יופרדו תקציבי השב"כ והמוסד

ועדת החוץ והביטחון אישרה את הצעד במטרה להגדיל את יכולות הפיקוח אחר העמידה בתקציבים • היו"ר דיכטר: "ממשים את האחריות על ידי חקיקה ובקרה"

צילום: אורן בן חקון // ח"כ אבי דיכטר

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת החליטה להגביר את הפיקוח על ההוצאות התקציביות של השירותים החשאיים - השב"כ והמוסד. במסגרת זו הוחלט באחרונה בדיונים חשאיים לפלח את תקציביהם של שני הגופים, שהיו בעבר בסעיף תקציבי אחד, לתתי נושאים ולייצר הבחנה ביניהם כדי להגדיל את יכולת הפיקוח אחרי העמידה בתקציבים.

צעד זה ננקט ביוזמתו של יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), שהיה בעבר ראש השב"כ ומכיר היטב את הנושאים. כמו כן החליטה הוועדה לנקוט צעד דומה לגבי תקציבי פיתוח ותקציבי הצטיידות של מערכת הביטחון כולה. 

עד כה לא היה תקציב נפרד לפיתוח ותקציב נפרד להצטיידות. הוועדה הפרידה בין התקציבים בנושאים כגון מינהלת "חומה" להגנה מפני טילים והיערכות לקליטת נגמ"ש איתן, כך שהיא תוכל לפקח בצורה טובה יותר על ההוצאות. הוועדה יצרה תיחום שמציג תקציב ספציפי לכל פרויקט בנפרד וכך אפשר לפקח על התקציבים באופן הדוק יותר.

בדו"ח לסיכום פעילות הוועדה במושב החורף של הכנסת כתב דיכטר כי "הוועדה מממשת את אחריותה הן על ידי חקיקה והן על ידי פיקוח ובקרה. בכנס הקיץ הוועדה תוסיף לנושאים שעל שולחנה כמה סוגיות חשובות ובהן היערכות מערכת הביטחון למקרה של הידרדרות ביטחונית, מבנה צה"ל בשנת 2030 - מהיבטים של בניין הכוח, כוח אדם ותקציב כאחד, שאלות הליבה הנוגעות לסמכויות הקבינט בלחימה, הקלות לתעשיינים בנושאי פיקוח על יצוא ביטחוני, שקיפות מערכת הביטחון כלפי משרד האוצר, קביעת עמדה סופית במחלוקות בין משרדי הממשלה לגבי מעבר גופי צה"ל לנגב וחוק הגיוס".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר