הצפיפות בבתי הכלא תצומצם - בעוד 9 שנים

לאחר הפרסומים ב"ישראל היום": הממשלה גיבשה תוכנית להרחבת שטח המחיה של האסירים כדי לעמוד בפסיקת בג"ץ • השיטה: שינוי בענישה ובניית אלפי תאים

כלא צלמון. עלות התוכנית: 2.8 מיליארד שקלים // צילום: גיל אליהו/ג'יני

הממשלה אישרה אתמול את הצעת משרד האוצר ומשרד המשפטים לקדם את שדרוג מערך הכליאה והרחבת מרחב המחיה בבתי הסוהר. מדובר בתוכנית שאפתנית בעלות 2.8 מיליארד שקלים, שתתבצע בתוך תשע שנים. הדיון בנושא בממשלה התקיים לאור פסק דין של בג"ץ בנושא, ולפיו על המדינה לטפל במצוקת מרחב המחיה המצומצם של אסירים ועצירים בישראל. 

התוכנית כוללת שני מהלכים: בנייה שתוסיף עוד אגפי כליאה עבור 4,000 אסירים ותרווח את מגורי האסירים הקיימים היום, לצד יישום של מדיניות חדשה שתעודד את המערכות השונות לא לשלוח פושעים לעונשי מאסר, אלא להמירם בעבודות שירות ובפתרונות נוספים. תוכנית זו אמורה לגרוע 2,000 אסירים מבתי הסוהר בתוך עשור. 

המהלך הראשון הוא כאמור של בנייה, שיפוץ וריווח של מתקני כליאה. מהלך זה עתיד להביא בתוך תשע שנים להוספתם של כ־4,000 מקומות כליאה חדשים, כאשר השטח המינימלי של כל אסיר יהיה 4.5 מטר. המהלך השני כולל שינוי במדיניות הענישה בדרך של צמצום השימוש בעונשי מאסר, במצבים שנמצא שאין הכרח בכך על מנת להשיג את תכליות הדין הפלילי. מהלך זה צפוי להפחית את כמות האסירים הפליליים ששוהים בבתי הסוהר בכ־2,000 אסירים נוספים. 

החלטת הממשלה כוללת הרחבת השימוש באמצעי ענישה חלופיים בדרך של הארכת תקופת המאסר שאותה רשאי בית המשפט להמיר למאסר שירוצה בעבודות שירות, הרחבת סמכות נציבות בתי הסוהר לשחרור מוקדם של אסירים והרחבת השימושים בשחרור מינהלי. כמו כן, הרחבת מערך בתי המשפט הקהילתיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר