בדקנו: כך הסלבס שומרים על היהדות ברחבי הגלובוס

ספילברג הקים בית כנסת, איזה ראש ממשלה מתפלל באופן קבוע ולא לשכוח את תופעת ה"בארק מצווה" • יצאנו לטיול בארה"ב ובעולם

איוונקה טראמפ בכותל // צילום: AFP

אין כמעט מדינה מערבית על הגלובוס שלא תמצאו בה יהודים שתפסו תפקידי מפתח משמעותיים. לא פעם מדובר בדמויות שביום יום לא היינו מסוגלים לדמיין אותן כיהודיות וכקשורות למסורת שלנו, אולם בחגים תראו אותם מקיימים סעודות ואף מתפללים בבתי הכנסת, כמנהג אבותיהם. 

אומנם, לא תמיד המנהגים של אותם יהודים הינה אורתודוקסית וחלק מהסלבס שמגדירים את עצמם כבני עם הסגולה אינם בדיוק כך על פי ההלכה, אך אנו לא שופטים. סלבס באמונתו יחיה. מה"בארק מצווה" ועד המקום שבו הזוג היהודי הראשון של ארצות הברית מתפלל - יצאנו לבדוק. 

כשמדברים על סלבריטאים יהודיים בארצות הברית ובעולם כולו, אי אפשר שלא להתחיל בזוג המלכותי האמריקני - ג'ראד קושנר ואיוונקה טראמפ. האחרונה, התגיירה על מנת להינשא לג'ראד, והשניים מקיימים אורח חיים יהודי למדי. השניים התפללו עד לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית בבית הכנסת "ישורון" בניו יורק, בהנהגתו של הרב לוקשטיין. מדובר בקהילה אורתודוקסית גדולה מאוד, שפועלת במנהטן. כיום הזוג פוקד בעיקר את בתי הכנסת של חב"ד בוושינגטון די סי, שם הם עברו להתגורר לאחר בחירתו של טראמפ לנשיא ומינויו של ג'ראד ליועצו הבכיר.

 

איוונקה טראמפ וג'ראד קושנר מדליקים נרות חנוכה בביתם // צילום: מתוך טוויטר

 

ומהפוליטיקה ישירות לרשתות החברתיות. ידוענית יהודייה שעוררה בעבר עניין רב היא רנדי צוקרברג, אחותו של מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. האחות של היהודי המפורסם קראה בעבר לגולשים להתנתק מהרשת החברתית בשבת ונחשבת כקרובה לזרם האורתודוקסי השמרני. היא העידה על עצמה כי היא מקפידה על חגים יהודיים ושבתות יחד עם אחיה.

חרף העובדה שהוא נשוי לאישה שאינה יהודייה, מייסד פייסבוק מצהיר כי הוא מתפלל עם ילדיו. בנאום שנשא באוניברסיטת הרווארד סיפר צוקרברג כי הוא מברך את אשתו ב"מי שברך" בכל פעם שהוא משכיב אותה לישון. בנוסף, אמר, בכל פעם שהוא עומד בפני אתגר גדול הוא אומר את התפילה. בפוסט שפרסם בעבר צילם צוקרברג הדלקת נרות בביתו ואת חלות השבת. "לכבוד ערב שבת נתנו למקס גביע קידוש שנמצא ברשות משפחתנו כמעט 100 שנה", כתב. "סבא רבא-רבא-רבא שלה, מקס, קיבל את הגביע לאחר שהמשפחה היגרה לארצות הברית והוא הועבר במשפחתנו מדור לדור". 

 

הכוכבים ההוליוודים שומרים מסורת

בית חב"ד בשכונת בל אייר הוא אחד המקומות המרכזיים שבהם ניתן למצוא כמעט על בסיס יומי שחקנים יהודיים מפורסמים מאוד, שמגיעים למקום על מנת להינות מהרוח היהודית ששוררת בו. רב המקום, הרב חיים מניץ, מסרב לרוב לספר על אורחיו הרבים, אך ידוע כי הזמרת היהודייה ממוצא סורי, פאולה עבדול, מבקרת במקום על בסיס שבועי ומצטרפת לסעודות ולתפילות. שחקנים נוספים שמגיעים למקום הם אלן רוזנברג והמפיק ביל פינקלשטיין (פרקליטי אל.איי, חוק וסדר ועוד). אלו כמובן השמות שהרב התיר לפרסם, אולם יש גם רבים אחרים, שבהם השחקנית הישראלית נועה תשבי, שפוקדים את המקום.

בית כנסת מוכר למדי הוא "המפטון סינגוג". מדובר באחד מבתי הכנסת המקושרים ביותר בארצות הברית, בהובלתו של החזן נתנאל בן הרשטיק. ייחודו של בית הכנסת מתחיל במייסד המפורסם שלו, סטיבן ספילברג, ואחד מחברי הוועד המנהל הוא מפיק העל קן סנשטיין. מפורסמת יהודייה שנוהגת לפקוד את המקום היא הדיווה וזמרת העל ברברה סטרייסנד. 

 

מבקרת בבית הכנסת מפעם לפעם. ברברה סטרייסנד // צילום: קוקו

 

משפחת ספילברג מתחזקת רבות את הקהילה היהודית בארצות הברית. אם המשפחה הפעילה בעבר מסעדה כשרה בהוליווד, ואחותו של הבמאי היהודי המוכר ביותר בעולם, ננסי שפילברג, חברה בקהילה היהודית בריברדייל ניו יורק. ננסי, שמתפללת בקהילת HIR של הרב אבי וייס, סיפרה בעבר כי שתי בנותיה היו חניכות בבני עקיבא ואחת מהן רצתה לבצע עליה לישראל.

 

כשדסטין הופמן אירח את בוראט לראש השנה

אחד היהודים המוכרים בהוליווד הוא דסטין הופמן, שלא מסתיר את זהותו ואוהב לקבל מצות שמורות לפסח, שמכונות בידי היהודים בארה"ב ה"לחם היהודי". לכן, לא מפתיע לגלות שהופמן מקיים בביתו סעודות חג. השחקן הוותיק סיפר כי אירח בסעודת ראש השנה בעבר את סאשה ברון כהן, שרצה לציין את החג כמו כל יהודי. "הסוכן שלי היה גם הסוכן של ברון כהן", הוא סיפר. "הוא התקשר אלי ואמר שיש לו לקוח חדש שמבקש לחגוג את ראש השנה. הזמנתי אותו וכך הגיע אלי בערב החג בחור צעיר ונחמד, בעל מבטא בריטי כבד. לא ידעתי איזה לילה משעשע ומצחיק מחכה לנו עם ברון כהן, שקרע אותנו מצחוק כל הזמן". 

 

הגיע לסעודת ראש השנה. סשה ברון כהן כ"בוראט" // צילום: AP

 

תופעה מעניינת, ומוזרה במיוחד, היא תופעת ה"בארק מצווה" שתפצה תאוצה בעשורים האחרונים בקהילות הרפורמיות. הכלבים מצטיידים בכיפה וטלית, המוזמנים מתכבדים בקוגל ובחלה, והצדדים חוגגים בר מצווה - רק בכלב. בין היתר חגג השחקן ג'ייסון ביגס בארק מצווה לכלבו בהגיעו לגיל 13.

לא רק שחקנים ואנשי עסקים נמנים בין היהודים הפורסמים בארצות הברית, שחברים בקהילה יהודית פעילה. כך, הספורטאית אלי רייזמן, בת 22 בלבד, שבלטה באוליפיאדת לונדון 2012 כאחת הספורטאיות הפופולריות של נבחרת התעמלות הקרקע של ארה"ב. רייזמן, שבלטה במיוחד עם שתי מדליות זהב ומדליית ארד, ביצעה תרגיל על הפודיום לצלילי "הבה נגילה". משפחתה חברה כבר קרוב ל-20 שנה בבית הכנסת הרפורמי "טמפל בית עבודה" בניוטיון, פרבר של בוסטון מסצ'וסטס. הספורטאית הפופולרית חגגה במקום את בת המצווה שלה ולמדה בבית הכנסת היהודי.

מי שמקפיד גם הוא על הגעה לבתי כנסת הוא הזמר בוב דילן, שידע עליות ומורדות ביחסו עם הדת היהודית. דילן חגג לבנו בר מצווה בכותל המערבי והתקרב מאוד לחסידות חב"ד, עמה יש לו קשרים חמים במיוחד. הוא נוהג לפקוד את בתי הכנסת של החסידות הזו ולהתפלל בהם. ואם מדובר על זמרים נערצים, אי אפשר שלא להזכיר את הזמר המנוח לאונרד כהן, שפרסם את אלבומו האחרון במשותף עם להקת החזנות של בית הכנסת "שער שמים" במונטריאול, שם התפלל כילד. חרף התקרבותו לבודהיזם עם השנים, כהן הזדהה תמיד כיהודי דתי, נהג להדליק חנוכיה בחנוכה ולברך את הקהל בסוף הופעותיו בברכת כהנים.

 

יחסים מורכבים עם הדת. בוב דילן // צילום: AFP

כמובן, לא רק בתי כנסת אורתודוקסים תופסים תאוצה בארה"ב, שבה הרפורמים מחזיקים בכוח משמעותי. אחד ממעוזי הסלבס האמריקאים הינו מעמד התפילה של הקהילה הלהט"בית בניו יורק. בימים הנוראיים מתקיימת במרכז ג'אביץ תפילה בנוכחות של 20 אלף איש. אחד הסלבריטאים שלא מפסיד תפילה במקום הוא ג'סי אייזנברג.

ולסיום, גם נציגות מחוץ לארצות הברית. בקרב העם היהודי ישנם לא מעט פוליטיקאים שפעלו במדינות אחרות. אחד כזה הוא ולודומיר גרויסמן, ראש ממשלת אוקראינה, שמתפלל בבית כנסת דרך קבע. הוא נולד בעיר ויניצה ואף מקושר לבית הכנסת המקומי. בריאיונות סיפר שהוא מתפלל שם חרף האנטישמיות במדינה. לגרויסמן יש קרובי משפחה שעלו לישראל וחיים באשדוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר