מרגישים אשמים? לא בטוח שזה בגללכם // צילום: GETTY

14 סימנים להתעללות רגשית בקשר זוגי

מרגישים אשמים ולא יודעים למה? השותף מקניט ומנסה להחליש אתכם? כך תזהו שמה שאתם עוברים בזוגיות הוא התעללות רגשית

הפסיכותרפיסטית סאלי בראון מונה במגזין הבריאות האינטרנטי healthista סימנים לכך שמה שאתם עוברים בזוגיות מוגדר כהתעללות רגשית. לפי דבריה, התעללות רגשית יכולה להיות מוסוות, היא זוחלת לתוך מערכת היחסים בהדרגה וגורמת לערעור האמונה העצמית ואיבוד הביטחון.

"המתעלל הרגשי יכול לשכנע את בן זוגו שהכל באשמתו. בן הזוג שחווה התעללות משוכנע שהוא אשם, הוא מפסיק לבטוח באינסטינקטים הבריאים שלו ועלול אף להרגיש שהוא משתגע", אומרת בראון. חלק מהסימנים ברורים יותר מאחרים, אם הזדהית עם חלק מהתסמינים, כדאי לא להתעלם.

1. בן הזוג צוחק על חשבונך, מחקה אותך או לועג לך 

מכירים את זה שכל החברים יושבים יחד וצוחקים אך משפט שאינו במקום גורר שתיקה מביכה? אם בן הזוג מספר לכולם כמה אינך מתנהל בחוכמה עם הכסף או מצב אחר בו אתה חסר אונים, למעשה הוא מנסה לערער ולהחליש אותך.

2. אתה מרגיש אשם כל הזמן

הסיבה לא ברורה לך, אך ההרגשה קיימת. אתה עוקב אחר ההתנהגות שלך, כדי למנוע מהשותף שלך סיבה לבקר אותך, תחושה של "הליכה על קליפות ביצים". המטרות משתנות כל הזמן, כך שאי אפשר להבין מה הדבר הבא שיעצבן או יאכזב את בן הזוג אבל נראה שהמטרות נעות כל הזמן, כך שלעולם לא תדע איך תוכל לגרות או לאכזב אותו. האירוניה היא שהמתעלל יגרום לך להרגיש שההתנהגות הקלוקלת שלו נגרמה בגלל משהו שאתה עשית.

3. אתה זקוק ל"הגנה"

במידה שלא יצאת עם הפרטנר שלך, הוא יתעקש להחזיר אותך לבית כי הוא "דואג לך". הוא יבקש שישלחו לו תמונה ויתעניין אם מי אתם יוצאים, אך רק כדי לשמור אותו קצר.

4. מחוות גדולות

כשבן זוג פוגע יודע שהוא חצה את הקו, הוא מכין מחווה גדולה בדמות ארוחה יקרה או סוף שבוע בהפתעה, מתנה לא צפויה. הבעיה המקורית נותרה בלתי פתורה ואף ייתכן שהוא לא הודה שעשה טעות. אך המחווה גדולה קנתה את שתיקתך.

5. "הדלקת גזים" - אמנות ההכחשה

אתה מרגיש שהדברים פשוט לא מסתדרים לגמרי, השותף שלך סותר משהו שסיפר לך בעבר, או שאתה חושד שאתה לא מקבל את כל התמונה על מערכת היחסים האחרונה שלהם או למה הם עזבו את העבודה האחרונה שלהם. הם עשויים גם להכחיש שעשו משהו שאתה יודע בוודאות שעשו, אך הם מכחישים בביטחון גמור כך שאתה מתחיל לפקפק בעצמך. צורה מזויפת זו של מניפולציה נקראת 'הדלקת גזים', והיא נועדה לגרום לכם לפקפק בבריאותכם הנפשית.

6. פוצצו את הבועה שלך

אתה בא הביתה מלא התרגשות בגלל שהצלחת במשהו או בזכות רעיון עסקי מוצלח ואתה מרגיש נלהב, אבל השותף שלך מקרר את ההתרגשות שלך, מונה את כל הדרכים בהם הרעיון שלך ישבש, עד כמה זה רעיון רע, או לחלופין מתחיל ויכוח לא קשור לחלוטין רק כדי לפוצץ את הבועה שלך.

בעתיד, אתה מוצא שלאט לאט אתה לא משתף אותו ברעיונות שלך, כמו גם את ההצלחות שלך, כי אתה יודע שאתה לא תקבל תגובה חיובית.

7. מחמאות – מצרך נדיר

בתחילת הקשר השותף שלך החמיא לך על איך שאתה נראה והרעיף עליך תשומת לב, אך ככל שחולף הזמן, המחמאות נעשו מעטות ומרוחקות, והוחלפו בהערות על כמה אתה לא בסדר, כמה השמנת או איך נראה השיער שלך. אם אתה מתנגד, אתה מואשם ברגישות יתר.

לא תמיד הוא יספר לאיפה הוא נעלם // צילום: GETTY

8. חוסר אמפתיה

אם יש לך בעיה בעבודה, אתה תמיד מגזים בתגובות שלך. מותר לך לזמן קצר לפרוק ולדבר על התסבוכות גדולות, אך אתה צריך להשיב את תשומת הלב לצרכים של השותף שלך. המתעללים רגשית נוטים להיעלם בזמן הקריטי, כשאתה זקוק להם.

9. אתה תמיד טועה

הם יזכרו משהו שאמרת לפני שישה חודשים או התנהגות שלא הייתה במקום וינפנפו לך את זה מול העיניים. הם גם ישאלו לגבי העבר המיני שלך לדוגמה, רק כדי להזכיר לך עד כמה טעית בדברים שעשית בעבר, אפילו לפני שפגשת בהם.

10. שליטה כלכלית

שליטה זו היא טקטיקה קלאסית של שותף פוגעני, ומכונה גם התעללות כלכלית. הם דוחקים בך להיות אחראי על ההתנהלות הכלכלית שלך, אבל איכשהו, זה נראה כאילו תמיד אתה זה שצריך לקצץ, להרוויח יותר ולהפסיק לבזבז. השותף שלך לא יתייעץ איתך לפני שהוא יוציא כסף. אבל אם יש משהו שאתה רוצה, תמיד תהיה סיבה למה אתה לא יכול להרשות לעצמך את זה. 

11. אחרים מעורבים

החברים והמשפחה שלך הם 'מעליבים', 'תוקפים', או 'לא אוהבים' את השותף שלך ואתה נתון ללחץ לקחת צד. תהא אשר תהא הסיבה, החיים איתו נעים מדרמה לדרמה.

12. אנשים חושבים שהשתנית

אנשים שאכפת להם ממך אומרים שאתה נראה שקט בימים אלה, או פשוט לא אתה עצמך. הם תוהים מדוע אתה יוצא לעתים רחוקות ולא מקבלים את התשובות שאתה מספק להם.

13. אתה מצפה לערבים לבד

אתה רואה את מצב הרוח שלך משתנה בגללו ואתה מוצא את עצמך מחכה לזה. כשהשותף שלך לא בסביבה, אתה מרגיש שהוקל לך.

14. הוא נעלם לך

השותף שלך יכול לא להתייחס אליך במשך ימים שלמים, לא ליצור איתך קשר עין, לא לדבר איתך וגם מסרב להסביר מדוע, או לחלופין מיידע אותך שזה בגללך. כשהוא יחזור הוא יגיד שהיה זקוק לאוויר ולא יגלה לך מה עובר עליו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו