צעדה נגד כלי נשק בארה"ב, היום
"האם אני הבא בתור?" | צילום:

"האם אני הבא בתור?": מאות אלפי אמריקנים יצאו היום (שבת) לרחובות במאות ערים בכל רחבי ארצות הברית במחאה על מדיניות אחזקת הנשק וקריאה לבית הלבן להקשיח את התנאים לאחזקת כלי נשק. בין מובילי המחאה: תלמידי בית הספר התיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס בפלורידה - שם אירע הטבח בו נרצחו 17 בני אדם באירוע הירי שזעזע את האומה האמריקנית.

רוצים לדעת עוד על תרבות הנשק האמריקנית? האזינו לפרק בנושא בפודקאסט "מיד בהרחבה"

בין השלטים הרבים שהונפו במחאה: "לא עוד ילדים מתים", "אנחנו לא צריכים לפחד ללכת לבית הספר", "תפילות ומחשבות אינן מספיקות - לעצור את האלימות" ו"לא עוד". אחת הנשים בקהל נשאה שלט עליו נכתב "אני שרדתי, בתי לא" וזכתה לחיבוקים ותמיכה מהמשתתפים. מפגינה נוספת, מורה בבית ספר בשיקגו, טענה: "זה כאילו שהילדים חיים באזור מלחמה".

המחאה הראשית - בוושינגטון (צילום: רויטרס)
המחאה הראשית - בוושינגטון | צילום: רויטרס
"תפילות ומחשבות אינן מספיקות"
"תפילות ומחשבות אינן מספיקות" | צילום:

"צעדו למען החיים שלנו"

כמו כן נראו בקהל מורים שמחו נגד הכוונה של טראמפ לחמש אותם: "אני מורה, לא צלף". בבית הלבן בירכו מראש את המשתתפים על "מימוש זכותם הדמוקרטית תחת התיקון הראשון לחוקה", אך לא הגיבו לתוכן המחאה שמופנית גם לעבר הנשיא טראמפ. עם זאת, דוברות הבית הלבן אמרה כי "שמירה על ביטחון ילדינו היא עדיפות ראשונה מצד הנשיא".

את המחאה יזמה קבוצת תלמידים המכונה "צעדו למען החיים שלנו", בהשתתפות תלמידים ממאות בתי ספר שייקחו חלק בצעדות המוניות בכל האומה. הצעדה המרכזית תהיה בשעה 19:30 (שעון ישראל) בוושינגטון הבירה מול גבעת הקפיטול, ואליה צפויים להגיע כחצי מיליון משתתפים.

צעדת תלמידים נגד כלי נשק בארה"ב, ארכיון (צילום: רויטרס)
צעדת תלמידים נגד כלי נשק בארה"ב, ארכיון | צילום: רויטרס

"הילדים האלה הם אלו שמובילים את התנועה", אמרה הסנאטורית הדמוקרטית כריס מרפי ממדינת קונטיקט, שם נרצחו 20 ילדים בירי בבית ספר יסודי סנדי הוק בדצמבר 2012.

מעצרו של קרוז לאחר הטבח (צילום: Sky News)
קרוז, התלמיד שרצח 17 תלמידים בפלורידה | צילום: Sky News

 

מטרת הצעדות היא להביא להקשחת התנאים המקלים יחסית לאחזקת נשק בארצות הברית, בין היתר על איסור מכירת התקנים המעלים את קצב האש בכלי נשק וביצוע בדיקות רקע מקדימות לאנשים המבקשים לקנות נשק חם.

המארגנים אומרים כי יותר מ-800 צעדות יתקיימו במקביל ברחבי ארצות הברית וברחבי העולם כולו תחת הסיסמה "לעולם לא עוד". ההפגנות הללו צפויות להיות הגדולות ביותר בהיסטוריה האמריקנית בכל הקשור למדיניות אחזקת כלי הנשק, שגובים את חייהם של עשרות אלפי אמריקנים מדי שנה.

המחאה ליד גבעת הקפיטול
המחאה ליד גבעת הקפיטול | צילום: