מחבלים חמושים הסתובבו (צילום: שמואל הס TPS)
מעצר המחבלים, היום | צילום: שמואל הס TPS

במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את מחדלי הימים האחרונים בעוטף עזה. בצה"ל מנסים לברר כיצד למרות הדריכות ותגבור הכוחות בגבול הרצועה הצליחו, בפעם השנייה תוך פחות משבוע, שלושה פלסטינים חמושים לחדור עשרות קילומטרים לעומק שטח ישראל באירוע שיכול היה להסתיים בפיגוע חמור. רצף האירועים מדאיג מאוד את התושבים בדרום שמאשימים: "זה מחדל עצום של הצבא".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

זהבה פופר, תושבת קיבוץ צאלים, שחזרה בשיחה עם "החדשות" את רגעי הפחד אחרי שנודע לה על החדירה. "ברגע ששמענו על האירוע הייתי בתדהמה, יש לי פה ילדים ונכדים בקיבוץ", סיפרה. "אני לא מצליחה להבין איך המחבלים הלכו ברגל יותר מ-20 קילומטר מבלי שאף אחד תפס אותם והגיעו ממש לכאן, לאזור שלנו, מחוץ לקיבוץ".

פופר הוסיפה כי היא לא חשבה שהמתיחות תגיע עד למפתן דלתה. "לא חשבתי שזה יגיע אלינו", ציינה. "בחג הפסח היו אמורים להגיע הרבה בני משפחה וחברים. מיד אחרי האירוע חלק מהם התקשרו לבטל והודיעו שלא יגיעו בעקבות המצב הביטחוני. אני קוראת לצבא להתעורר ולתקן את המחדלים הקשים האלה".

אמצעי הלחימה שנמצאו (צילום: דוברות המשטרה)
הכלים ואמצעי הלחימה שנמצאו אצל המחבלים | צילום: דוברות המשטרה
חדירת מחבלים מעזה עד לבסיס צאלים (צילום: דוברות המשטרה)
צילום: דוברות המשטרה

תושבת נוספת בקיבוץ צאלים הביעה פליאה לאור החופשיות שבה המחבלים נעו בעומק שטח ישראל. "כשאני חושבת על הנכד שלי בבית הילדים, לחשוב שייכנסו אנשים עם נשק לקיבוץ זאת הרגשה לא נעימה", סיפרה. "שמענו מה הם יודעים לעשות. אני לא יכולה להבין איך הם עשו את כל הדרך הארוכה הזאת. אנחנו רחוקים מגבול ולא היישוב הראשון שנופלים עליו. יש המון מה לראות בדרך, המון יישובים, חיילים, כבישים, מכוניות. היו צריכים לקלוט שהם חדרו ולעצור אותם במיידי".

דורית אולנסקי קוראת לצבא לבדוק לעומק כיצד המחבלים חדרו את הגבול. "צריך לבדוק מה קרה", הבהירה. "זאת כבר פעם שנייה השבוע, לפני זה חדרו ליד כיסופים, משהו כאילו התרופף, כאילו אדישים קצת. אני בטוחה שיסיקו את הלקחים".

בסיס צאלים (צילום: דוברות המשטרה)
נתפסו במרחק כ-200 מטר מבסיס צאלים | צילום: דוברות המשטרה

לפי תחקיר ראשוני של צה"ל, במהלך הלילה הגיעו כוחות למקום החצייה אחרי שהתקבלה אינדיקציה לנגיעה בגדר, אך הכוחות לא זיהו דבר וחזרו לשגרה. עם עלות השחר זיהה סיור של צה"ל עקבות באזור ורק אז החל מרדף וסריקות נרחבות באזור שכללו פריסת מחסומים.

מדובר בשלושה מחבלים פלסטינים חמושים שמצליחים לפרוץ את הגדר, לעבור באין מפריע לצדו השני של הגבול, ולצעוד עשרות קילומטרים לעבר בסיס צאלים, כשבדרך הם חולפים על פני יישובים וגני ילדים. לאחר כחמש שעות במהלכן היו בשטח ישראל נעצרו השלושה, שהיו חמושים ברימונים וסכינים, במרחק כ-200 מטרים בלבד מהבסיס הצבאי.

"אירוע חמור שלא היה צריך לקרות"

בשלב זה עדיין לא ברור מדוע השלושה, שהיו לבושים במעילים, לא עשו שימוש באמצעי הלחימה שהיו ברשותם בכל הזמן ששהו בשטח ישראל. בנוסף, הם ככל הנראה לא נסעו ברכב אלא הלכו ברגל. השלושה נמצאים כעת בחקירת שב"כ.

מעצר המחבלים בצאלים, היום (צילום: שמואל הס TPS)
מעצר המחבלים | צילום: שמואל הס TPS

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, הבהיר כי מדובר ב"אירוע שלא היה צריך לקרות" וכי הוא "בעל פוטנציאל חמור לפיגוע". לדבריו, "יש הרבה אירועים של שב"חים שמנסים לחצות אך כולם נתפסים מיידית. נלמד ונבין מה קרה ומה הביא למרדף ארוך".

כעת בצה"ל מתכוננים ליום שישי, אז עלולה להתרחש הסלמה על רקע הצעדה לכיוון הגדר. לפי דובר צה"ל, כוחות רבים יופעלו נוכח האיום, שיכללו כוחות מיוחדים, צלפים, משטרה ומג"ב. מנליס הוסיף: "לא נאפשר חצייה המונית של הגדר. אני לא מציע לבחון אותנו, ויש הנחיות ברורות לכוחות. הרמטכ"ל ראה את ההכנות והתרגולות, והוא דיבר עם מפקדי הכוחות בשטח".