מועד הפרסום יושפע ע"י הבחירות (צילום: רויטרס, חדשות)
לחץ על טראמפ. ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים לפרוש מהסכם הגרעין עם אירן אם לא ישונה - וההכרעה בנושא עשויה ליפול בימים הקרובים. כ-100 מומחים ובכירי מערכת הביטחון האמריקנית בעבר קוראים כעת לטראמפ לשנות את עמדתו - ו"להישאר מחויב להסכם למען אמריקה".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

יותר מ-100 מומחים ובכירים לשעבר, משני צדי המתרס הפוליטי בארה"ב, פרסמו הודעה משותפת תחת השם "הקואליציה הלאומית למניעת נשק גרעיני מאירן". בקבוצה חברים 50 אנשי צבא לשעבר וגם בכירים שכיהנו בעבר כשגרירים בישראל: דניאל קרצר, ג'יימס קאנינגהאם, תומאס פיקרינג ו-וויליאם הארופ.

בפנייה לטראמפ ציינו המומחים והבכירים 10 סיבות להישארות בהסכם, שלדבריהם משרת את האינטרסים של ארה"ב בצורה הטובה ביותר: לדברים, ההסכם מונע מאירן לפתח את תכנית הגרעין וגם משפר את התקשורת הישירה עם טהרן. כמו כן ההסכם טומן בחובו אפשרות לשיחות דומות עם צפון קוריאה, שעשויה לשקול להגיע לשולחן המו"מ.

צפו בחלק מדבריו של פומפאו (צילום: טוויטר)
אירן מסרבת לערוך שינויים בהסכם | צילום: טוויטר

לדברי המומחים, הישארות בהסכם הגרעין תשפר את היחסים עם בנות הברית האירופאיות של ארה"ב ותבנה אמינות לארה"ב ותשמור על השפעה בינלאומית. כמו כן, לטענתם, הישארות בהסכם תשלול מאירן את היכולת להאשים את ארה"ב ותפריך את טענות הניצים האירנים שסבורים כי לא ניתן לסמוך על ארה"ב ותחליש את השפעתם.

בין היתרונות הנוספים שמנו חברי הקבוצה: הפחתת המוטיבציה לפיתוח גרעין מצד מדינות נוספות באזור, קידום היכולת של ארה"ב לפעול לפתרון סכסוכים במזרח התיכון והערמת קשיים על ההתקרבות בין סין ורוסיה לאירן מבחינה צבאית, פוליטית וכלכלית.

בעוד כחודשיים לכל המאוחר טראמפ מחוייב להחליט האם לחדש את הסנקציות נגד אירן: טראמפ כינה בעבר את ההסכם "העסקה הגרועה ביותר אי פעם" ומתח ביקורת על סעיפים רבים בה. אירן, מנגד, הבהירה כי לא תהיה מוכנה לשינויים בהסכם שנכנס לתוקף לפני פחות משלוש שנים.