מנכ"ל משרד הביטחון ואלוף פיקוד הצפון לשעבר, אלוף (במיל') אודי אדם, התארח השבוע במשרדי עמותת "נצח יהודה" המלווה חיילים חרדים. בהקלטה שהגיעה לידי החדשות Online הוא נשמע בהתבטאות חריגה: "גם הרבה נוער מתל אביב לא משרת - לדעתי יש יותר כאלה שלא משרתים".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במהלך ביקורו במשרדים פגש אדם את רבני העמותה ומספר בוגרי צבא חרדים. עיקר דבריו של אדם התייחסו לאתגרים השונים בהם נתקלים חיילים חרדים במהלך השירות שלהם בצה"ל, ובמקביל התייחס גם לסוגיית ההשתמטות מגיוס במגזר החילוני.

"היום כל אחד יכול להתחמק, מי שלא רוצה לשרת לא משרת - מה שלא יהיה", טען אדם. "הרבה נוער מתל אביב גם כן לא משרת. אחד זה מטעמים דתיים והשני זה מטעמים אחרים. לדעתי יש יותר כאלה שלא משרתים מטעמים אחרים".

הנתונים מוכיחים אחרת

אלא שבניגוד לדברים של אדם, נתונים אותם הציג צה"ל מראים תמונה שונה מזו שתיאר. על פי נתוני צה"ל, שיעור הגיוס בתל אביב עומד על 69.4% לעומת שיעור של 72% בממוצע, ואילו שיעור הגיוס במגזר החרדי עומד על כ-40% משנתון המתגייסים לצה"ל או לשירות לאומי (המגיעים מכמה מחזורי גיוס יחד. בני 18-24, כך שהנתון בפועל נמוך בהרבה - י.ש). עוד עולה כי רק 13% מאלו שלא התגייסו קיבלו פטור מסיבות שאינן דתיות.

אדם המשיך ודיבר על שילוב החיילים החרדים ועל הרצון לפתוח מסגרות נוספות עבורם. "היום רואים (חיילים חרדים - י.ש) בצנחנים, בגבעתי, בחיל אוויר ובמקומות אחרים", אמר. "אני חושב שזו הצלחה בלתי רגילה. עכשיו אנחנו כמערכת לדעתי צריכים לאפשר יותר. דיברתי עם הרמטכ"ל למשל, דיברנו אולי לפתוח גדוד שריון".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מנכ"ל משרד הביטחון מקיים מעת לעת שיחות ומפגשים עם עמותות המעודדות גיוס לצבא, נושא בו הוא רואה חשיבות לאומית. במסגרת השיחה עם אנשי עמותת נצח יהודה, העוסקת בעידוד לגיוס חיילים חרדים, פרש המנכ"ל את האתגרים העומדים בפני מערכת הביטחון בנושא, בהם אי גיוס אוכלוסיות שונים מטעמים מגוונים, רפואיים, מצפוניים, טעמי דת ואחרים. משרד הביטחון ימשיך לפעול כל העת להעלאת אחוזי הגיוס לצה"ל".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "בניגוד למשתמע מדברי מנכ"ל משרד הביטחון, אחוז הגיוס בקרב תושבי תל-אביב-יפו ברי הגיוס בוגרי מערכת החינוך העירונית עומד על מעל 90% והינו בין הגבוהים בארץ. זאת ועוד, לאורך השנים גדל היקף המתגייסים תושבי העיר, זאת לאחר שלפני כשמונה שנים הוצב יעד להעלאת אחוז הגיוס לצה"ל, הוקם צוות היגוי בשיתוף הצבא ונתפרה 'חליפה אישית' לכל בית ספר על פי נתוני הגיוס שהתקבלו מצה"ל. עם זאת, יש לזכור כי העיר תל-אביב-יפו מאופיינת באוכלוסייה הטרוגנית הכוללת בין היתר יהודים, ערבים, חרדים, אוכלוסייה זרה ועוד, כאשר בחישוב אחוזי הגיוס הכללי לצה״ל נלקחות בחשבון כלל האוכלוסיות המתגוררות בעיר, כולל אלו אשר לא מתגייסות לצבא ממגוון סיבות. יתכן שזהו מקור הטעות שהוצגה על ידי מנכ״ל משרד הבטחון".