אחרי עוד יום מתוח בעוטף עזה בעקבות חדירת המחבלים ועל רקע הכוננות הביטחונית המוגברת לקראת "צעדת המיליון" בשישי, דווקא עכשיו מתכוונים בצה"ל לצמצם תקנים במרכיבי הביטחון סמוך לגבול הרצועה. בקיבוץ צאלים וביישובים נוספים בעוטף עזה דורשים לא רק לבטל את ההחלטה אלא לפעול לתגבר את האבטחה ולחזק את מרכיבי הביטחון.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בצל האירועים הביטחוניים האחרונים, בפיקוד העורף פנו ליישובים שנמצאים בטווח 7-40 קילומטרים מגדר הגבול והודיעו על הפסקת התקצוב של מערך האבטחה, שכולל: קציני ביטחון, שמירה ואבטחה, כיתות כוננות, גדר היקפית, אמצעי תצפית ומרכיבי ביטחון נוספים.

ההחלטה התמוהה מגיעה שעות לאחר שמחבלים חמושים מעזה תועדו מסתובבים בכניסה לקיבוץ צאלים באור יום ללא שום הפרעה. מצלמות האבטחה בקיבוץ בדרום תיעדו את שלושת הפלסטינים שחצו את הגדר מהרצועה ועברו מרחק של כ-20 ק"מ בתוך שטח ישראל עד שנתפסו מחוץ לבסיס צה"ל. בסרטון הם נראים מסתובבים בחופשיות מטרים ספורים מהשער הפתוח לרווחה של היישוב.

המחבלים שחדרו מעזה לישראל (צילום: חדשות 2)
המחבלים שחדרו מעזה, היום | צילום: חדשות 2

בועז קרצ'מר, יו"ר קיבוץ צאלים ומי ששימש בשנים האחרונות מנהל האגף האסטרטגי במועצה האזורית אשכול התייחס לתיעוד המטריד: "מסרטוני האבטחה של הקיבוץ שברשותנו רואים בברור שהמחבלים הסתובבו במשך דקות ארוכות בסמיכות לשער היישוב הפתוח לרווחה באין מפריע. במזל נמנע היום אסון ביישוב".

קרצ'מר הוסיף: "צאלים מרוחק אמנם 20 ק"מ מהגבול ואינו מוגדר בתוך 'עוטף עזה' אך זה לא הפריע למחבלים להגיע עד לפתחו", הוסיף קרצ'מר. "הדבר מערער את תחושת הביטחון של התושבים בפרט על רקע כך שהיישוב נעדר מכל מרכיבי הביטחון כמו ביישובי העוטף שנמצאים באותה מועצה. אנו מצפים מהמדינה לראות באירוע נורה אדומה שהמרחק השרירותי שנקבע לעוטף עזה אינו רלוונטי עוד ויש לחזק את מרכיבי הביטחון גם בישובים המרוחקים ויפה שעה אחת קודם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן דיבר היום על התקרית החמורה, אך וסירב להתייחס לטענות שמדובר במחדל. "האירוע נמצא בבדיקה", אמר. "אני לא מוכן לדבר כל עוד לא ראיתי תחקיר מבצעי. אני ביקשתי עד יום חמישי בבוקר להניח על שולחני ממצאים של התחקיר המבצעי ורק אחרי זה יהיה אפשר להתייחס".

האם המחבלים מעזה ניסו להיתפס?

אירוע החדירה בו הצליחו שלושה מחבלים מעזה להגיע כשהם חמושים ברימונים ובסכין עד לצאלים נחשב לאירוע חמור מאוד. בינתיים עדיין לא ברור מה היו המטרות של השלושה, ואי הוודאות סביב התקרית עדיין גבוה. תחילת האירוע בהתראה שהתקבלה בלילה שהצביעה על נגיעה בגדר.

למקום הגיע סיור של צה"ל שכנראה לא עשה את עבודתו באופן יסודי ובחלוף דקות אחדות מודיע שאין שום דבר. בבוקר הגיע סיור אחר שזיהה לא רק את נקודה החדירה, אלא גם עקבות - משם האירוע התגלגל עד שלבסוף השלושה נעצרו מחוץ לבסיס צאלים.

אמצעי הלחימה שנמצאו (צילום: דוברות המשטרה)
אמצעי הלחימה שנמצאו | צילום: דוברות המשטרה
חדירת מחבלים מעזה עד לבסיס צאלים (צילום: דוברות המשטרה)
צילום: דוברות המשטרה

קיימות שתי אפשרויות לסיבה שהביאה לצעירים לחצות את הגדר, ושתיהן לא הוסרו מסדר היום. האחת, שראינו בעבר, היא שהצעירים חצו מתוך כוונה להיתפס בישראל. הם יבלו כמה שבועות בכלא ישראלי, יקבלו שלוש ארוחות ביום, מקלחת ודברים נוספים שאין להם בעזה בימים אלה.

אם החשודים שחוצים את הגבול באים עם רימונים או סכינים, אז כמובן שעוצרים אותם לפרקי זמן ארוכים יותר מכאלה שלכאורה סתם באים לחפש עבודה. מנגד, אם הם היו רוצים לעשות פיגוע, הרי הם היו יכולים. במקביל נשאלת השאלה אם הם רצו אגב שיתפסו אותם למה הם צריכים ללכת 20 ק"מ, היו יכולים לשבת ליד הגדר ובאותו רגע היו אוספים אותם. 

כעת בצה"ל נערכים ליום שישי, אז עלולה להתרחש הסלמה על רקע הצעדה לכיוון הגדר. לפי דובר צה"ל, כוחות רבים יופעלו נוכח האיום, שיכללו כוחות מיוחדים, צלפים, משטרה ומג"ב. מנליס הוסיף: "לא נאפשר חצייה המונית של הגדר. אני לא מציע לבחון אותנו, ויש הנחיות ברורות לכוחות. הרמטכ"ל ראה את ההכנות והתרגולות, והוא דיבר עם מפקדי הכוחות בשטח".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פיקוד העורף לא החליט על קיצוץ תקנים לישובים. בימים אלו נבנה מכשול אשר עתיד לספק רמת הגנה מיטבית לישובי העוטף, עם השלמת בניית המכשול יבחן פיקוד העורף את מעמד הרבש"ץ בישובי העוטף".