למכירה: נ נח נחמן (כמעט) מקורי

בית מכירות מציע העתק מקורי של "הפתקא" שהפכה לאחד הסלוגנים המפורסמים בישראל • מחיר הפתיחה הוא 1,000 דולר, אך הוא יעלה הרבה יותר

הסלוגן שהפך ללהיט // צילום: קוקו

על המוצר הייחודי של בית המכירות 'קינג דוויד' כנראה שיהיו קופצים רבים:  במחיר פתיחה כמעט עלוב, 1,000 דולרים בלבד, מוצע למכירה ה"פתקא", המפורסמת שנכתבה בכתב ידו של הרב ישראל דב אודסר, 'סבא' בפי חסידיו, שגילה אותה והפך אותה לאחד הסלוגנים המפורסמים בישראל - נ נח נחמ נחמן מאומן. לא מדובר בפתק המקורי, שהתגלה ב-1922, ושנעלם. על פי ההשערה הוא נשרף על ידי אלמוני ב-2001. הפריט שמוצע הוא העתקה מקורית, שנכתבה על ידי הרב אודסר, ונחשבת לאחת מסוגה. 

הרב אודסר, שהלך לעולמו ב-1995, נחשב לאחד מרבני ברסלב הגדולים ביותר, ומי שהיה צינור להעברת תורת רבי נחמן, ותלמידו רבי נתן, לדורנו. "הייתה לי התבודדות והתפללתי: ריבונו של עולם, אני רוצה לשוב בתשובה, תרפא אותי ותוציא אותי מהעצבות הזאת", סיפר על הדרך שבה מצא את הפתק. לדבריו, מיד לאחר כך נכנסה לראשו מחשבה שאמרה לו לפתוח ספר אקראי בארון הספרים שתיתן רפואה לנפשו.

לאחר שנכנסה מחשבה זאת לראשו, הוא נכנס לחדר, פתח ספר שהתברר כ"ליקוטי הלכות", שנכתב על ידי רבי נתן ושעוסק בתורתו של רבי נחמן, ושם מצא פתק עתיק הממוען אל "תלמידי היקר", ובו החתימה "נ נח נחמ נחמן מאומן". רק 44 שנה מאוחר יותר חשף את הפתק לעולם הרחב. במהלך השנים היה מספר סיפורי מופת על ניסים שהתרחשו למי שהחזיק העתקה או צילום של הפתק.

הרב ישראל דב אודסר // צילום: מירי צחי

המתנגדים לפתק, ובהם גם רבנים מתוך חסידות ברסלב טוענים שלא מדובר בפתק אמיתי אלא בבדיחה של אחד התלמידים בישיבה שרצה לעודד את הרב אודסר. כך למשל, כששמע ראש הישיבה שלהם את הסיפור הוא ביקש שיביאו לו לראות את הפיתקא, ומיד כשראה אותה פרץ בצחוק ואמר: "זהו כתב ידו של יואל אשכנזי". חרף הטענות השונות הפך הפתק לאחד הסלוגנים המוכרים ביותר, שמובילים אנשי פלג ה"ננחים" בחסידות.

חרף העובדה שהאותנטיות של הפתק שנויה במחלוקת, ושמדובר בהעתקה בלבד, צפויים רבים לקפוץ על המציאה שכן זהו פריט היסטורי וככל הנראה העתקה יחידה מסוגה של מה שהפך לסלוגן מפורסם ומוכר ברחבי הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר