שתף קטע נבחר

ירקות בחינם לכל דורש: מחאת החקלאים הגיעה לת"א

רגע לפני פסח: בעקבות ההחלטה על פתיחת השוק לייבוא ירקות, קיימו החקלאים הפגנה במהלכה חולקו, לטענתם, 10 טונות של ירקות בחינם לעוברים והשבים. לטענת החקלאים, מחירי הירקות יורדים לשפל שמוביל לקריסה. משרד החקלאות: "מתבצע ייבוא נקודתי ומצומצם, שנועד למנוע ניצול הזדמנויות על ידי בעלי אינטרסים"

 

 

 

בעקבות החלטת משרד החקלאות על פתיחת השוק לייבוא ירקות מהרשות הפלסטינית, ירדן וטורקיה, קיימו הבוקר (ב') חקלאים הפגנה ליד בנייני עזריאלי בתל אביב, במהלכה חולקו, לטענתם, 10 טונות של ירקות בחינם לעוברים והשבים. לטענת החקלאים, מחירי הירקות יורדים לשפל אשר מוביל לקריסת החקלאות הישראלית. 

 

בשבועיים האחרונים מדווחים חקלאים מרחבי הארץ על מסירת התוצרת בחינם ועל השמדת יבולים, וזאת משום שעלויות הקטיף וההפצה עולות על הרווח הצפוי. לדבריהם, "לא יתכן שיעדיפו תוצרת חקלאית זרה, שבכלל לא עומדת בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, על פני תוצרת ישראלית שגודלה בעמל ויזע רב והיא איכותית בהרבה, ועם זאת עדיין במחירי שוק הוגנים".

 

"למה אנשים צריכים להשמיד את הסחורה שלהם?"

 

מחאת חקלאים על יבוא תוצת מחו
מחאת החקלאים, הבוקר
 

ברק אומגה, חקלאי ממושב פארן וממובילי המאבק למען עתיד החקלאות בישראל, אמר כי "מדובר על חלק מהאסטרטגיה של רשתות השיווק לשבור את החקלאים בכדי להגדיל את הרווחיות שלהן על חשבון הצרכן, שיקבל סחורה לא איכותית מירדן ומעזה. איפה שומרי הסף שאמורים להגן עלינו? במושב חצב תוצרת של 100 דונם קולורבי הושמדה, במושב אחיטוב הושמדו 80 טון עגבניות ו-100 טון מלפפונים. כל יום אנחנו שומעים על עוד חקלאי שנמצא בדרך לפשיטת רגל, בגלל שמשרד החקלאות משרת את האינטרסים של רשתות השיווק"

חלוקת ירקות בהפגנת החקלאים (צילום: אלון הוטר, באדיבות הברית הישראלית)
חלוקת ירקות בהפגנת החקלאים(צילום: אלון הוטר, באדיבות הברית הישראלית)

ממשרד החקלאות נמסר: "בניגוד לטענות שעולות בנושא 'הייבוא הפרוע' של תוצרת חקלאית להלן העובדות: כמו לקראת כל חג, גם לקראת פסח מתבצע ייבוא נקודתי ומצומצם שנועד לשמור על מחירי ירקות סבירים ולמנוע ניצול הזדמנויות על ידי בעלי אינטרסים, על גבם של צרכני ישראל. הייבוא הנקודתי אינו מגיע אפילו ל-3.7% מהצריכה החקלאית, והשפעתו מצומצמת בעיתוי ספציפי. הייבוא מתבצע במשורה ובתיאום עם ארגוני החקלאים.

 

"עוד יצויין, כי למשרד לא הגיעו פניות רשמיות בנושא השמדות של תוצרת חקלאית, וגם אם ישנן השמדות מדובר במקרים נקודתיים הנובעים ככל הנראה מעודפי יצור, ולא כתוצאה מ'הייבוא הפרוע'. על פי הסכמות עם נציגי המגדלים אנחנו מייבאים 3.7% מהצריכה הנ'',ל כאשר המחירים של התוצרת הישראלית גבוהים או על פי הסכמי סחר שיש לישראל מול מדינות שאם לא נתיר להם את הייבוא, יאסרו על ייצוא ישראלי אליהן.

 

"איסור הייצוא כאמור, פוגע בחקלאים יותר מאשר הייבוא המזערי לישראל. לעניין הייבוא מעזה, אנחנו מייבאים מעזה רק עגבניות וחצילים בהיקף שנתי של 8 מיליון שקל, ומייצאים לעזה פירות בהיקף של 200 מיליון שקל. אם הייבוא מעזה יפסק, הטענה של החקלאים על השמדת תוצרת תהא נכונה מאחר ואותם אלפי טונות שמיוצאים לעזה, אכן ילכו להשמדה משום שלא יהיו להם קונים".


פורסם לראשונה 26/03/2018 10:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלון הוטר, באדיבות הברית הישראלית
צילום: אלון הוטר, באדיבות הברית הישראלית
מומלצים