חיילים אוכלים מצות (תמונת המחשה) // | צילום: יוסי זליגר

55 אלף הגדות: צה"ל נערך לפסח

לוחמים ולוחמות יאכלו 73 טון מצות וחצי טון עוגות ועוגיות בחג • ברבנות הצבאית נערכים למבצע פסח ואפילו הצליחו לעורר סערה קלה • "ההגדה משקפת את המציאות", אומרים בצה"ל • כל המספרים לקראת חג המצות

73 טון מצות, 27 אלף יחידות חרוסת, 264 טון בשר עוף, 55 אלף הגדות וסערה מגזרית אחת סביב שירות נשים: בצה"ל הולכות ונשלמות ההכנות לליל הסדר, שיחול ביום שישי הקרוב. מאות תלמידי ישיבות הסדר גויסו אתמול (ג') להכשיר את מוצבי ובסיסי צה"ל ולעריכת סדרים מרכזיים ברחבי הארץ, ובמקביל ברבנות הצבאית עושים את ההכנות האחרונות לקראת חג המצות. 

לראשונה מזה שנים יצאה הגדה אחידה לכלל לוחמי צה"ל. מדובר בהגדה ייחודית, שכן בניגוד לפעמים קודמות, הפעם היא נוצרה אך ורק על ידי חיילי צה"ל, שיצרו את התוכן ואפילו איירו אותה. "ההגדה תהיה בכל השולחנות בצה"ל – מצפון ועד דרום", מצהיר סרן אביעד חזני, ראש מדור עתיד ברבנות הראשית, שעמד בראש הפרויקט הענק. 

הוא מסביר כי במשך שנים וויתרו בצה"ל על הוצאת הגדה אחידה בשל העלות הגבוהה, אך בדרך לא דרך הצליחו השנה להיכנס לתקציב מתאים לפרסומה. "סביב ההגדה יש תכנים שמחברים את העשייה הצבאית לליל הסדר", הוא אומר ומביא דוגמה: "קחו את המצה. בני ישראל היו בדרך למדבר, זנחו את טובתם האישית בתמורה לטובת הכלל. רואים את זה גם בחיילי צה"ל. הם סוגרים בליל הסדר לטובת שירות של עם ישראל. מוותרים על המשפחה הקרובה אבל יושבים עם האחים שלהם בצבא".

צילום מסך מתוך ההגדה החדשה

ההגדה הצה"לית מתכתבת עם התנאים הייחודיים של הצבא. כך, מכיוון שבסיסי צה"ל יוכשרו עד יום חמישי בבוקר, אין את טקס ביעור החמץ. בנוסף ישנו נספח שמסביר ללוחמים מה לעשות במקרה של הקפצה ומצב חירום. 

ואי אפשר בלי סערה מגזרית. בשבוע שעבר פורסם איור מההגדה, שבו נראים חיילות וחיילים ישובים יחד סביב שולחן. בשבוע שעבר נשאל הרב שלמה אבינר "ראיתי הגדה של פסח, כאשר בעטיפה מצוירים בעיגול מסביב לקערת הסדר, רב צבאי ומסביבו חייל חיילת חייל חיילת וכן הלאה. זה תקין?". בתגובה גינה הרב את האיור: "ודאי לא. בפסח יצאנו לחירות. לא רק חירות לאומית אלא גם חירות רוחנית, חירות מן החטא. זו הגדת פסח הפוכה מפסח".

סרן חזני מצדו מבהיר כי בהגדה לא התכוונו לעסוק בנושא השילוב הראוי הנפיץ. "אנחנו לא נכנסים לנושאים במחלוקת. אנו צבא העם ועוסקים בנושאים שבקונצנזוס. מחפשים דברים שיחזקו את החייל ויתנו לו ערכים וכוחות. ההגדה משקפת את המציאות. צה"ל הוא אחד הדברים החשובים והקדושים בחברה הישראלית, ואף אחד לא מנסה לומר משהו אחר. אני שמח שקהל היעד – חיילי וחיילות צה"ל, מוצאים את עצמם בהגדה וזה מה שחשוב".

 

כמה יאכלו החיילים ומה יקבלו החיילים הבודדים?

הצבא צועד על קיבתו, אומר המשפט הידוע, ובמרכז המזון נערך כבר לפני זמן ממושך לספק לחיילים את המזון הנדרש. לקראת פסח רכש צה"ל כ-73 וחצי טון מצות, כ-264 טון בשר עוף, הודו צלי בקר ובשרים על האש, כ-48 טון שניצלים כשרים לפסח וכ-27,400 יחידות חרוסת. בנוסף הוזמנו 14 אלף ק"ג שוקולד למריחה ו-7 טון עוגות ועוגיות כשרות לפסח. בנוסף נרכשו לחמניות כשרות לפסח, כופתאות מקמח מצה ועוד. לחיילים המשרתים בליל הסדר יחכו אלפי מנות סדר אישיות, כמו גם מענה מיוחד לחיילים בעלי רגישויות לאלרגנים שונים.

גם החיילים הבודדים לא נשכחים מאחור. ארגון קרן לב"י ויחד למען החייל נערכו לקראת הפסח במגוון אירועים ופרוייקטים לסיוע ולאירוח חיילי צה"ל. כ- 10,000 חיילים בודדים וחיילים זכאי תשלומי משפחה יקבלו שי מיוחד לחג הפסח- תווי שי בסך 500 שקל לרכישת ביגוד ומזון לחג, תרומת הקרן לידידות וארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF). התווים נועדו להקל על החיילים לקראת החג ברכישת מזון, הלבשה, הנעלה, ספורט מוצרי חשמל ועוד, בהתאם לצרכיהם. שווי התרומה כ- 1.5 מיליון דולר.

חיילים וחיילות בבסיס שיזפון (ארכיון) // צילום: דובר צה"ל

כ-400 חיילים בודדים מכ-35 מדינות שונות ברחבי העולם. יסבו לליל סדר מושקע בכפר הנופש בגבעת אולגה בתרומת ארגון CZCA בקנדה. הרמטכ"ל- רא"ל גדי איזנקוט, ראש אכ"א- האלוף מוטי אלמוז, יו"ר 'יחד למען החייל', אלוף (במיל) יורם יאיר- ייה, ונשיא ארגון CZCA בקנדה, מר וילף שיף- יגיעו לברך אותם בטקס חגיגי בצהריים.

כ-7000 חיילים בודדים יקבלו שי נוסף לחג - שמיכת קיץ זוגית. תווי שי, חבילות מזון, מוצרי מתיקה וכו' בהיקף של כ-2.4 מיליון שקל גוייסו מתורמים שונים בארץ ובעולם לטובת החיילים בכל יחידות צה"ל.

כ-150 חיילים בודדים יטוסו לביקור בית לכבוד חג הפסח במסגרת פרוייקט "מתגעגעים הביתה". כל חייל בודד זכאי לקבל מימון טיסה אחת לשירות. לקראת החגים חיילים רבים בוחרים לצאת לחופשה ולחגוג את החג עם משפחתם בביתם. את הפרוייקט מממנים ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF) וארגון CZCA בקנדה. בנוסף כ-100 חיילים בודדים יבלו את החג או יתארחו לארוחת חג בבתי המלון  ברחבי הארץ תרומת התאחדות המלונות.

מאות החיילים המתגוררים בבתי החייל ודירות "בית חם" ברחבי הארץ יקיימו סדרי פסח שונים בבתי החייל או במסגרות אחרות על פי בחירתם. בתי החייל, כפרי הנופש ומזנוני הדרכים הוכשרו לקראת חג הפסח וערוכים לתת מענה שוטף לחיילים. מאות ממתנדבי הארגון ברחבי הארץ עוסקים בהכנת חבילות שי לחיילים, למשפחותיהם, ולמשפחות נזקקות. בנוסף, עשרות שוטרים המתגברים בעיר אילת לקראת החג יתארחו לליל סדר חגיגי בבית החייל באילת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו