לפני כחודש הצטרפתי לסטטיסטיקה המדכאת, כשגם לי גנבו את האופניים. הם היו קשורים בחדר מדרגות פתוח בבניין במרכז תל אביב עם מנעול ובריח, ויום בהיר אחד נותר רק הגלגל, וכלי התחבורה הנוח שלי נעלם. את המגפה הרצינית הזו, לצד יתרונות נוספים, מיזם האופניים השיתופיים Mobike מבקש לפתור.

Mobike הוקמה בשנת 2015 על ידי היזמית הסינית חו וואיוואי, והפכה במהרה למיזם האופנים השיתופים המוביל בסין עם שווי חברה המוערך בכ-3 מיליארד דולר. החברה פעילה כיום בארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, אנגליה, איטליה ובסין כמובן, ומפעילה למעלה מ-9 מיליון זוגות אופניים.

לישראל היא מגיעה באמצעות חברת הרכב השיתופי CAR2GO מקבוצת שגריר. פיילוט ראשוני ללא תשלום יתחיל כבר בשבועות הקרובים ברחובות, ראשון לציון, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קדימה צורן, אזור ים המלח והמועצה האזורית עמק הירדן. בהמשך צפויות להיכנס רשויות נוספות, כמו אשדוד וירושלים. בתל אביב מתנהל מו"מ עם העירייה, ובחברה מקווים שבשליש האחרון של השנה הם ייכנסו גם שם לשימוש.

אז איך זה עובד?   

האופניים זמינים לרכיבה באמצעות הפעלת אפליקציה ייעודית, הסורקת ברקוד המוטבע על כל זוג אופניים, שבאמצעותו ניתן לאמוד את זמן הנסיעה. האופניים מחוברים למערכת GPS המאפשרת מעקב צמוד אחרי תנועת האופנים במטרה לשלוט בצי האופניים וכדי למנוע מקרי גניבה.

השירות מאפשר למשתמשים לנוע בחופשיות במרחב העירוני, בלי צורך להגיע לתחנת עגינה ייעודית בסיום השימוש, להבדיל ממערך שיתוף אופניים שקיים היום בתל אביב, המחייב את הרוכב להתחיל ולסיים את הרכיבה במקומות מסוימים שאינם בהכרח תואמים לצרכיו.

יתרון משמעותי של האופניים של Mobike הוא שהם פשוט לא יכולים להתקלקל. לירן גלבוע, מנהל פעילות Mobike בישראל, מסביר: "הגלגלים עשויים מגומי דחוס, על מנת ליצור מינימום של בלאי וכדי שלא יהיו בעיות של פנצ'רים. אין גלגל שיניים שיכול להחליד, והכבל שמניע את הגלגלים מכוסה, כדי שלאף אחד לא תהיה גישה אליו. כל החוטים הוכנסו לתוך גוף האופניים. המטרה היא שיהיו מינימום תקלות, והלקוח לא יצטרך לפנות לשירות הלקוחות". גם את הסל השימושי לקניות שנמצא בחזית האופניים, לא ניתן לגנוב. עוד צ'ופר הוא שבחזית האופניים יש פנס שמאיר באור חזק בלילה.

כשמסיימים את השימוש באופניים, פשוט משאירים אותם ברחוב, במקום שלא מפריע לאף אחד, ונועלים באופן ידני – מסיטים זיז שסוגר את החישוק האחורי שלהם. התשלום, בדומה ל-Gett, מתבצע בתום השימוש באמצעות האפליקציה, אליה הזנתם מראש את פרטי האשראי. השירות כאמור יינתן חינם בשלבים הראשונים, ולאחר מכן מחיר נסיעה אחת יעמוד על כ-2-4 שקלים בלבד ל-30 דקות.

מנעול של  אופני מובייק (צילום: דנה גוטרזון)
המנעול החכם. עוקב אחריכם, וזה לא בהכרח דבר רע | צילום: דנה גוטרזון

המנעול החכם של Mobike מאפשר בעצם לחברה לתקשר עם האופניים והלקוח. הלקוח יכול באמצעות האפליקציה לראות את היסטוריית הנסיעות שלו – כמה זמן וכמה קילומטרים נסע, את המסלולים שעשה, ואפילו כמה קלוריות שרף, וכך לתכנן נסיעות עתידיות. השירות עצמו יכול לאתר בכל רגע נתון את האופניים בעיר.  

חיסרון מרכזי של האופניים הוא שאין בהם הילוכים, ולכן בעליות בהחלט הרגשתי את השרירים שלי בפעולה. בנוסף, הם כבדים יחסית, בגלל שכאמור כל החלקים הפנימיים "מוטמעים" בגוף האופניים. החדשות הטובות הן שבערים הרריות כמו חיפה וירושלים, צפויים להיות דגמי אופניים משופרות של Mobike בעלי הילוכים, והם מגיעים בימים אלו לישראל להתנסות ובדיקה.

חברת CAR2GO ייבאה לישראל עד כה 2,500 זוגות אופניים שאושרו על ידי מכון התקנים, והצפי הוא שבתוך שנה יהיו פזורים במרחב העירוני בפריסה ארצית אלפי זוגות אופניים. צריך לזכור, שהמשמעות של אופניים שיתופיים היא שאם השארתם אופניים ליד הסופרמרקט, יכול להיות שהם כבר לא יחכו לכם בצאתכם משם, ותצטרכו להפעיל את האפליקציה ולאתר על ידי ה-GPS את הזוג הקרוב ביותר אליכם. כן, דומה לעיקרון של מונית. כרגע בגלל שמדובר בפיילוט, השתמשתי כל הזמן באותו זוג, אבל פעם אחת חזרתי הביתה והם נעלמו. ההנחה הראשונית שלי הייתה שהצליחו לגנוב גם אותם, אבל גלבוע מהחברה הרגיע אותי: "מישהו שיש לו את האפליקציה פשוט לקח אותם. זה קרה גם לי בשבוע שעבר".

בסופו של דבר, לאחר יותר משבועיים התנסות הבנתי שהאופניים האלה הם העתיד – הם פוטרים מהצורך הכלכלי להחזיק אופניים ולפחד מגניבות, לא צריך לקחת אותם במיוחד מתחנות עגינה (שיכולות לא פעם להיות רחוקות מכם), לא צריך להסתבך עם תשלום במכונה ועם קשירה שלהם - שכן הכול נעשה באמצעות הטלפון החכם, והם לא יכולים להתקלקל. אז כן, קצת יותר קשה בעליות, אבל ככה תעשו גם ספורט וגם תגיעו למחוז חפצכם במכה אחת. כששלחתי צילום של האופניים לחברה שגרה בסין ושאלתי אם היא מכירה, היא ענתה מיד, "ברור, יש כאלה בכל חור".

אבל מיזם האופניים השיתופיים הוא הרבה מעבר לנוחות האישית. Mobike זכתה בשנת 2017 בפרס מטעם האו"ם על תרומתה לכדור הארץ בהפחתת פיח וזיהום אוויר, מכיוון שהגידול של האנשים שהשתמשו בשירות הביא לירידה בשימוש בתחבורה ציבורית ובמכוניות פרטיות. "יותר יעיל, יותר ירוק, יותר בריא", מסכם גלבוע.

הבונוס: לאורך כל השימוש באופניים, זכיתי לתגובות משכנים סקרניים ואפילו מאנשים אקראיים ברחוב. "איך את משאירה אותם לא קשורים?", ו"איך את מפעילה אותם?" – היו שתי השאלות הנפוצות. שמחתי להסביר בהתלהבות, והבטחתי: "זה פיילוט, אבל בקרוב יהיו כאן הרבה כאלה".