ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות)
נתניהו וליצמן, ארכיון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות

למרות שגם בשעה זו לא ברור האם הממשלה תצליח לפתור את המשבר הנוכחי המאיים על שלמות הקואליציה, אם אכן הממשלה תפוזר יהיו בחירות מוקדמות - יישאלו חמש שאלות מרכזיות שיכריעו את זהותו של ראש הממשלה הבא של ישראל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

שאלת השאלות - זו שלידה כל היתר מתגמד כעת - היא האם יהיה בכלל גוש חוסם לנתניהו. האם יהיו 60 חברי כנסת, מחנין זועבי ועד יאיר לפיד, שלא יסכימו לשבת תחת נתניהו. המצב הנוכחי בכנסת הוא שיש לגוש החוסם נגד נתניהו 53 חברי כנסת, ולפי הסקרים העדכניים המספר גבוה יותר: 56. אם המספר הזה מגיע ל-60, נתניהו לא יחזור למעון ראש הממשלה בבלפור.

השאלה זו תוכרע על ידי עוד עניין חשוב - האם יש מפלגות שיקרסו תחת אחוז החסימה? בין החשודות ניתן למנות את ישראל ביתנו של ליברמן, ש"ס של אריה דרעי וגם מרצ של תמר זנדברג. מפלגה אחת או שתיים שלא עוברות יכולות לשנות את כל התמונה ולייצר תוצאות דרמטיות. כשלכך מתווספים אורלי לוי ומשה (בוגי) יעלון, יש הרבה שחקנים גבוליים.

שאלה שלישית נוגעת לפרשות נתניהו: אם אכן יהיו בחירות הן לא יהיו רגילות. יש כאן ראש ממשלה בעיצומה של חקירה מתגלגלת. אין דבר שראש ממשלה שונא יותר מאשר סדר יום שלא בשליטתו, וכאן יריביו אינם לפיד וגבאי אלא היועץ מנדלבליט והמפכ"ל אלשיך. האם יישלף עד מדינה חדש בעיתוי מכריע? מעצרים? או אולי הקלטות מסמרות שיער? עד עכשיו נתניהו רק הרוויח מצביעים מהחקירות, ואין לדעת אם הדינמיקה הזו תימשך.

שאלה רביעית היא האם יישלפו "אסים"? לפי הפרשנות המשפטית המקובלת בני גנץ בצינון, אבל הוא יכול להודיע שיחבור אחרי הבחירות ללפיד או גבאי. גם גבי אשכנזי נמצא לפי שעה על הגדר. שחקן חיזוק כזה יכול להסיט מספר מנדטים ממקום למקום.

שאלה חמישית ואחרונה היא החיבורים: יש מיזוג אחד שיכול להכריע את הבחירות, והוא בין לפיד וכחלון - אבל נדמה שכחלון לא מתלהב. גם איחוד בין נתניהו ובנט או נתניהו וליברמן או לפיד וגבאי יכול לשנות את תמונת המנדטים. וכמו שאומרים במודיעין האמריקני, זה רק מה שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים. יש עוד המון לא ידוע שאנחנו אפילו לא יודעים עליו.