איש השמאל הקיצוני שאחראי למתקפה על מכינת עלי

הכתבות שפורסמו לאחרונה על המכינה הם פרי יוזמתו של אדם אחד: עו"ד יאיר נהוראי, חבר ארגון השמאל הקיצוני "רבנים לזכויות אדם" ומי שייצג עברייני מין חרדים ואת בעלה של "אמא טאליבן"

עו"ד יאיר נהוראי // צילום: יואב ארי דודקביץ' // עו"ד יאיר נהוראי // צילום: יואב ארי דודקביץ'

לא פחות משלוש כתבות פורסמו בתוך שבוע בלבד בערוצי הטלוויזיה השונים נגד מכינת "בני דוד" בעלי. ההתבטאויות של הרב יוסף קלנר נגד נשים, הצהרות נוספות של הרב יגאל לוינשטיין נגד גיוס נשים והקהילה הגאה, ולבסוף התבטאויות של הרב אלי סדן שנוגעות להתמודדות של תלמידיו עם נשים בצה"ל. בנוסף התפרסמו לא מעט כתבות בכלי התקשורת האחרים, כשנדמה שכל ערוץ מנסה לשים את ידו על הקלטה בעייתית של רבני המכינה.

רבים בציונות הדתית כינו את הפרסומים הרבים בתור רדיפה ו"עליהום" ולא בכדי. לאדם מן השורה נראה היה שסדר היום הביטחוני והפוליטי הנפיץ פינה את מקומו לעוד התבטאות של רב כזה או אחר. גם אלו שהתנגדו לדברי הרב קלנר נגד נשים ולכך שכינה אותן "בחורילות" נעו באי נוחות כשבחדשות 2 פרסמו הקלטה שבה יוצא הרב סדן, ראש המכינה, נגד ייחוד בין נשים לגברים - אחת מהמצוות הבסיסיות ביותר. לאחר הפרסום של דבריו יצאו רבים ברשתות החברתיות נגד מה שכינו "רדיפה".

לפני כשבוע וחצי, לאחר פרסום ההקלטה של דברי הרב קלנר, ועוד קודם לפרסום ההקלטות האחרות, פרסם הרב סדן סרטון ארוך שבו האשים גורמים עלומי שם ברדיפה של ממש. "עושים לנו סיכול ממוקד", אמר בסרטון שנשלח לכל תלמידי ובוגרי המכינה. "אנחנו מחנכים לאהוב כל אדם באשר הוא - נשים וגברים, דתיים וחילונים, יהודים וגויים. אבל שיטת ההכפשה היא שיטתו של בלעם", ציין.

אך מי עומד מאחורי פרסום הסרטונים שעוררו סערה? בעוד שברשתות החברתיות הפנו אצבע מאשימה כלפי הפורום החילוני, גוף שיצא בחריפות רבה נגד הדתה במוסדות החינוך, בפועל עומד מאחורי הפרסום אדם אחד - עו"ד יאיר נהוראי.

 

יצא נגד העדלאידע בחברון, ייצג חרדים שנעצרו בהפגנות נגד השבת

נהוראי, בן לציונות הדתית שיצא בשאלה, משמש בשנים האחרונות כיועץ המשפטי של ארגון "רבנים לזכויות אדם", ארגון שמאל קיצוני שיוצא פעמים רבות נגד פעולות המתיישבים ביו"ש. כך, דרש לאחרונה לבטל ולהצר את חגיגות העדלאידע בחברון, בטענה שמדובר בתהלוכה מסיתה.

"התהלוכה משפילה ומבזה ומעליבה את הפלסטינים תושבי העיר. כמה מהביטויים בעדלאידע בחברון מגיעים עד כדי הסתה ממש", כתב בשם אנשי הארגון לאלוף פיקוד מרכז רוני נומה. "בהתנהלות זו מועבר המסר כי כבודם, דתם, אמונתם ורכושם של הפלסטינים הפקר הוא, וכל זאת בחסות וברשות הצבא, הריבון בשטח. יש לכאורה חשד להסתה לאלימות, כאשר יהיה מי שיתרגם את המסרים הפוגעניים, הבזים והמשפילים, אשר נעשים ברשות ובסמכות, להבנה שדמם, כבודם ורכושם של הפלסטינים מותר, ומכאן לאפשרות ממשית של פגיעה פיזית".

במקביל הוא מקדם במסגרת הפורום החילוני שלל כתבות ומחאות נגד "הדתה" במערכת החינוך. בין היתר עתר נגד תוכנית "תרבות יהודית ישראלית", בנוגע לפרקים שעוסקים ברצח ראש הממשלה יצחק רבין. על העתירה חתמו בין היתר ח"כ תמר זנדברג וח"כ מוסי רז (מרצ), יהושע סובול ויגאל סרנה, בטענה כי שהפרקים הינם "מגמתיים ומעוותי מציאות".

"התכנית לא מדברת על ההסתה בכיכרות העיר, התפילות ההמוניות פסקי דין רודף. אין בתכנית כל אזכור של הרוצח, של תפיסת עולמו, אין אזכור לרקע עליו צמח ולקולות הרבנים שפסקו דין רודף", כתבו העותרים. לטענתם, הפרקים שבהם למדו התלמידים בחינוך הממלכתי מציגים "תמונה כוזבת ושקרית המסתירה מהם בכוונה מכוון את המציאות הדתית-משיחית שהביאה לרצח ואת אלה שפעלו כדי להסית ולהביא לחיסולו של ראש הממשלה רבין ז"ל".

נהוראי מייצג כבר שנים רבות ארגונים שנויים במחלוקת וקבוצות שוליים. הוא ייצג בעבר את בעלה של "אמא טליבאן". השניים נהגו להכות במשך שנים את ילדיהם בכלים שונים ולהצליף בהם בחגורות. האם אף כיבתה על גופו של בנה גפרור. לבסוף נשפט האב לחצי שנת מאסר בלבד לאחר שהורשע בהתעללות, בתקיפה ובאי דיווח על התעללות.

 מהלך השנים ייצג נהוראי חברי קבוצות חרדיות קיצוניות, ביניהם "העדה החרדית, "הסקריקים" וקהילת "לב טהור", שהוגדרה ככת פוגענית. ב-2011 הוא סיפר לעיתון "הארץ", כי הוא כונה על ידי אנשי הקבוצות החרדיות הקציוניות "פודה שבויים", מה שממלא אותו בגאווה. "אני יודע שברוב המקרים, גם אם הם עשו משהו, אפילו חמור, זה לא מתוך רשעות", אמר. בין היתר ייצג, נכון ל-2011, לא פחות מ-300 חרדים שנעצרו בהפגנות אלימות נגד חילול שבת.

 

"לוינשטיין יוצר תחושה של כת"

 שיחה עם "ישראל היום" נהוראי לא מתנצל על הפרסום הדברים בתקשורת, זאת על אף שהוא טוען שלא מדובר ברדיפה. "הגעתי להקלטות במקרה, דרך האתר של עלי. לא היה צוות שישב וחיפש הקלטות, הדברים נמצאו על ידי במהלך חיפוש אחר חומרים לפרשת שבוע", הוא מציין.

מכינת "בני דוד" בעלי // צילום: יהושע יוסף

"אני שמח במה שעשיתי. במכינת עלי רוצים לשנות את הצבא. הרבנים כל הזמן מדברים על אהבת ישראל אבל שונאים את כולם. אתם לא רוצים להשתלב בחברה הישראלית, אתם רוצים לשנות אותה. הם רואים את עצמם כממשיכי דרכו של הרב קוק, אבל הבעיה היא שהפער ביניהם לבין המציאות הולך ומתרחק". הוא מציין כי הוא פעל לבדו, ולא כחלק מהפורום החילוני.

"לוינשטיין הוא נבל ברשות התורה. הוא יוצר עם התלמידים תחושה של כת. הוא מדבר בשם התורה וזה מסוכן ולא פייר. איזה זכות יש לך לומר את זה בשם התורה לילד בן 18? מותר לו לומר שזו דעת תורה אבל גם שיש גישות אחרות להתייחסות להומואים. להציג דרך אחת בפני התלמיד זו בעיה", הוא אומר. לדבריו, לא היה צוות שחיפש הקלטות אלא שמדובר בו בלבד. "סדן רואה בדמיונו קבוצה גדולה של אנשים ממומנים שעובדים ימים כלילות כדי למצוא חומרים. יש להם תחושת פרנויה. אני צריך לומר לו תודה כי הוא נתן לי את הרעיון להמשיך. הוא אמר שיש צוות שמחפש ואז החלטתי שאולי כדאי להמשיך, לראות מה יש עוד".

 בנוגע לפרסום דבריו של הרב סדן, אומר נהוראי: "הבעיה היא בהתייחסות לבחורות. אם אתה לא סומך על האנשים שלך שיתמודדו אז אל תשלח אותם לצבא. תגיד שאתה מפחד מנשים כמו החרדים ואל תיכנס לצבא. אתה אומר מצד אחד שאתה רוצה להשתלב ומצד שני להיות חרדי. תגיד שאתה רוצה צבא ללא נשים. במקום זה הם טוענים שהם מתייחסים לנשים בכבוד ואז קוראים להתייחס אליהן באופן מגעיל".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר