זיס בבית המשפט, ארכיון
זיס בבית המשפט, ארכיון | צילום:

"ניצלו את המצוקה של התורמים והנתרמים": היום (שלישי) נגזר דינם של שניים מהנאשמים בפרשת הסחר באיברים שנחקרה במשך שנים ארוכות - ד"ר מיכאל זיס ושלומי ביטון. השניים הודו במסגרת הסדר טיעון בשורת עבירות חמורות - ונגזר עליהם עונש תקדימי: זיס נשלח לחמש שנות מאסר וביטון לארבע שנים בכלא, אליהן יתווסף עונש מאסר על תנאי מהעבר שיופעל נגדו.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

השניים הורשעו, לפי הודאתם בהסדרי טיעון, בעבירות של סחר באיברים ועבירות נלוות במסגרת רשת שפעלה להשתלה בלתי חוקית של איברים. הרשת פעלה להעברת חולי כליות לטורקיה תוך הטסת תורמים שרובם בעלי בעיות כלכליות קשות כגון חובות לשוק האפור ולהוצאה לפועל. הפרשה החלה להיחקר כבר ב-2007, אז נמלט זיס לאוקראינה – שם שהה במעצר ובמעצר בית ולאחר כשנתיים הוסגר.

בית המשפט קבע כי זיס, רופא במקצועו, "נתן ארשת מקצועית לפעילות בלתי חוקית של סחר באיברים, ביצע את בדיקות ההתאמה והיה הגורם הדומיננטי שעמד מאחורי רשת זו". ביטון היה אחראי מבחינת הרשת לגיוס תורמים בעלי קשיים כלכליים תוך פרסום מודעות באינטרנט ובעיתונות מקומית.

השופטת גילת שלו מבית המשפט המחוזי בבאר שבע גזרה את דינם של השניים: על זיס נגזר גם מאסר על תנאי ותשלום פיצויים ב-300 אלף שקלים וחילוט של 100 אלף שקלים נוספים. ביטון ירצה חמש שנות מאסר לאחר שהופעל נגדו עונש מאסר של תנאי של שנה - והוא גם ישלם פיצויים בהיקף של 60 אלף שקלים. בהחלטה נכתב כי "העבירות בהן הורשעו הנאשמים הן עבירות חמורות, ובעיקר השילוב הקשה והבלתי מוסרי שבין העבירות של סחר ותיווך לסחר באיברים לבין עבירות העושק והמרמה".

מהו הטיפול הכי פופולרי? (צילום: רויטרס, חדשות)
אילוסטרציה | צילום: רויטרס, חדשות

"העונש - מסר חד וברור"

באוגוסט 2014 הוגש כתב אישום נגד חמישה מעורבים ברשת סחר באיברים: על פי עובדות כתב האישום, לכל אחד מהנאשמים היה תפקיד מוגדר בשרשרת שהובילה לסחר באיברים בקנה מידה גדול. בפרקליטות ציינו כי "מדובר במספר גדול של תורמים ונתרמים ובסכומי כסף גדולים שהפיקו הנאשמים על חשבון ניצול המצוקה של התורמים והנתרמים".

עוד נטען בכתב האישום כי הנאשמים "זיהו את הפוטנציאל הרווחי שטמון בתיווך שבין המצוקה הכלכלית של התורמים בה היו מצויים, לבין המצוקה הרפואית של הנתרמים שהמתינו לכליה שתציל את חייהם וכך, גרפו לכיסם על גבם של התורמים והנתרמים סכומי כסף גדולים".

במהלך ניהול התיק בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, נעצרו הנאשמים ביטון וזיס לאחר שחברו פעם נוספת לביצוע עבירות דומות של סחר באיברים. לאור האמור הוגש נגדם כתב אישום בבית משפט השלום בפתח תקווה ע"י פרקליטות מחוז מרכז (פלילי). שני התיקים אוחדו במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים, כאשר הנאשמים הודו והורשעו בכתבי אישום מתוקנים בגין שני התיקים האמורים.

מהפרקליטות נמסר בתגובה לגזר הדין: "בית המשפט העביר מסר חד וברור ולפיו עבירות סחר באיברי בני אדם הן עבירות חמורות שעל החוטאים בהן לשאת במלוא חומרת הדין. מדובר בעבירות בהן נעשה ניצול כפול של מצוקה רפואית של החולים מחד, ומצוקה כלכלית של התורמים מאידך בשל בצע כסף. במקרה זה דובר על נאשמים שהיו מעורבים באינספור מקרים של סחר באיברים ושתוך כדי ניהול ההליך נגדם, שבו וביצעו עבירות דומות נוספות".

עוד ציינו בפרקליטות כי "בית המשפט בגזר דינו אימץ את התכלית המוסרית והערכית העומדת בבסיס החוק, אשר ייעודה הוא למנוע חשש כי מעוטי יכולת ייאלצו, למחייתם, למכור איברים מגופם לבעלי היכולת". את התיקים ניהלו עו"ד מירב עמר כהן מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ועו"ד גלעד ארליך מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי).