע

צילום: Getty Images // פסלי המאואי באיי הפסחא

1.דרך סנטיאגו בספרד

ברוכים הבאים לאחד המקומות הנוצריים הקדושים באירופה מאז המאה התשיעית לספירה. הדרך אל הקדוש יעקב בן זבדי או בלטינית סנט ג'יימס, קיימת כבר מעל אלף שנה והיא אחד משלושת נתיבי העלייה לרגל החשובים ביותר בנצרות בימי הביניים, יחד עם נתיבי העלייה לרגל לעיר רומא ולירושלים.

על פי המסורת הנוצרית שקידשה את המקום, קבור בו השליח יעקב, שהובא לאחר מותו בסירה מירושלים לצפון ספרד, ונקבר בקתדרלת סנטיאגו דה קומפוסטלה בשנת 44 לספירה.

הדרך היא נתיב הליכה ארוך והוכרזה בחודש אוקטובר 1987 כנתיב תרבות אירופאי ייחודי ("European Cultural Route") על ידי מועצת אירופה. בשנת 1993 הוכרז חלקה שבספרד כאתר מורשת עולמית מטעם ארגון אונסק"ו, ובשנת 1998 הוכר גם חלקה הצרפתי של הדרך כאתר מורשת עולמית.

 

2. איי הפסחא צילה

רוצים להגיע לחור אמיתי? אז איי הפסחא, אחת הנקודות המבודדות והמסתוריות ביותר בכדור הארץ היא בשבילכם. במקום תראו את פסלי המאואי הגדולים ויוצאי הדופן שהיוו חלק מסוג של פולחן עתיק שתכליתו וכן דרך יצירתו לא ברורים לעולם המדעי המודרני.

אולם קשה שלא להתחבר לסביבה המיוחדת, השקטה ויוצאת הדופן של האי. קשה שלא לחוש את רוחותיהם של תושבי המקום הקדומים ויחד עימם להתנתק קצת מהחומר ולחוות חוויה רוחנית מסוג אחר.  

 

3. מאונה קיאה, איי הוואי 

עבור ילידי איי הוואי, ההר הכבוי מאונה קיאה, אינו רק הר געש. מדובר בחבל הטבור שמחבר בין שמיים לארץ. ההר גבוה מעל פני הים כ4207 מטרים אולם גובהו האמיתי, מתחת לפני הים, הוא 10 קילומטרים, גבוה מאוורסט.

 

צילום: Getty Images

מבחינה זו מדובר בהר הגבוה ביותר על פני כדור הארץ. במקום נערכת פעילות אסטרונומית בגלל השמיים הבהירים בראש ההר ובגלל שאין סביבו פעילות אנושית. הפסגה נמצאת מעל כ-40% מאטמוספירת כדור הארץ וכ-90% מלחץ האדים של המים ובכך יוצרת תנאים מצוינים לצפייה בשמי הלילה.

מיקומה מאפשר תצפית לשני חלקי השמיים של כדור הארץ, הצפוני והדרומי. מבנה ההר איפשר סלילת דרך ובכך הקל על קביעת המצפים בפסגה. בשל מספר התושבים המועט על האי, זיהום האור הוא קטן, ומשפר את תנאי הצפייה.

 

4. הר קאילש טיבט

מדובר באחד ההרים המקודשים ביותר בעולם, לדתות המזרחיות והאסייתיות. ההר, שגובהו 6,714 מטרים, בולט מאד בטיבט בגלל מקומו, בדידותו היחסית וצורתו המושלמת.

מעבר לכך, בתחתית ההר יש שני אגמים שהם המקור לארבעת הנהרות הגדולים של תת היבשת ההודית: הגנגס, האינדוס, הסטלג' והברהמפוטרה. ההינדים מאמינים שההר הוא גלגולו הארצי של משכן האלים השמימי מרו, וממנו שיווה ירד והביס את השדים ושחרר את העולם מהרוע. ההודים מאמינים כי שיווה חי עד היום על ההר וצופה בעולם בעינו השלישית.

אולם ההר לא קדוש רק להודים, אלא גם לבודהיסטים. הבודהיסטים קוראים להר קאנג רימפוצ'ה, תואר הנשמר ללאמות מן הדרגה הגבוהה ביותר, כמו הדלאי לאמה. כמו כן, ההר קדוש לבני דת הג'אין ובני דת הבון. 

 

5. העיר לורד צרפת

הדת הנוצרית השלטת באירופה כולה מהווה בסיס למקומות רוחניים רבים וקדושים. יש להעריך כי חלק לא קטן של המקומות נוצר בעקבות צורך חברתי מקומי. בנוגע לעיר לורד, מדובר במקום קדוש חדש יחסית.

ההקדשה של העיר השקטה הזו החלה בשנת 1858 כשבת עניים מקומית פשוטה בשם ברנדט, זכתה להתגלות של מרים אימו של ישו. ההתגלות יוצאת הדופן הפכה העיר למוקד משיכה עולמי חשוב לצליינות ובעיקר לכזו הקשורה בריפוי ממחלות ונכויות קשות.

 

צילום: Getty Images

עד היום ניתן לראות נכים וחולים רבים עולים לרגל לעיר כדי לזכות ברפואה. כיום היקף הצליינות בעיר עומד על כ-6 מיליון מבקרים בשנה והיא שנייה בצרפת לעיר פריז בלבד. עד כה, הלשכה לניסים המקומית הכירה ב- 69 ניסי רפואה שהתחוללו במקום.

ניתן גם לחזות במיסות ההמוניות הענקיות שנערכות במקום במועדים קבועים ואליהן זורמים מיליונים מכל רחבי אירופה והעולם הנוצרי.

 

6. מפלי סו־ד'או בהאיטי

אוהבים דתות חדשות שמערבות ישן עם חדש ומלאות ברוחות רפאים ואקסטזות? ובכן האיטי היא המקום אליו אתם צריכים להגיע.

באי המיוחד הזה נוצרה דת חדשה, שמערבבת בין האמונה הקתולית לבין אמונות שהביאו אותם העבדים השחורים מאפריקה. אחד התאריכים החשובים ביותר בלוח השנה המקומי הוא היום של גבירתנו של הר הכרמל, כאשר החסידים יורדים על מפל סוט ד'או, כ -100 ק"מ צפונית לפורט או פרינס.

במקום נערך טקס סגידה לבתולה מריה שהתגלתה כאן בעבר. אלא שלא מדובר בטקס נוצרי כלל אלא בטקסי אקסטזה וודו עם רחיצה במפלים המיוחדים, שירה וריקודים, הדלקת נרות והרבה עירום. הפסטיבל במקום מגיע לשיאו ב- 16 ביולי, יום החג של הבתולה.

 

7. ירושלים, ישראל

כל מה שנגיד על ירושלים יקטין את עיר הנצח העתיקה והמוכרת לנו היטב הזו. המקום בו עקד אברהם אבינו את יצחק בנו על הר הבית, מקום הקמת בתי המקדש, המקום בו נוסדה הנצרות ואחד המקומות החשובים לאסלאם. קדושה של העיר כל כך מסחררת עד שמחלת נפש ייחודית שנגרמת בה נקראת על שמה, סינדרום ירושלים.

 

צילום: רויטרס

כישראלים אנו חיים ליד המרכז המיוחד והפועם הזה שמחבר אליו את רוב האנושות. אולם גם לנו יש עוד הרבה מה לגלות בעיר הנצח הזו.

 

8. ואראנסי, הודו

מדובר באחד המקומות הקדושים ביותר לדת ההינדית ולא רק לה. נהר הגנגס הנערץ מבטא על פי האמונה ההודית קשר בין האדם לאלוהים. והמקום בו המפגש הכי עמוק הוא על הגדה השמאלית של הגנגס בעיר ואראנסי.

 

צילום: משה שי

מדובר במקום בו האנושי והאלוהים נפגשים ולכן מיליוני הודים עולים  כל שנה לרגל למקום להתרחץ, להתפלל - ולמות. טיול אווירה במקום מומלץ לעשות בסירה שתעביר אתכם בין המקדשים ויראו לכם את המוקדים בהם ההינדים שורפים את מתיהם לקראת התאחדות מחודשת עם הטבע.

זו אחת הערים המיושבות ברציפות במשך הזמן הארוך ביותר בעולם. העיר הייתה מרכז תרבותי של צפון הודו במשך אלפי שנה, ויש לה היסטוריה עתיקה יותר מרוב הדתות הגדולות בעולם.

 

9. קייפ ריאנגה, ניו זילנד

קייפ ריינגה, הוא הנקודה הצפונית ביותר באי הצפוני של ניו זילנד. מדובר באתר ייחודי המקודש לילידי ניו זילנד. במקום הזה, בין האוקיינוס השקט לים של טזמניה, יורדות הנשמות של המתים אל העולם התחתון - כך מאמינים המאורים.

במבט מקצה היבשה הצפונית ליד המגדלור שבמקום ניתן לראות את ההתנגשות של שני הימים ואת ההשפעה של הזרמים המנוגדים. במורד הסלעים, מצוי עולם הנשמות המאורי וגם ללא המידע הזה מדובר במקום נורא הוד שמעורר תחושות עמוקות בנפש. 

 

10. מעגל אוובורי, בריטניה

אוהבים מעגלי רפאים יוצאי דופן אך אתם לא רוצים להגיע לסטונהנג` ולהתחכך באלפים תיירים? זה הזמן לגלות מעגל רפאים עתיק יוצא דופן ויפה במקום אחר בבריטניה.

כאן ממש תוכלו לגעת באבנים, בניגוד לסטונהנג', ותזכו לחוויה של התמזגות עם האמונות הקדומות הנטועות בהן. מדובר במעגל מהגדולים בעולם.

 

צילום: Getty Images

הוא נתחם בסוללת עפר (בהיקף של כקילומטר וחצי) שמצדה הפנימי טבעת בה עמדו בעבר 98 אבנים, מהם נותרו 27, כל אחת במשקל כ-40 טון. בתוך המעגל מסודרות שאריות של שני מעגלים נוספים.

מעניין לציין כי במקרה הזה בתיו של כפר אוובורי התפשטו לתוך המעגל, והוא עוברים ממש במרכזו, ואילו סוללת המעגל חותכת את הכפר באמצע, מעין חיבור בין ישן לחדש. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר