בקרוב תחנת רכבת על שם נשיא ארה"ב? (צילום: רויטרס, חדשות)
ניפגש ביוני? טראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

אחרי ההבטחות וההכנות, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא יגיע במאי לפתיחת השגרירות בירושלים, כך מבינים אתמול (שלישי) בישראל. בעוד שנעשים מאמצים למצוא תאריך חלופי להנחת אבן הפינה במבנה החדש, מהבית הלבן נמסר כי עדיין לא התקבלה החלטה בעניין.

ללסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

למרות ההבטחות שנתן בעבר בנושא, טראמפ לא יוכל להגיע לאירוע פתיחת השגרירות בירושלים בשל אילוצי לוחות זמנים. בתחילת החודש, בתשובה לשאלה שהפנתה לעברו בנושא כתבת "החדשות" דנה ויס במהלך תדרך כתבים בבית הלבן, השיב טראמפ כי "בטוח" יגיע לביקור נוסף בישראל ו"ייתכן" שיגיע לירושלים כבר במאי הקרוב לרגל חניכת בניין השגרירות החדש בירושלים.

השגרירות תיפתח בתאריך המתוכנן, 14 במאי, אך עתה נעשים מאמצים למצוא תאריך חדש להנחת אבן הפינה, ייתכן בחודש יולי, בתקווה שהנשיא האמריקני יכבד בנוכחותו.

הלו"ז של נשיא ארה"ב לא מאפשר לו להגיע לישראל בחודש מאי, בין היתר בגלל ענייני הפרישה מהסכם הגרעין. בנוגע לתאריך חלופי בקיץ, מהבית הלבן נמסר שעדיין לא התקבלה החלטה בעניין.

תם המשבר סביב מבנה השגרירות

מוקדם יותר היום, בעקבות פרסום "החדשות" לפיו קשיים ביורוקרטיים מאיימים על פתיחת השגרירות האמריקנית בירושלים במאי הקרוב, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להמליץ על הענקת פטור מתוכנית ומהיתר הקמת חומה ודרך מילוט עבור השגרירות.

"בפני המועצה הארצית הוצגו החשיבות והדחיפות הלאומית בהשלמת סידורי הביטחון הדרושים עד למועד מעבר השגרירות", נמסר. "לאור הצורך בהתאמות המתחם הקיים לדרישות האבטחה של מתחם המשמש כמקום מושבו של השגריר אשר השלמתן נדרשת עד למועד המעבר, החליטה המועצה להמליץ על הפטור כאמור".

שגרירות ארה"ב בתל אביב (צילום: Krokodyl)
שגרירות ארה"ב | צילום: Krokodyl

"המועצה הארצית שקלה בדיון את ההיבטים התכנוניים של שגרירות ארה"ב בירושלים", אמרה מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר. " לאור העובדה כי הבקשה אינה פורצת את המסגרת התכנונית הקיימת, החליטה המועצה פה אחד להמליץ על קידום מהיר של העברת השגרירות לירושלים במועד המתוכנן".

בשבוע שעבר פורסם במהדורה המרכזית כי המעבר של השגרירות האמריקנית לירושלים ב-14 במאי עומד תחת סימן שאלה כבד, בשל הליכי ביורוקרטיה בשטח. גורמים מטעם מחלקת המדינה האמריקנית ביקרו בארץ וקיימו מספר פגישות עם הרשויות הרלוונטיות.

הקונסוליה בירושלים (צילום: החדשות‎)
הקונסוליה בירושלים | צילום: החדשות‎

באחת מהפגישות, הבהירו האמריקנים לגורמים הישראלים שעל מנת להתאים את המתחם הקיים בשכונת ארנונה בירושלים ולהפוך אותו מקונסוליה לשגרירות, נדרשת שורת עבודות בינוי ביטחוניות דחופות וזריזות שיושלמו עד למועד המעבר המבוקש. האמריקנים ביקשו בין היתר לבנות חומה אטומה בגובה של יותר משלושה מטרים שתקיף את מתחם השגרירות.

עוד דרשו סלילת כביש מילוט מהחניון הדרומי של מלון דיפלומט לאורך השוליים המערביים של שכונת מורדות ארנונה. הנציגים האמריקנים הגישו את הדרישות, אלא שאז גילו בישראל שכל מה שהאמריקנים מבקשים לא תואם את תכנית המתאר המקומית של המבנה, שנועדה לשמש כקונסוליה ולא שגרירות. כעת נראה שחילוקי הדעות הבירוקרטיים הסתיימו עם קבלת בקשתו של השר כחלון.