חוצפה: "נטפל בבנכם אם תתחייבו לא לתבוע אותנו"

תביעה חסרת תקדים נגד הכללית • הורים טוענים כי טיפול שיניים לבנם הותנה בהתחייבות לאי־תביעה בעתיד • "כללית סמייל": נתייחס לתביעה בהליך המשפטי

יואב (מימין), יוסי ורועי מוסקוביץ // צילום: מרים צחי

תלונה חסרת תקדים בחומרתה נגד קופ"ח כללית: התנאי השערורייתי של הקופה לתת טיפול שיניים במרפאת השיניים "כללית סמייל" של הקופה לבן 14 היה שהוריו יחתמו מראש על התחייבות שאין להם כל תלונה או תביעה נגד הקופה - וכי גם בעתיד הם לא יתבעו ולא יתלוננו על הקופה ועל רופא השיניים הקודם שטיפל באותו נער בקופה. 

ההורים, יוסף ונעמי מוסקוביץ, סירבו לחתום על ההתחייבות, והם לקחו את בנם להמשך טיפול שיניים במרפאה פרטית שאינה שייכת לקופה.

התנהלות זו עולה מתביעה לרשלנות רפואית שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב נגד הקופה, נגד רופא השיניים שטיפל בנער ונגד "כללית סמייל", שמספקת את רפואת השיניים לקופה. תלונה חריפה הועברה גם למשרד הבריאות שפתח בחקירת הפרשה. את המשפחה מייצגים בתביעה עו"ד עמיקם חרל"פ ועו"ד מיכאל אלנתן.

תביעת הרשלנות הרפואית עוסקת בטענות על טיפול השיניים הרשלני שממנו סבל יואב מוסקוביץ, היום בן 18, שטופל ב־2012 במרפאת "כללית סמייל" בבית שמש, שם גרה המשפחה. על פי התביעה, הטיפול בוצע באופן רשלני, באופן המנוגד לחוק זכויות החולה ולכללי רפואת השיניים המקובלים. עוד נטען בתביעה כי אסור היה לבצע את טיפול השיניים בעת שבוצע וכתוצאה מכך נגרם הרס לשיניים. הטענות נסמכות גם על חוות דעת רפואית של שניים מבכירי רופאי השיניים בארץ: פרופ' צבי ארצי וד"ר זאב אורמינר.

ואולם כתב התביעה מפרט גם מה קרה לרועי מוסקוביץ, אחיו של יואב, שטופל תחילה על ידי אותו רופא שטיפל באחיו יואב. אלא שלאחר שההורים הבינו, לטענתם, כי הטיפול שקיבל יואב היה רשלני, הם ביקשו במארס 2017 להחליף רופא שיניים באחר וזה ימשיך בטיפול במרפאת שיניים אחרת של הקופה בעיר.

אלא שלפי התביעה - אז ביקשו במרפאת הקופה "כלאחר יד, 'על הדרך', לחתום על טופס מבלי שניתן להם כל הסבר על משמעות החתימה. נמסר גם להורים גם על ידי הרופא והפקידה במרפאה כי אם הם לא יחתמו על הטופס רועי לא יוכל לקבל את הטיפול הרפואי בשיניים". 

בכתב התביעה נטען כי "מדובר בניסיון מחוצף ושערורייתי שנעשה תוך ניסיון להפיל בפח את התובעים". מ"כללית סמייל" נמסר: "כתב התביעה הגיע בימים אלה והתייחסותנו המלאה תימסר במסגרת ההליך המשפטי כמקובל. ביחס לטיפול הנוגע לאח, מפאת החיסיון הרפואי אין אנו יכולים לפרט". ממשרד הבריאות נמסר: "תלונת המשפחה התקבלה בלשכת נציב קבילות הציבור והועברה לקופה. לאחר בחינת החומר יועברו ממצאינו למשפחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר