הרבנים אסרו - ואיברי אישה שחתמה על "אדי" לא נתרמו

על אף שחתמה על כרטיס "אדי", שלושה רבנים אסרו על תרומת איבריה של אישה שלקתה במוות מוחי ולכאורה מנעו הצלת חיים

צילום: Getty Images // "הצלת חיים ירדה לטימיון"

מקרה חריג אירע אתמול (ראשון) בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. אישה שקיבלה בעבר תרומת כליה, ואף הייתה חתומה על כרטיס "אדי", לקתה במוות מוחי. למרות הבעת רצונה לתרום את איבריה, במשפחתה פנו לשלושה רבנים בכירים בעולם החרדי, ואלו הורו להם שלא לתרום. ייתכן שבשל פסיקה זו נמנעה הצלת חיים של חולים הזקוקים להשתלה.

המנוחה לא הייתה בקו הבריאות וכבר ב-2007 השותלה בגופה כליה מתרומה שקיבלה מבנה. בחודשים האחרונים חלה החמרה במצבה הרפואי והיא אושפזה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. לפני כמה ימים, נערך לה ניתוח שבמהלכו לקתה באירוע מוחי ולמרות מאמצי הרופאים, אתמול הוכרז עליה רשמית כמי שלקתה במוות מוחי ואפסו סיכוייה לחזור לחיים. 

הרופאים פנו לבני המשפחה בבקשה לתרום את איבריה, כפי שהחולה עצמה ביקשה בכך שחתמה על כרטיס "אדי". הם ביקשו להתייעץ עם רבנים בכירים בעולם החרדי. אלה השיבו כי אינם יכולים להתיר להם את הפעולה לפי ההלכה.

גורם המעורב בפרטי הפרשה אמר לישראל היום: "זו שערורייה שאין כדוגמתה, הצילו את החיים שלה באמצעות תרומת איברים בעבר. עכשיו היא יכולה לתרום, ואפילו חתמה על כרטיס "אדי" שהמשמעות היא שהיא רוצה לתרום, אבל זה לא קרה. אתה עומד פעור פה מול מקרה כזה. זה לא מתקבל על הדעת". 

גורמים הבקיאים בסוגיות השתלות איברים בישראל אומרים שמדובר במקרה נדיר במיוחד. למעשה, זהו רק המקרה השני בארץ שבו הנפטר חותם על כרטיס "אדי", אך בני המשפחה לא מקיימים את בקשתו. לדבריהם הפעם מדובר במקרה חריג עוד יותר, שכן הנפטרת היא מושתלת בעצמה וחייה ניצלו בעבר בזכות זאת.

עמדת הרבנים, יש לציין, מנוגדת גם לעמדת הרבנות הראשית שבשנים האחרונות הכירה במוות מוחי כסוף החיים והתירה השתלות בתנאי לשיתוף רב בתהליך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר