שתף קטע נבחר

הבורסה תעלה גם ב-2010? חפש את מכפיל הרווח

הקמפיינים המפתים אתכם להשקיע בשוק ההון מתפארים ברווחי 2009 וכדי למכור את המניות המציאו מונח חדש: מכפיל רווח עתידי המבטא את הזמן שבו ייקח לכספכם להכפיל את עצמו. הבעיה: אלו תחזיות והערכות, המציאות עלולה להיות קצת שונה

לעיתים, קרובות מדי לטעמי, אשתי מצליחה לאלץ אותי ואת ילדיי לצאת לטיול בחיק הטבע. אחרי כשעתיים של הליכה חסרת טעם ורווח בין סתוונית מצויה לכרכום בן גומא, ילדינו, שמוכיחים שהמטען הגנטי הנכון עבר אליהם, מתחילים לשאול מתי זה נגמר?, עוד כמה דרך נותרה עד המכונית? תשובתי היא עוד שעתיים לפחות, על מנת שלא יטפחו תקוות שווא כמוני שתוך חמש דקות זה יסתיים, כי אז כעומק האכזבה עומק הבכי.

 

 

באותה מידה שהחברה להגנת הטבע לא מתחשבת בי ולא מציינת בשלטים עוד כמה דקות מסתיימים מסלוליה כך גם הבורסה ומדדי מניותיה לא טורחים לעדכן אותנו מתי יסתיימו מסעי עליות השערים, מתי יתחילו הירידות, ומתי המצב הוא סביר. להבדיל מטיוליי בטבע, כאן כולנו מעוניינים שהעליות יימשכו לאין קץ, שהרי נרוויח כסף מזה, אבל באותה מידה כולנו מבינים שאין המצב כך. הבעיה היא שיש גורמים שיש להם אינטרס שנחשוב שיש עוד הרבה עליה לפנינו. ואנו מוצפים בכל מיני מסעות פרסום קופות מוצלחות כאלו ואחרות שעשו רווחים פנטסטיים בשנה האחרונה.

 

אחד הפרמטרים המקובלים לבחינה של מצב מחיר מניה או רמת מדדי מניות הוא מכפיל הרווח. זה לא פרמטר מוחלט, הוא לא קובע בלעדית את נקודת השפל או את הנקודה שממנה מתקפלים למכונית, אבל לאורך זמן הוא מנבא לא רע את המצב.

 

המדד הוא שווי השוק של החברה (על פי מחיר המניה) חלקי הרווח השנתי שלה., אם נעבור לנמשל פשוט יותר אזי אם ניקח דירה ששווה מיליון שקל (שווי החברה) והשכירות השנתית בגינה (רווח שנתי) היא 50,000 שקל (כ-4,000 לחודש) אזי המכפיל של הדירה הוא 20. כלומר הרווח השנתי הוא 1/20 או 5%. אם נחזיק את החברה במשך 20 שנה, בהתעלם כמובן משיקולי ריבית דריבית אזי נכפיל את שווי ההון שלנו.

 

בואו נתאמן קלות - אם לדירה זו של מיליון שקל השכירות היא 1,000 לחודש בלבד ובשנה 1,2000 שקל, בעצם המכפיל הוא 83 - ומשוגע מי שיחזיקה, שייקח את הכסף לבנק ויקבל יותר רווח ללא סיכונים של דיירים שלא משלמים או במילים אחרות מחיר הדירה גבוה מדי יחסית למה שהיא תורמת. אם בשנה מרוויחים עליה 100,000 המכפיל הוא בעצם 10 וזו עסקה מצויינת כי מחיר הדירה נמוך יחסית.

 

אם נחזור לשוק ההון - מכפילי מניות סבירים נעים בין 12 ל-18, שמבטאים בעצם תשואה שנתית שנעה סביב 5%-8%. חברות מסחריות הן בדרך כלל יותר מסוכנות מדירות, בעוד שבדירה השווי לא יורד לאפס אף פעם ותמיד יש ערך מינימום שמתחתיו לא סביר לרדת גם בעיתות משבר, חברה יכולה לרדת מנכסיה, להימכר במחיר נמוך או לסגור את שעריה ולפשוט רגל, ולכן מכפיל הרווח של שוק ההון חייב להיות נמוך ממכפיל דירה.

 

אחרי כל ההקדמה הזו - מה המכפיל הנוכחי של בורסת ת"א? אם נסתכל על 100 החברות הגדולות במשק המכפיל הוא 39 כלומר התשואה השנתית כרגע היא 2.5%. אם נסתכל על סך הבורסה המכפיל הוא כמעט 60 - אני לא רוצה אפילו לחשב כמה שברי אחוזים של תשואה מינורית מספר זה מגלם. כלומר הרמה הנוכחית של מחירי המניות גבוהה יחסית לרווחים שהן מניבות.

 

אבל עדיין צריך למכור את סחורת המניות וקרנות הנאמנות השעונות עליה - אז המציאו מונח חדש: "מכפיל רווח עתידי" כלומר הרווח הנוכחי אינו מייצג, אלא הרווח העתידי הצפוי, והוא ברמה של 15 שזה סביר למדי. על פי מה "בדיוק" הוא צפוי? על פי הערכות החברות עצמן ועל פי הערכות האנליסטים השעונים על אותן הערכות אינטרסנטיות.

 

איך לומר? הייתי שם, הכנתי אינספור תוכניות עסקיות והערכות עתידיות, כולן שעונות על הנחות מבטון יצוק ושמרניות, תכניות מסודרות ובנויות לתלפיות ו"משום מה" תמיד הגעתי לשליטה עולמית ולמצב שסטנלי פישר יבוא לבקש ממני הלוואה....בפועל המציאות היא קצת שונה ופתאום נשארים עם מצגות יפהפיות אך תלושות קמעה.

 

אז האם הבורסה תמשיך לעלות גם ב-2010? לא יודע ולא מתיימר לנחש, אולי באמת החברות ירוויחו לפי הערכותיהן ורמת המחירים היא סבירה. ואולי המשבר לא באמת עבר וכל מיני מדינות וחברות עוינות יותר וידידותיות פחות יפשטו רגל. רק תבטיחו לעצמכם שכאשר אתם רואים את כל הפרסומות והבאנרים המתפארים ברווחים המופלאים של 2009, תזכרו שלכל שבת יש מוצאי שבת ולכל מטבע יש גם צד שני...

 

 

יהודה מודעי הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית.

ניתן לשלוח דוא"ל אישי ל-Yehudam7@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לכל שבת יש מוצאי שבת
צילום: index open
מומלצים